2015-07-22, 01:45
Medlem
Elementarts avatar
Drunken Master från 1978 med Jackie Chan.
Kommer bara ihåg vissa scener från denna film, men det fanns fortfarande en hel del saker som jag skrattade år i den här. En bra film, men uppföljaren var ännu bättre om jag minns rätt.
Betyg: 3,5/5
Citera
2015-07-22, 09:25
Medlem
Merwinnas avatar
"Besökarna", en svensk skräckfilm från 1988. Jag såg den för länge sedan och tyckte då att den var rätt kass, men i natt när jag såg om den tyckte jag plötsligt att den var riktigt läskig! När det gäller skräckfilmer beror det ju mycket på tillfället och sällskapet hur man ska uppleva dem: i natt var jag ensam hemma i mörkret, och då tog den skruv på ett helt annat sätt! Speciellt var användningen av skräckmusik och -ljud för att bygga upp stämningen väldigt skicklig.

Dock gillade jag inte att man inte fick några riktiga svar i slutet. Så är det ju ofta i skräckfilmer, men jag tycker att filmskaparna gör det för lätt för sig då. Det är lätt att slänga in bilder på läskiga saker - svårare att skriva en sammanhängande historia, med en början, en handling och ett slut där allt går ihop och gåtorna får sin lösning.

Som så ofta i filmer som inte är antingen amerikanska eller brittiska, så känns den även lätt amatörmässig... men det vägs ju upp av, att det är lättare att identifiera sig med en svensk familj än med en amerikansk eller brittisk familj. Igenkänningsfaktorn är också viktig, i alla fall vill man se sitt eget folk och typiska svenska företeelser IBLAND, tänker jag.

Annars tycker jag att filmen är bra som ett modernt relationsdrama betraktat. Det är ju jättevanligt detta, att unga par bara SKA ha allt på en gång: barn, hus, dyra bilar o.s.v.. Fast de inte har en tryggad ekonomi ännu. Sedan spricker bubblan och det blir det bråk, och de som kommer i kläm är barnen... Detta är egentligen mycket läskigare än spöken, monster och aliens!

Ger den 6/10.
Senast redigerad av Merwinna 2015-07-22 kl. 09:33.
Citera
2015-07-22, 10:36
Medlem
IreneMorels avatar
Ultramarines: A Warhammer 40,000 Movie
Betyg: 6 av 10
Animerad film baserad på spelet Warhammer 40K. Vi får följa en grupp Ultramarines (en specialstyrka inom Spacemarines) på ett uppdrag till "the Imperial Shrine World". Där fanns en hel legion av spacemarines som plötsligt slutar svara på anrop. Våra hjältar måste undersöka varför the Imperial Fists inte svarar och ifall det är Kaos-legionerna som är i farten igen!

Animeringen är hyfsad, storyn är ok och två av karaktärerna röstskådespelas av Terence Stamp och John Hurt vilket alltid gör saken bättre.

Det är inte någon djup film, det är inte en film för den som kräver realism eller aldrig ser annat än kufisk kultur-film. Det är inte en film för de som anser att tecknat/animerat bara är till för barn. Det är 76 minuters popcorn-underhållning när man inte har annat att göra.
Senast redigerad av IreneMorel 2015-07-22 kl. 10:37. Anledning: Felstavning, särskrivning
Citera
2015-07-22, 12:26
Medlem
jotnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IreneMorel
Ultramarines: A Warhammer 40,000 Movie
Betyg: 6 av 10
Animerad film baserad på spelet Warhammer 40K. Vi får följa en grupp Ultramarines (en specialstyrka inom Spacemarines) på ett uppdrag till "the Imperial Shrine World". Där fanns en hel legion av spacemarines som plötsligt slutar svara på anrop. Våra hjältar måste undersöka varför the Imperial Fists inte svarar och ifall det är Kaos-legionerna som är i farten igen!

Animeringen är hyfsad, storyn är ok och två av karaktärerna röstskådespelas av Terence Stamp och John Hurt vilket alltid gör saken bättre.

Det är inte någon djup film, det är inte en film för den som kräver realism eller aldrig ser annat än kufisk kultur-film. Det är inte en film för de som anser att tecknat/animerat bara är till för barn. Det är 76 minuters popcorn-underhållning när man inte har annat att göra.

Höll ju på med Warhammer på de gamla goda tiden, och jag måste säga att det här lät skitkul! Finns det några fler filmer i samma kaliber?
Citera
2015-07-22, 13:06
Medlem
V.corleones avatar
Har missat ganska många filmer under både 2014 och 2015 mest pga att jag helt enkelt behövde en paus tv och media rent generellt. För två veckor sen bestämde jag mig för att börja titta lite så en film blev till två hade plötsligt blivit 20-30 st .

Vad fan är det egentligen som har hänt med komediscenen?! Vad är det för tragiska jäkla halvförsök till komedier som egentligen bara är besudlade med en massa politisk mumbojumbo och dialoger som får en att sitta obekvämt som när man har förstoppning. Fyfan säger jag bara!

(The wedding ringer) 1/10
(Ted 2) 2/10
(Get hard) 1/10
(Paul Blart: Mall Cop 2) 1/10

Den amerikanska komedin verkar gå en tragisk död tillmötes om inte något drastiskt sker.

Är nyfiken ifall d
Citera
2015-07-22, 13:18
Medlem
IreneMorels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jotnan
Höll ju på med Warhammer på de gamla goda tiden, och jag måste säga att det här lät skitkul! Finns det några fler filmer i samma kaliber?

Det är ju inte det den här tråden är till för, men ändå jag kan tipsa om Resident Evil: Damnation (2012) och Starship Troopers: Invasion (2012) - båda är avsevärt mycket bättre animerade än Ultramarines.
Citera
2015-07-22, 15:37
Medlem
gurkmajjas avatar
Charlies Farm (2014)

Två män och två kvinnor ska ut på en roadtrip/camping (ovanligt i skräckgenren ) i Australiens obygd. En av männen (Donkey) har hört talat om Charlies Farm, där familjen som bodde ska ha blivit dödad av lokalbefolkningen. De beger sig mot det område där gården enligt ryktena ska ligga, och kvinnorna får sent omsider reda på vart de är på väg, genom att Donkey lyckas reta upp folk på en bar genom att fråga om just Charlies Farm.

Efter några om och men lyckas de hitta huset och ett par andra backpackers ansluter till sällskapet. Sedan börjar det hända grejer minsann.

Handlingen är helt meningslös. Det är i princip bara en transportsträcka fram till sista cirka 30 minuterna. Skådespeleriet är mediokert, som bäst. Filmjäveln suger, kort och gott och inte blir den bättre av att se en borttynande Tara Reid som väl väger sådär en 40 kg på sin höjd.

Jag avråder!

2/10
Citera
2015-07-22, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ironman (2008)

En vapentillverkare åker på besök till Afganistan för att presentera ett nytt vapen.
Han blir tillfångatagen av talibaner och tvingas tillverka vapen åt dom.
Dock visar han sig vara en ypperlig ingenjör, och lurar talibanerna genom att tillverka Ironman.

Som en serietidning, fast sämre.
Förmodligen är målgruppen betydligt yngre än mig, men hittills har alla serietidningsfilmer misslyckats, Ironman är bara ännu en.

2/5 enbart för Gwyneth Paltrows skull
Jag har alltid tänkt att det ska vara en klyshig actionhjältesfilm utan passion. Batman är mycket bättre.
Citera
2015-07-22, 17:56
Medlem
Merwinnas avatar
Mas negro que la noche. En spansk skräckis (spökhushistoria) från förra året. Började bra med mycket spänning och atmosfär, låsta rum, mysterier. Men på slutet urartade det, det blev för många olika skräckfilmselement på en gång bl.a.
, och för mycket dödande, blod och gore för min smak. Dessutom fick man inte svar på alla frågor som t.ex.
. De hade behövt lägga mer resurser på ett bättre och tightare manus, och mindre på stunts, specialeffekter o.s.v..

Mitt betyg blir 5/10.
Citera
2015-07-22, 19:34
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Drunken Master från 1978 med Jackie Chan.
Kommer bara ihåg vissa scener från denna film, men det fanns fortfarande en hel del saker som jag skrattade år i den här. En bra film, men uppföljaren var ännu bättre om jag minns rätt.
Betyg: 3,5/5
Klassisk Jackie Chan-rulle! Kanske lite småfånig emellanåt men en riktig milstolpe i Martial Arts-genren.
Citera
2015-07-22, 19:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En man steg av tåget (1955)

Kände att jag behövde se en pålitlig klassiker.

Spencer Tracy spelar krigsveteran som ska lämna en krigsmedalj till en man, vars son dött i kriget.
Platsen är en väldigt liten ort, där inte ens tågen längre stannar.
Byborna gör allt för att hindra Spencer att överlämna medaljen.

Mycket bra film . 9/10
Citera
2015-07-22, 20:56
Medlem
nihilverums avatar
Ant-Man (2015)

Inbrottstjuven Scott Lang (Paul Rudd) anlitas av Dr. Hank Pym (Michael Douglas) för att se till att den hemliga superhjältedräkten som Dr. Pym utvecklat inte skall falla i orätta händer. För att klara uppdraget får Lang själv bära dräkten som gör honom till Ant-Man - liten som en myra och samtidigt extremt stark.

Hyfsat rolig, i synnerhet när de driver med löjligheten i filmens koncept.

Betyget blir 7.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in