2015-03-03, 18:34
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Samma här, svag för hans humor och karaktärer, oavsett vad folk säger så var ju The Dictator svinrolig ju!

Såg den på bio och skrattade otroligt mycket. Är i all mening sådan humor som inte bör gå hem hos mig men gör det ändå.
Citera
2015-03-03, 18:49
Medlem
420anonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonfnas
Såg om Borat för en liten stund sedan. Det är ett par år sedan jag såg den sist och jag älskar den fortfarande.
Är svag för Sacha Baron Cohen och jag har generellt humor som är i klass med en 5-årings.

Ena dagen sitter jag och analyserar Persona, och andra dagen sitter jag och skrattar så jag gråter till skitfilmer som Epic Movie.
Jag är inte stolt över mig själv.

Citat:
Samma här, svag för hans humor och karaktärer, oavsett vad folk säger så var ju The Dictator svinrolig ju!

Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Såg den på bio och skrattade otroligt mycket. Är i all mening sådan humor som inte bör gå hem hos mig men gör det ändå.
Han håller på med en ny film som planeras att släppas i början av 2016.
http://www.imdb.com/title/tt3381008/?ref_=nm_flmg_act_1

Möjligen lite OT men eftersom 3 personer pratade om snubben kändes det värt att nämna.
För övrigt tycker även jag att Borat och The Dictator var roliga filmer, fast Borat var betydligt bättre.
Citera
2015-03-03, 19:04
Medlem
alprazolam_s avatar
Försökte se Divergent, men den var ju en pest och en pina. Ger mig hellre på Mockingjay del 1 istället. Har inte varit något enormt fan av dem heller, men de är ju ljusår bättre ändå. Gillar Shailene Woodley, hon är söt och har talang, men det räddade knappast filmen...

Ger mig i kast med Lucy nu istället.
Citera
2015-03-03, 19:07
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Försökte se Divergent, men den var ju en pest och en pina. Ger mig hellre på Mockingjay del 1 istället. Har inte varit något enormt fan av dem heller, men de är ju ljusår bättre ändå. Gillar Shailene Woodley, hon är söt och har talang, men det räddade knappast filmen...

Ger mig i kast med Lucy nu istället.

Ur askan i elden...
Citera
2015-03-03, 19:24
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Ur askan i elden...
Hahaha!

Den kan ju omöjligt vara sämre i alla fall, ger den en chans...
Citera
2015-03-03, 19:25
Medlem
zxcvb45s avatar
Grizzly

Tycker denna var bra faktiskt, var lite skeptisk men såg att Billy Bob Thornton och Thomas Jane var med så det var helt klart läge att ge den en chans, kommer ju inte upp i samma nivå som The Edge som också är en film om en farlig Grizzlybjörn men endå helt klart sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt1694021/?ref_=nv_sr_1

3/5
Citera
2015-03-03, 19:27
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420anonym
Han håller på med en ny film som planeras att släppas i början av 2016.

http://www.imdb.com/title/tt3381008/?ref_=nm_flmg_act_1

Fan vad skoj, braiga nyheter helt klart!

Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Grizzly

3/5

Gillade den med, betydligt bättre än C-filmen Grizzly från slutet av sjuttiotalet!
Citera
2015-03-03, 19:33
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Gillade den med, betydligt bättre än C-filmen Grizzly från slutet av sjuttiotalet!

Gillar även naturen den utspelar sig i väldigt mycket.
Citera
2015-03-03, 19:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Gillar även naturen den utspelar sig i väldigt mycket.

Ja, det gjorde jag med, fina miljöer Alaska och kul att se James Marsden på film igen, han har ju varit borta ett tag men 2014 var verkligen hans comeback-år.
Citera
2015-03-03, 20:54
Medlem
chessjamts avatar
Filmprojekt gamla osedda klassiker
#15 Doktor Zjivago

1965 av David Lean med Omar Shariff och Alec Guiness.

Imdb:Doktor Zjivago

Vi får följa Yuri Zjivagos liv från åren strax innan, under och efter ryska revolutionen. Som läkare blir han allmänt erkänd och eftertraktad och när kriget bryter ut behövs han vid fronten. Som poet är han sedan tidigare känd vida omkring i Ryssland. Tillhörande eliten i Moskva har han haft en bra uppväxt och haft det ganska välbeställt. Efter revolutionen upptäcker han att saker ting inte riktigt har förändrats till det bättre, åtminstone inte för han och hans familjs del. Hans poesi är inte längre passande då det är för "personligt" och enligt det styrande partiet ”småborgerligt”. Att flytta ut till landet där han och hans familj kan leva fritt ser ut att vara enda alternativet då livet i Moskva blir allt farligare, både politiskt och rent materiellt då ved att elda med är en bristvara i den iskalla huvudstaden. Saken blir inte bättre när Ryssland sedan drabbas av ett inbördeskrig mellan "röda armen" och "vita armen".

Jag tänker inte försöka mig på att göra handlingen i Doktor Zjivago någon mer rättvisa. Det är ganska mycket tittaren får ta del av under de dryga tre timmarna som filmen visar upp. Hela tiden kan man dock njuta av storslaget foto och beundransvärda skådespelare med Omar Sharif i titelrollen. Han passar bra som den gode läkaren som vill alla väl. Han har verkligen utseendet för att vara en leading man, bildskön och snygg profil. Julie Christie som Lara gör det också bra, hon får spela kvinnan som råkar hamna i hetluften mellan bolsjevikledaren Pasha Antipov (spelad av Tom Courtenay, senare i filmen kallad Strelnikov) och hennes rike farbror med många mäktiga kontakter, Komarovskij (Rod Steiger). Även Geraldine Chaplin gör det bra som spelar Zjivagos fru. Hon verkar utstråla samma medmänsklighet och värme som sin far. Klaus Kinski hinner man också se litegrann som tågvakt. Han ser ut att vara hård och intensiv. Alec Guiness får man inte glömma bort heller fast han i den här filmen mest spelar en mindre biroll. Han gör så bra han kan utifrån det lilla som karaktären erbjuder.

Jag var rädd att detta skulle bli ännu ett sömnpiller i likhet med Lawrence av Arabien, men lyckligtvis får vi se mer intressanta miljöer än bara sanddyner i den här filmen. Fotot är storslaget som sagt och jag ångrar att jag tittade på den här filmen på laptopen. Skulle nog hellre ha sparat den så att man kunnat se den på storbildsskärm istället. Men men, man ser ju vilket påkostat projekt det är med alla kostymer och set-designen som filmen visar upp. Scenerierna växlar också från Moskva till tågresan mot Sibirien. Vinter och sommar hinner passera under filmens gång vilket ger tillfälle att skåda prakten i de båda årstiderna.

Men, är filmen verkligen värd att se de här tre timmarna? Handlingen är kanske lite trögstartat. Efter en timme och ett par minuter tar den i alla fall en intressant vändning som bör räcka för att hålla intresset uppe hela vägen till slutet. Det är dramatiska tider och händelser som utspelar under filmens gång med ryska revolutionen som bakgrund till berättelsen.

Lite kul att se långdistanslöparen från Richardssons film jag såg klart igår igen. Nu verkar han ha bytt ut löparskorna mot hammaren och skäran istället. En gång arbetarklass, alltid arbetarklass. Rod Steiger, som jag tror att jag bara har sett honom i In the Heat of the Night, såg ju ut som en exakt kopia av Beppe Wolgers med skägget! Fick gå in på Imdb för att vara säker.

Kanske lite för långdragen för att vara värd fyran. Hade nog varit bättre om de valt att göra en miniserie på fyra delar med ca 50 minuter på varje avsnitt istället för att göra en långfilm. Den här filmen är den sista av David Lean i mitt projekt och han har inte gjort mig besviken någon gång, måhända lite mediokert med Brief Encounter dock. Nu blir det till att se Indien-filmen han har gjort som jag har kvar osedd. Får bli efter att projektet är över.

Betyg: 3.5/5
Citera
2015-03-03, 21:44
Medlem
nihilverums avatar
West Side Story (1961), vinnare av Oscar för bästa film vid den trettiofjärde Oscarsutdelningen.

Filmen är en variant på Romeo and Juliet, som utspelar sig bland två ungdomsgäng i New York istället för mellan två italienska familjer. Det vita gänget Jets leds av Riff och latinogänget Puerto Rican Sharks leds av Bernardo. Rivaliteten tilltar och de kan snart inte alls samexistera i fred. När Riffs bästa vän Tony (som tidigare varit med i Jets) träffar Bernardos yngre syster Maria uppstår komplikationer som leder till liknande förvecklingar som i Shakespeares förlaga.

Återigen en film som är för mycket musikal för min smak. Dessutom är miljöerna ofta uppenbara kulisser, vilket inte förbättrar min uppfattning om filmen. Betyget blir 5/10 eller en svag 3/5 på Filmtipset.

Detta var helt klart ett år då fel film vann. Den likaledes nominerade Jugdment at Nuremberg är en mycket bättre film enligt min uppfattning.

Näst på tur står Tom Jones (1963), eftersom jag redan sett Lawrence of Arabia.
Citera
2015-03-04, 04:35
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Klute (1971). Jag hade en liten "amerikansk konspirationsthriller från 70-talet" period för några månader sen. Ni vet, vi alla går igenom den förr eller senare. Bäst då var Three Days of the Condor (1975) och sämst var The Parallax View (1974) - Klute glömdes bort och blev liggandes, tills inatt.

En man försvinner och privatsnoken Donald Sutherland's efterforskningar leder honom till glädjeflickan Jane Fonda som har ett och annat att förklara.

Som alltid med den här typen filmer från den coola 70-tals eran får vi ljuvligt foto och tät regi. Den är också väl castad med främst Jane Fonda som glänser - hennes lysande rolltolkning av en paranoid och känslosam prostituerad är själva behållningen med Klute för min del. Kunggubben Roy Scheider är minnesvärd i en biroll också.

Fokus ligger på det psykologiska och på att skapa en tät stämning snarare än att få till en intressant historia, för manuset är inget vidare och den misslyckas helt med att skapa spänning med ett segt detektivarbete. Hela filmen är ganska rörig och nyckelscener slarvas bort med ofokuserad regi. Välspelad och snygg, men den når aldrig några höga höjder. 2/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in