Filmprojekt gamla osedda klassiker
#15 Doktor Zjivago
1965 av David Lean med Omar Shariff och Alec Guiness.
Imdb:
Doktor Zjivago
Vi får följa Yuri Zjivagos liv från åren strax innan, under och efter ryska revolutionen. Som läkare blir han allmänt erkänd och eftertraktad och när kriget bryter ut behövs han vid fronten. Som poet är han sedan tidigare känd vida omkring i Ryssland. Tillhörande eliten i Moskva har han haft en bra uppväxt och haft det ganska välbeställt. Efter revolutionen upptäcker han att saker ting inte riktigt har förändrats till det bättre, åtminstone inte för han och hans familjs del. Hans poesi är inte längre passande då det är för "personligt" och enligt det styrande partiet ”småborgerligt”. Att flytta ut till landet där han och hans familj kan leva fritt ser ut att vara enda alternativet då livet i Moskva blir allt farligare, både politiskt och rent materiellt då ved att elda med är en bristvara i den iskalla huvudstaden. Saken blir inte bättre när Ryssland sedan drabbas av ett inbördeskrig mellan "röda armen" och "vita armen".
Jag tänker inte försöka mig på att göra handlingen i
Doktor Zjivago någon mer rättvisa. Det är ganska mycket tittaren får ta del av under de dryga tre timmarna som filmen visar upp. Hela tiden kan man dock njuta av storslaget foto och beundransvärda skådespelare med Omar Sharif i titelrollen. Han passar bra som den gode läkaren som vill alla väl. Han har verkligen utseendet för att vara en leading man, bildskön och snygg profil. Julie Christie som Lara gör det också bra, hon får spela kvinnan som råkar hamna i hetluften mellan bolsjevikledaren Pasha Antipov (spelad av Tom Courtenay, senare i filmen kallad Strelnikov) och hennes rike farbror med många mäktiga kontakter, Komarovskij (Rod Steiger). Även Geraldine Chaplin gör det bra som spelar Zjivagos fru. Hon verkar utstråla samma medmänsklighet och värme som sin far. Klaus Kinski hinner man också se litegrann som tågvakt. Han ser ut att vara hård och intensiv. Alec Guiness får man inte glömma bort heller fast han i den här filmen mest spelar en mindre biroll. Han gör så bra han kan utifrån det lilla som karaktären erbjuder.
Jag var rädd att detta skulle bli ännu ett sömnpiller i likhet med
Lawrence av Arabien, men lyckligtvis får vi se mer intressanta miljöer än bara sanddyner i den här filmen. Fotot är storslaget som sagt och jag ångrar att jag tittade på den här filmen på laptopen. Skulle nog hellre ha sparat den så att man kunnat se den på storbildsskärm istället. Men men, man ser ju vilket påkostat projekt det är med alla kostymer och set-designen som filmen visar upp. Scenerierna växlar också från Moskva till tågresan mot Sibirien. Vinter och sommar hinner passera under filmens gång vilket ger tillfälle att skåda prakten i de båda årstiderna.
Men, är filmen verkligen värd att se de här tre timmarna? Handlingen är kanske lite trögstartat. Efter en timme och ett par minuter tar den i alla fall en intressant vändning som bör räcka för att hålla intresset uppe hela vägen till slutet. Det är dramatiska tider och händelser som utspelar under filmens gång med ryska revolutionen som bakgrund till berättelsen.
Lite kul att se långdistanslöparen från Richardssons film jag såg klart igår igen. Nu verkar han ha bytt ut löparskorna mot hammaren och skäran istället. En gång arbetarklass, alltid arbetarklass. Rod Steiger, som jag tror att jag bara har sett honom i
In the Heat of the Night, såg ju ut som en exakt kopia av Beppe Wolgers med skägget!

Fick gå in på Imdb för att vara säker.
Kanske lite för långdragen för att vara värd fyran. Hade nog varit bättre om de valt att göra en miniserie på fyra delar med ca 50 minuter på varje avsnitt istället för att göra en långfilm. Den här filmen är den sista av David Lean i mitt projekt och han har inte gjort mig besviken någon gång, måhända lite mediokert med
Brief Encounter dock. Nu blir det till att se Indien-filmen han har gjort som jag har kvar osedd. Får bli efter att projektet är över.
Betyg: 3.5/5