2016-04-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Den var helt klart något alldeles extra! Fotot var en riktig fröjd för ögat. Har för mig att du har sett Night and Fog och Last Year at Marienbad av honom. Funderar på att se den senare då det tydligen var filmen han gjorde efter Hiroshima. Ska vara något speciellt med skuggorna i den filmen om jag hört/läst rätt.

Jepp det är de jag sett, jag tycker att Last Year at Marienbad är mycket bra men det är lite med den som med Godard, hjärnkontoret arbetar men känslorna berörs inte så mycket.

Löjligt bra film dock, verkligen rekommenderad.
Citera
2016-04-10, 15:29
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Trumbo (2015) 🌑🌑🌑

Dalton Trumbo var en framgångsrik manusförfattare i Hollywood på 1940-talet när häxjakten på kommunister och folk med avvikande politiska åsikter drog igång på allvar i USA. Frispråkig och kontroversiell blev han snabbt paria och även fängslad. Men han slutade aldrig skriva sina manus och med list och användandet av alias skrev han några av dom mest framgångsrika - mitt framför näsan på hollywood-eliten.

Underhållande biografi med en suverän Bryan Cranston i huvudrollen. Först var det lite: "hehe kul att se Walter White göra en annan roll, med lustig röst dessutom" men Bryan Cranston gör det så bra att han snabbt blir Dalton Trumbo och man tänker sen aldrig nåt annat än att man följer Trumbo genom filmen, inte en skådespelare. Karaktären Trumbo är definitivt filmens behållning med sitt excentriska sätt och smarta repliker. Hans nemesis är skvallerkolumnisten Hedda Hopper - alltid lika bra Helen Mirren - och dom har sköna gnabb och konfrontationer filmen igenom. Dialogen är vitsigt skriven och det ger en lättsam ton över det hela tillsammans med det lekfulla fotot av Hollywood i sina glansdagar. När sen "tjuren i porslinsaffären" - John Goodman kommer in och börjar svinga med baseballträ blir det oerhört underhållande. Jag gillar Goodman, han livar alltid upp filmer.

Det blir en aning för lättsamt dock. Det verkar inte beröra Trumbo så mycket att hans karriär och liv håller på att falla isär utan till och med när han åker in i fängelse är filmens ton fortfarande lättsam och inte ödesdiger på nåt sätt. Den som då kommer och räddar upp det lite är Elle Fanning som spelar tonårsdottern till Trumbo och som känner sig utstött av en pappa som hellre ligger i badkaret och skriver manus än firar hennes födelsedag. Då blir det äntligen lite drama och känslor i en film som annars är ganska slätstruken.

Skön film med många roliga porträtteringar av kända skådespelare och fylld med sköna karaktärer och knivskarp dialog. Kunde absolut ha varit lite tyngre och avkortad dock, vågat vara mer kontroversiell.
Citera
2016-04-10, 15:34
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Trumbo (2015) 🌑🌑🌑
Vad tyckte du om Louis CK och hans roll? Vet inte om du är familjär med honom som komiker, men någon skådespelare är han sannerligen inte. Han spelade i princip sig själv rätt upp och ner fast med noll skådespelarkarisma.

Störde mig också på båda skådespelarna som föreställde John Wayne respektive Edward G. Robinson som verkade försöka sig på någon form av anti-imitation genom att göra sig så olika originalen som möjligt.

Mitt eget omdöme om Trumbo: (FB) Vilken film såg du senast?.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2016-04-10 kl. 15:42.
Citera
2016-04-10, 15:54
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Vad tyckte du om Louis CK och hans roll? Vet inte om du är familjär med honom som komiker, men någon skådespelare är han sannerligen inte. Han spelade i princip sig själv rätt upp och ner fast med noll skådespelarkarisma.

Störde mig också på båda skådespelarna som föreställde John Wayne respektive Edward G. Robinson som verkade försöka sig på någon form av anti-imitation genom att göra sig så olika originalen som möjligt.

Mitt eget omdöme om Trumbo: (FB) Vilken film såg du senast?.

Jag vet vem han är förstås men aldrig sett några mängder av hans material. Visst kändes han en aning malplacerad, det syntes liksom att det var en komiker utan stor erfarenhet av skådespeleri och det är lite förvånande att dom valde honom då karaktären i filmen har möjligheten att ha en stor känslomässig prägel på filmen, något han inte riktigt har. Men jag hatade honom inte och störde mig inte nämnvärt på honom - han kändes tyvärr bara medelmåttig.

Ja John Wayne kändes väldigt överdriven och parodisk. Kirk Douglas däremot gillade jag och han kändes väldigt porträttlik - med reservation att jag inte är nån expert på dom personerna. :P

Fin recension! Kommer alltid på grejer jag själv borde tagit upp när jag läser andras utmärkta åsikter men så är det väl...
Citera
2016-04-10, 16:11
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Jag vet vem han är förstås men aldrig sett några mängder av hans material. Visst kändes han en aning malplacerad, det syntes liksom att det var en komiker utan stor erfarenhet av skådespeleri och det är lite förvånande att dom valde honom då karaktären i filmen har möjligheten att ha en stor känslomässig prägel på filmen, något han inte riktigt har. Fin recension! Kommer alltid på grejer jag själv borde tagit upp när jag läser andras utmärkta åsikter men så är det väl...
Tack så mycket! Jag är ett stort fan av Louis CK som komiker så därför blir det extra smärtsamt att se honom som urdålig skådis och som du säger hans försök att förmedla känslor blir av skämskudde-karaktär. Håller också med om det sistnämnda.
Citera
2016-04-10, 16:33
Medlem
mr.demons avatar
Tehran Taxi 3/5 Typ den film jag vill se när jag ej vill fokusera.
Citera
2016-04-10, 20:27
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Tehran Taxi 3/5 Typ den film jag vill se när jag ej vill fokusera.

Hur menar du?
Citera
2016-04-10, 22:39
Medlem
10 Cloverfield lane.

Precis hemkommen från Bio.

7,5/10.

Trodde först det var en uppföljare till cloverfield (2008) , gillade den filmen så var därför jag såg denna.

Handlar om en kvinna som råkar ut för en olycka och sedan vaknar upp i en bunker hos en man som säger att jorden håller på att gå under.

Bra spänning i filmen då man ville veta vad som skall komma näst.

Rekommenderar filmen.
Citera
2016-04-10, 23:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Johan Falk, alla råns moder (2012)

En riktigt välplanerad rånkupp planeras av en militärliga, Johan Falk är dom dock på spåren.

Inte alls tokig, absolut en film som, trots det billiga slutet, håller mycket fin klass som actionthriller.
4/5
Citera
2016-04-10, 23:25
Medlem
Situationss avatar
Såg nyss Mujeres al borde de un ataque de nervios (Almodóvar, 1988 som var rätt bra även om det blev lite väl mycket förväxlingar och virrvarr en bit in i filmen.
Citera
2016-04-10, 23:52
Medlem
NixYOs avatar
Den senaste filmen jag såg var Il buono, il brutto, il cattivo (Den gode, den onde, den fule). Tyvärr så måste jag säga att den inte var lika bra som jag minns den. Slutscenerna var dock geniala! För mig är denna film lite av en motsats till Apocalypse Now Redux: Apocalypse Now Redux är mästerlig rakt igenom ända fram till slutet som jag tycker var mycket sämre än resten av filmen, medan jag tycker att större delen av Il buono, il brutto, il cattivo (Den gode, den onde, den fule) hoppade mellan ganska bra till mediokert men med ett mästerligt och genialt slut.
Citera
2016-04-10, 23:53
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Såg nyss Mujeres al borde de un ataque de nervios (Almodóvar, 1988 som var rätt bra även om det blev lite väl mycket förväxlingar och virrvarr en bit in i filmen.
Ingen kritik, bara en önskan: du får gärna ge ett betyg också. I övrigt brukar dina omdömen vara välskrivna, men ett betyg hjälper. Som alltid när det gäller Almodóvar är färgerna starka och klara, men i övrigt var jag inte särskilt förtjust i den filmen. 5 av 10 fick den från mig.
Senast redigerad av U-Fig 2016-04-10 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in