2015-05-04, 14:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Är det något mer av Linklater man borde se?

Waking Life
Before-trilogin
A Scanner Darkly
Dazed and Confused
Slacker
Tape
SubUrbia
Citera
2015-05-04, 14:46
Medlem
insectqueens avatar
Sist såg jag The One I Love som jag blev intresserad av för Duplass bröderna var inblandade som producenter och dom har aldrig gjort mig besviken.

Mark Duplass och Elisabeth Moss spelar huvudrollerna och jag är rätt förtjust i dom båda.
Ett gift par som förlorat sin passion för varandra går i terapi och blir rekommenderade att åka till en stuga i naturskön miljö för att hitta tillbaka till varandra, det verkar full rimligt men hadlingen tar snabbt en skruvad vändning...

Lågmält tempo bra insatser från Mark Duplass och Elisabeth Moss som i princip är dom enda karaktärerna. Lite quikry indie drama absolut sevärd.

Tummen upp
Citera
2015-05-04, 15:01
Medlem
mophrs avatar
Jag såg senast Jakten med Mads Mikelsen.

Hade hört mycket gott om filmen på förhand, och måste säga att den absolut var mycket gripande även om den hade sina brister.

Citera
2015-05-04, 15:54
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Jag såg senast Jakten med Mads Mikelsen.

Hade hört mycket gott om filmen på förhand, och måste säga att den absolut var mycket gripande även om den hade sina brister.

Det värsta är ju när:

Annars är det en hyfsat bra film, bra skådespelarinsats av Mikkelsen. De där danskarna är duktiga på att göra film.
Citera
2015-05-04, 17:05
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
The War of the Worlds (1953)

Mja, jag har inte sett så mycket så här pass gammal film och kan inte säga att det är något som klickar med min smak. Allting ska vara så dramatiskt och överdrivet. Karaktärerna är ganska platta och klyschiga också. Men filmen har en hel del fräsiga specialeffekter och när den kom ut lär den varit helt mind blowing. Pluspoäng för den mörka och hopplösa stämningen men jag drar av poäng för att varje gång kvinnan skrek fick jag huvudvärk, tinnitus och ebola.

2/5
Citera
2015-05-04, 17:21
Medlem
Catapillas avatar
The New York Ripper

Nästan en perfekt Giallo, fantastiska dödscener, schysst tempo, en historia som faktiskt går att följa med i och den sköna komiken i mördarens Kalle Anka läten.

Andra gången jag ser den och kommer garanterat gräva fram den igen i framtiden.
Höjer den till 8 / 10 och därmed har den samma betyg som mina absoluta genrefavoriter Blood and Black Lace / What have you done to Solange?
Citera
2015-05-04, 17:37
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
The New York Ripper

Nästan en perfekt Giallo, fantastiska dödscener, schysst tempo, en historia som faktiskt går att följa med i och den sköna komiken i mördarens Kalle Anka läten.

Höjer den till 8 / 10 och därmed har den samma betyg som mina absoluta genrefavoriter Blood and Black Lace / What have you done to Solange?
Efter att ha sett "The New York Ripper" fick Sleaze en ny innebörd... Inte min kopp kaffe.
Citera
2015-05-04, 18:03
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
The New York Ripper

Jag såg den igår - blev du inspirerad att se om den på grund av det eller var det en slump?

Jag tycker överlag att Argento gör/gjorde bättre giallo än Fulci. Suspiria är en personlig favorit, liksom Profondo Rosso.
Citera
2015-05-04, 18:08
Medlem
jotnans avatar
Under The Skin (2013)
Av Jonathan Glazer

Scarlett, varför är det bara jag som älskar dig? Du gjorde mig förälskad i Lost In Translation och återigen i Her. Du är en sån jäkla skicklig skådespelerska och aldrig fått det erkännandet, men med Under The Skin kan ingen göra annat än att komma över på min sida.

Under The Skin handlar om en rymdvarelse som tar en (ljuvlig) kvinnlig skepnad och förför män i norra Skottland. Hur kan man inte vara såld redan där? Men genom sparsmakad dialog och mycket bildspråk märker vi att hon förändras och snart hamnar hon i knipa. Om man söker en traditionell science fiction kan man leta någon annan stans. Under The Skin är impressionistisk med långsamma scener, mystiska klipp och en stor näve symbolik och bildspråk, nästan lite impressionistiskt. Det här är 2001-material, fast ännu mer distinkt.

Johansson gör här sin livs roll än så länge. Jag kan inte föreställa mig någon annan som skulle kunna förmedla en främmande varelse så bra som henne i den här rollen. Med en underlig och sökande blick hade det hade kunnat bli en "död fisk"-karaktär men det pågår alltid något på högvarv under ytan. Jag älskar att se henne pröva sig fram genom staden hon befinner sig i, hur hon prövar gränser och nyfiket interagerar med människor. Det är tydligt att hon vet om vissa saker om oss, att hon fått veta ungefär hur man pratar och så vidare, men inte riktigt till hundra procent kan låtsas vara människa. Till slut påminns man vad det handlar om, och varför hon gör som hon gör, och hennes systematiska sätt blir genast jävligt obehagligt. Filmen handlar om en stor förändring i denna rymdvarelses syn på oss, och Johansson gestaltar den mycket bra.

Det här är en riktigt obehaglig film. Jag tror att vad som främst får den att fungera är hur den tar plats i ett kallt och regnigt Skottland, som faktiskt påminner en hel del om Norrbotten där jag bor. Därför blir det särskilt obehagligt när man känner igen sig i miljöerna, istället för om det hade utspelats i Kalifornien som exempel. Inte bara miljön känns "Svensk" utan också stilen. Det är något med det kalla och vemodiga, och i vissa fall tycker jag att jag ser inslag av Roy Anderssons kamerastil.

En av de bästa scenerna är då hon plockar upp en ung man som är deformerad i ansiktet. Hon bryr sig inte i hans ansikte, vilket han är ovan vid, och helt plötsligt har filmen tagit en vändning från obehag och empatilöshet till ett fint ögonblick. Hennes kommentarer indikerar att hon är intresserad på samma sätt som vi hade varit intresserade i variationer i naturen, till exempel en underlig skalbagge eller missfärgad fågel. Han blir rörd eftersom folk vanligtvis tycker att han är äcklig och undviker honom. I den här scenen är Scarletts karaktär bättre än mänskligheten, hon dömer inte och har inga negativa känslor, hon ser inte ner på honom för hur han ser ut, och det är väldigt vackert.

Vad jag inte får glömma är musiken, som är något av det viktigaste för mig för att en film ska bli ett mästerverk. Musiken är helt och hållet perfekt för den här sortens film. Riktigt obehaglig och utomjordisk och ger en kalla kårar. Jag vill verkligen att ni ska se den här. Försök pussla ut rent praktiskt vilka dessa varelser är, vad de gör och hur allt fungerar, fundera på symboliken och dyk in i filmens många lager eller njut bara av en atmosfärisk och audiovisuell upplevelse. Hur som helst får den en Mycket Stark Rekommendation från mig.
Citera
2015-05-04, 18:08
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag såg den igår - blev du inspirerad att se om den på grund av det eller var det en slump?

Jag tycker överlag att Argento gör/gjorde bättre giallo än Fulci. Suspiria är en personlig favorit, liksom Profondo Rosso.

Är Suspiria en giallo? Känns mer som arthouse-skräck. Tenebre och Deep Red är giallos dock!
Citera
2015-05-04, 18:35
Medlem
välkommenti bups avatar
Kôsoku bâba (2013)

Nja något mästerverk var det inte
Jag gillar verkligen Japans mörka små varelser som tisslar och tasslar
Dock höll inte den här någon klass så 4/10

Söta flickor i varje fall
Citera
2015-05-04, 19:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Är Suspiria en giallo? Känns mer som arthouse-skräck. Tenebre och Deep Red är giallos dock!

Det kan väl kanske diskuteras huruvida Suspiria skall räknas, men den står i alla fall med i listan i Wikipediaartikeln om giallo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in