2015-05-03, 23:53
Medlem
kuddenchristos avatar
Paul Blart: Mall Cop 2. Dålig komedi. Det enda roliga i hela filmen är när kärringen blir påkörd av mjölklastbilen.
Citera
2015-05-04, 00:34
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Boyhood (2014)

Började styltigt med dåligt skådespel, urkass musik och jobbiga ungar. Trodde att filmen skulle vara rövkass men efter typ 60 min började det svänga. I början var det fan bara milfen Patricia Arquette som fick mig att kolla vidare. Sen dök Marsons pappa upp som var en sköning i kategorin: Johnny Drama. Tyvärr var det ungefär samtidigt som styvfarsan dök upp som jag tyckte var en riktigt dålig karaktär.

Sen hände det något jag inte kan beskriva. För det mesta lågmält men gripande. Första delen av filmen var viktig för storyn men hade kunnat gjorts så mycket bättre. Men filmen växte hela tiden och framåt slutet var det så bra att jag helt glömt bort den pajjiga startsträckan. Fick känslan av att jag känt Mason, hans syster och hans mor i 12 år. Mäktigt.

4/5

Jag tyckte det var precis tvärtom, i början var filmen helt suverän men så fort Mason blev en skäggig smal hipster som hatade facebook och skulle förändra världen tappade jag intresse direkt.

Suverän film oavsett men den tappade rejält sista timmen.
Citera
2015-05-04, 01:21
Medlem
NirvanAs avatar
American Sniper

Rätt snygga krigsscener samt intressant skildring av PTSD - som gick att relatera till. Dessvärre enorm skitnödig amerikansk propaganda som gjorde en illamående och drog ner intrycket av filmen rejält

2/5
Citera
2015-05-04, 03:08
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Jag tyckte det var precis tvärtom, i början var filmen helt suverän men så fort Mason blev en skäggig smal hipster som hatade facebook och skulle förändra världen tappade jag intresse direkt.

+1
Ju äldre han blir och kommer in tonåren desto mer tappar filmen, imo.
Citera
2015-05-04, 03:21
Medlem
U-Figs avatar
Blitzkrieg 3/45

Gallipoli
(1981)

Inledningen och avslutningen av den här filmen är fantastiska. Framför allt sista kvarten. Jävlar alltså. Filmen handlar om Archie Hamilton och Frank Dunne, två australiensiska kortdistanslöpare som av lite olika anledningar hamnar i armén, där de sedan skickas till Turkiet för att hjälpa sina allierade. "If England needs a hand, well here it is"

Miljöerna i Western Australia, i första delen av filmen, är mäktiga och något jag gillar och som man verkligen har i denna film är att cirkeln sluts. Syntmusik och uppoffrande spurter finner vi både i början och slutet av filmen, och ett specifikt peptalk både inleder och avslutar filmen.

I andra världskriget rusade man inte mot fiendens skyttegravar, men det gjorde man här i första världskriget. Så naivt. Och lika naiv var Archie. Han ville strida. Varför? Det kunde han inte riktigt svara på. Och varför krigade de i Turkiet? Det kunde han inte heller riktigt svara på. En väldigt bra insats hur som helst av skådespelaren, Mark Lee, som spelade Archie. Hans "mate" Frank spelades av en ung Mel Gibson, väldigt roligt att se. Deras vänskap, om än slumpmässigt inledd, kändes väldigt trovärdig genom filmen.

I mitten fanns det några roliga scener, när de var i Egypten tänker jag på, och den blir aldrig dålig men den tappar litet, innan den fantastiska avslutningen kommer då. En riktigt, riktigt stark sjua.

7/10
Citera
2015-05-04, 03:46
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Blitzkrieg 3/45

Gallipoli
(1981)

text

7/10
Håller med nästintill till punkt och pricka, ungefär så jag skrev om filmen i tråden för ett par år sedan. Avslutande kvarten är sååå sjukt och otäckt bra, som sagt. Borde hitta tid till att se om den någon dag
Citera
2015-05-04, 03:50
Medlem
Carnage.s avatar
Glodde precis på Indie Game: The Movie. Väldigt intressant! Känner igen mig själv i den här maniska, nästan förgörande, drivkraften som dessa grabbar satt inne på, fast för filmskapande då istället för spel.
Citera
2015-05-04, 09:04
Medlem
jimmyfingerss avatar
Night Shift (1982)

Regisserad av Ron Howard. Första hälften av filmen är en underbar 80-talskomedi med härlig musik och gråsvart New York-miljö. Michael Keaton sticker så klart ut med sin hyperaktiva roll. Mot slutet blir det tyvärr ett typisk romantisk komedi där allt knyts ihop för hela tittarfamiljens välbehag. Den hade tjänat mycket mer på ett mörkare slut och kunde då ha blivit en väldigt väldigt bra film.

5/10

The Killer Inside Me (2010)

En suverän filmatisering av Jim Thompsons roman från 1952. Man har verkligen inte strött socker över något här. Utan vare sig mycket blod eller specialeffekter lyckas man verkligen ta fram det obehagliga i våldet, särskilt då det ofta riktas mot kvinnor. Lou Fords (Casey Affleck) förfall eller återfall är välgestaltat med små medel. En hellyckad filmatisering av en bok jag gillar starkt. Någon som har sett filmen med Stacy Keach från 1976? Rekommenderas den?

8/10
Senast redigerad av jimmyfingers 2015-05-04 kl. 09:12.
Citera
2015-05-04, 09:22
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:

Ja han var nästan som en riktig tonåring är (vilket väl var poängen?). Det där kunde varit jag i den åldern till stora delar. Blev bl.a vegetarian för att jag trodde jag kunde förändra världen.
Citera
2015-05-04, 09:35
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Ja han var nästan som en riktig tonåring är (vilket väl var poängen?). Det där kunde varit jag i den åldern till stora delar. Blev bl.a vegetarian för att jag trodde jag kunde förändra världen.

Haha

Du har väl rätt eftersom Mason blev en ganska klockren avbildning av den moderna hipstern, hade dock önskat att han blev lite mer sympatisk. Tonåringar är ju som dom är men få går mig på nerverna så mycket som folk som fått för sig att dom löst alla världens problem innan dom är gamla nog att gå på bolaget.
Citera
2015-05-04, 12:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
En hellyckad filmatisering av en bok jag gillar starkt. Någon som har sett filmen med Stacy Keach från 1976? Rekommenderas den?

Jag gillar också boken, men minns att jag inte riktigt tyckte om filmen med Keach.
Citera
2015-05-04, 14:40
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:

Vad jag sett så håller de flesta med dig. Fast jag kan verkligen gå igång på Into the Wild-grejen så för mig var det inga problem. Har vänner som var ganska lika honom i den åldern också såatteh. Är det något mer av Linklater man borde se?

Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Glodde precis på Indie Game: The Movie. Väldigt intressant! Känner igen mig själv i den här maniska, nästan förgörande, drivkraften som dessa grabbar satt inne på, fast för filmskapande då istället för spel.

Jag är sjukt spelintresserad så för mig var det självklart att se den. Men jag tänker att det ändå är personerna det handlar om och vem som helst även utan spelintresse kan gilla den. Har du sett King of Kong?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in