2014-05-25, 12:29
Medlem
El Dorado (1966)

Fortsätter mitt John Wayne tema med denna westernklassiker. Påminner mycket om Rio Bravo, en slags remake kan man säga. Sheriff med alkoholproblem, sidekick med smeknamn eftet ett ställe (colorado o mississippi), en rolig gubbe som hjälper hjältarna, en skurk i fängelset som ska vaktas till hjälp kommer. Allt detta förekommer i båda fimerna,plus att Wayne spelar ungefär samma roll i dom båda filmerna. Jag gillade den här minst lika mycket som Rio Bravo,om inte mer. Den får en stark 6 av 10.
Citera
2014-05-25, 16:32
Medlem
Lotsos avatar
Tarzan (2013)

Tarzan och Jane möter på farligt motstånd från en armé, utskickade av företaget Greystokes onde VD.

Troligtvis den sämsta adaptionen på Tarzan jag någonsin har sett. Där var absolut ingenting att tycka om i den här smörjan.
När jag såg trailern på den var jag bara tvungen att se filmen. Där var dinosaurier, utomjordingar och en avatar handling gjord på Tarzan. Jag menar det var bara någonting man måste se för att verkligen fatta tycke om. Men jösses, här satt jag och trodde detta skulle vara en skrattfest över hur dålig handlingen och animationen var att allting var ett enda skämt. Men i slutändan var det mer utav en tråkfest där knappt någonting hände där den försökte inte bara sno från Avatar men också vara som Disney versionen så mycket som möjligt.

Först måste jag ju bara ta och klaga på handlingen. Den är ju helt konstig och har ingenting med Tarzan att göra. Det är som om du mixar Avatar och slänger in Tarzan berättelsen in där någonstans. Tänk er Oliver Twist samtidigt som Världarnas Krig hände, det går inte ihop för fem öre. Lägg på också att stenen som de onda människorna letar efter är från en ras utomjordingar, det är vad dem påstår i alla fall. Bara tänk er, Tarzan och utomjordingar... Nej det är verkligen inget jag hade hittat på om jag ens var hög.
Samtidigt är det ju en handling som gjorts miljontals gånger förr. Rädda naturen mot de onda företaget som vill förstöra den för pengarnas skull, jösses när kommer denna kliché dö ut?
Sedan har vi den usla animationen som är helt åt skogen. Jag har hört det är motion capture, men det hjälper ändå inte. Detta är någon av de sämsta animationen som kommit ut från 2010-talet och framåt. Det är inte Foodfight! nivå, men det är fortfarande riktigt risigt och ser väldigt fult ut.

Filmen försöker också göra den så realistisk som möjligt som den bara kan, tror den. När den i själva verket är så otrolig osannolik att det inte är sant.
I början så är Tarzan och hans familj med om en helikopter olycka. Där helikoptern klart och tydligt sprängs in i ett berg och exploderar, inga överlevande alls. Sedan ser vi helikoptern i tusen bitar dagen efter och helskinnat sitter Tarzan i en stol som också är hel. Liksom hur fan går det till? Vi såg klart och tydligt helikoptern sprängas i miljontals bitar, en Michael Bay explosion och ni försöker säga till mig att Tarzan överlevde det? Nej, bullshit! Precis som allt annat i den här skiten.
Sedan har vi en fight mellan Tarzan och den "onda" gorilla ledaren i flocken, där mitt i fighten så tar gorillan Tarzans kniv och använder den för att döda honom. Detta var en av de få scener där jag faktiskt skrattade åt. Bara att ha bilden i huvudet av en gorilla som håller en kniv, det är för roligt. Och gorillorna beter sig som fullt normala gorillor i filmen, så det gör hela scenariot ännu roligare. Under fightens gång så slår gorillan också Tarzan in mot en stenvägg med full kraft och inte en enda skråma får han. När man i verkligheten hade 50-60% chans dött.

I sin helhet, bedrövligt och riktigt plågsamt att sitta igenom. Karaktärerna är få och ingen ordentlig handling att följa med i. Den handlingen som existerar är ju bedrövlig och helt utanför ramen, utomjordingar och Tarzan tillsammans med avatar, det går inte ihop.
Animationen är usel och istället för en skrattfest över hur dålig filmen är så blev det bara en tråkfest.
Undvik för allt i världen och se Disney versionen med era barn istället!

1 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1705952/

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=haSB5DQvrpo
Citera
2014-05-25, 17:02
Medlem
Breakfast at Tiffany's (1961) Riktigt estetiskt vacker och stillsam film. Audrey Hepburn och George Peppard var fantastiska. En riktigt vacker och mysig film helt enkelt. 8,5/10
Citera
2014-05-25, 17:20
Medlem
zxcvb45s avatar
The Score http://www.imdb.com/title/tt0227445/?ref_=nm_flmg_act_3

Hade missat denna, riktigt bra film.
Det var riktigt spännande mot slutet och när skådespelare som Edward Norton, Marlon brando och Robert De Niro är medverkande så brukar det sällan bli dåligt!

7/10
Citera
2014-05-25, 17:22
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Tarzan (2013)

Där var absolut ingenting att tycka om i den här smörjan.
Tror dock du överdriver lite om jag får komma med en nördig invänding; lyssnade igenom filmmusiken för ett antal månader sedan ett antal gånger och den var verkligen inte dålig, den var dock inget jättespeciellt, men bra bit över medel för vad man kan förvänta sig. En ganska typisk trea, men ändå en väldigt stabil sådan. Antar att det är sådant som försvinner lätt när man ser på skitdåliga filmer, lätt hänt att missa något som faktiskt är bra eller i alla fall bättre än annat. Här är ett stycke från filmmusiken - http://www.youtube.com/watch?v=bx7So9G9pdU och det är inte dåligt någonstans vill jag påstå. Det är sjukt bra musik med tanke på hur dålig filmen verkar (tror aldrig jag kommer att se den trots att jag "gillar" musiken, det ser verkligen ut att vara ett totalt bottennapp och din recension stämmer väl in av bilden jag hade). Tycker det är konstigt att kompositören inte ta några bättre projekt för musiken verkar så otroligt mycket bättre än allt jag har läst om filmen.

Helheten är dock lite generisk, den är lite för lång för sitt eget bästa och den saknar en starkare identitet, teman samt att slaginstrumenten är lite väl Zimmer-inspirerande hör man, men det gör den inte dålig bara för det. Finns fortfarande 20-30 minuter av riktigt stabilt material som är klart över medel och runt tio minuter är riktigt bra. Kan tänka mig att det inte är så speciellt konstigt att musiken har dessa svagheter trots sin styrka med tanke på hur dålig filmen låter (att musiken inte har starkare identitet och teman exempelvis). Musiken i Tarzan är dock bättre än i den senaste X-Men-filmen för att göra en jämförelse. Det enda som är bra i X-Men-filmen musikmässigt är biten av det återanvända temat från X2 och några få passager, resten är generisk dynga och det är alldeles för Zimmer-inspirerat á la Inception (Singer sa åt kompositören att skriva något "Nolan-like" till och med); den får väl på sin höjd godkänt, men knappt.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-05-25 kl. 18:00.
Citera
2014-05-25, 17:35
Medlem
upperkatts avatar
Blue Velvet. Bra film. 7/10.
Citera
2014-05-25, 18:55
Medlem
Rakiis avatar
Fighting Back (1982) - http://www.imdb.com/title/tt0083936/

Helgens andra vigilantefilm ifrån åttiotalet som jag såg och fjärde eller femte filmen med Yaphet Kotto som jag ser under två dagar, tyvärr är detta ingen av de bättre filmerna i genren och lika medelmåttig som de två första Death Wish-filmerna med Bronson. Tom Skerritt är ju ingen direkt actionhjälte, han känns ju tyvärr rätt malplacerat som tuff familjefader som bildar ett medborgargarde tillsammans med sina vänner och försöker stoppa våldet i Philadephia (Killadelphia). Visst passar Skerritt som familjefader men svårt att se honom som någonting annat i sammanhanget, medan Yaphet Kotto spelar en ytterst märklig roll och heter dessutom Ivanhoe Washington vilket är ett jävligt lustigt namn på en karaktär. Jämfört med helgens första vigilantefilm, Eye of the Tiger faller denna rätt platt på en del punkter och mycket har man sett förut, tidigare eller efter 1982 då denna kom. Godkänd på sin höjd...

2/5
Citera
2014-05-25, 19:13
Medlem
Rakiis avatar
Fire and Ice (1983) - http://www.imdb.com/title/tt0085542/

Fjärde filmen jag ser av Ralph Bakshi och också en av de sämre jag sett av honom, eller hittills är det den sämsta då filmerna jag sett av honom tidigare har varit bättre och mera underhållande, denna försöker vara underhållande men gick verkligen inte hem hela vägen för mig. Storyn är tunn och tråkig som de flesta fantasyfilmer som jag har sett hittills i livet, och jag är väl inte heller målgruppen för denna typen av filmer som Bakshi gör, som man antagligen ska se om man är pårökt och sitter stenad hemma i soffan. Vill man se en bra film av regissören så gör man bäst i att se American Pop.

2/5
Citera
2014-05-25, 20:50
Medlem
Rakiis avatar
I Think We're Alone Now (2008) - http://www.imdb.com/title/tt1152828/

Dokumentärens titel syftar på en poplåt av den före detta åttiotalsstjärnan Tiffany som dokumentärens två excentriska individer är besatta och förälskade i, och samtidigt är stalkers. Här möter vi Jeff som är en man i sina fyrtio-femtio som bor i Santa Monica och hävdar att han har ett speciellt band till Tiffany och att de är bästa vänner, en typisk psykotisk galen individen utan någon som helst verklighetsförankring som samtidigt har blivit åtalad ett antal gånger för att stalka den f.d. sångerskan. I Denver möter vi Kelly, en hermafrodit som också hen är besatt av Tiffany men inte alls i samma utsträckning som tokdåren Jeff, Kelly går på konserterna och så men är väl ingen regelrätt stalker direkt.

Själv har jag inget band till sångerskan mera än att jag sett henne i ett par Asylum-produktioner men aldrig hört hennes musik och har inget direkt intresse för att lyssna på det heller. Trots det har jag tidigare varit nyfiken på den här dokumentären men aldrig kommit till skott med att se den, borde ha sett den i samband med dokumentären The Video Diary of Richardo Lopez som handlade om en man som hade planer på att döda sångerskan Björk. Nu några år efteråt efter att jag kom över den här filmen första gången så har jag sett den och glad är jag för det också, då den verkligen spelar på många känslosträngar samtidigt som den är högst obehaglig. Kanske en av de mest obehagligaste dokumentärer jag sett, vilket inte säger så mycket egentligen då jag inte sett så många dokumentärer som varit obehagliga men denna var verkligen någonting i hästväg. Blev efter en stund rätt jobbigt psykiskt att höra Jeff prata om sin imaginära relation till Tiffany medan man fick en exploatering av en riktigt psykiskt sjuk individ, som på toppen av det har Asperger och blir således ett levande uppslagsverk om personen i fråga som han stalkar.

Historien om Kelly är däremot i jämförelse med Jeffs historia väldigt deprimerande och sorglig då hen föddes som en blandning av man och kvinna utifrån någon genetisk defekt, blir väldigt känslosamt emellanåt då Kelly berättar om sitt liv och uppväxt, Tiffany och hennes musik blev en livräddare och en stor del av hennes liv som antagligen får henne att stå ut med vardagen. Kelly är inte helt sinnessjuk heller men verkar ändå vara kär i Tiffany, vilket jag å andra sidan kan förstå utifrån det hon berättar i filmen att hon aldrig har varit tillsammans med någon människa eller har haft sex.

På det hela en väldigt bra dokumentär och personporträtt av två konstiga individer och en avdankad popsjärna, tyvärr är den rätt kort (75 min) och jag hade gärna sett att den varit längre, men en bra film helt klart och kan tyvärr inte ge den mer än en stark trea, det lilla extra fanns inte där helt och hållet medan jag mådde rätt dåligt av filmen i fråga.

3/5
Citera
2014-05-25, 20:59
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
I Think We're Alone Now (2008) - http://www.imdb.com/title/tt1152828/

Dokumentärens titel syftar på en poplåt av den före detta åttiotalsstjärnan Tiffany som dokumentärens två excentriska individer är besatta och förälskade i, och samtidigt är stalkers. Här möter vi Jeff som är en man i sina fyrtio-femtio som bor i Santa Monica och hävdar att han har ett speciellt band till Tiffany och att de är bästa vänner, en typisk psykotisk galen individen utan någon som helst verklighetsförankring som samtidigt har blivit åtalad ett antal gånger för att stalka den f.d. sångerskan. I Denver möter vi Kelly, en hermafrodit som också hen är besatt av Tiffany men inte alls i samma utsträckning som tokdåren Jeff, Kelly går på konserterna och så men är väl ingen regelrätt stalker direkt.

Själv har jag inget band till sångerskan mera än att jag sett henne i ett par Asylum-produktioner men aldrig hört hennes musik och har inget direkt intresse för att lyssna på det heller. Trots det har jag tidigare varit nyfiken på den här dokumentären men aldrig kommit till skott med att se den, borde ha sett den i samband med dokumentären The Video Diary of Richardo Lopez som handlade om en man som hade planer på att döda sångerskan Björk. Nu några år efteråt efter att jag kom över den här filmen första gången så har jag sett den och glad är jag för det också, då den verkligen spelar på många känslosträngar samtidigt som den är högst obehaglig. Kanske en av de mest obehagligaste dokumentärer jag sett, vilket inte säger så mycket egentligen då jag inte sett så många dokumentärer som varit obehagliga men denna var verkligen någonting i hästväg. Blev efter en stund rätt jobbigt psykiskt att höra Jeff prata om sin imaginära relation till Tiffany medan man fick en exploatering av en riktigt psykiskt sjuk individ, som på toppen av det har Asperger och blir således ett levande uppslagsverk om personen i fråga som han stalkar.

Historien om Kelly är däremot i jämförelse med Jeffs historia väldigt deprimerande och sorglig då hen föddes som en blandning av man och kvinna utifrån någon genetisk defekt, blir väldigt känslosamt emellanåt då Kelly berättar om sitt liv och uppväxt, Tiffany och hennes musik blev en livräddare och en stor del av hennes liv som antagligen får henne att stå ut med vardagen. Kelly är inte helt sinnessjuk heller men verkar ändå vara kär i Tiffany, vilket jag å andra sidan kan förstå utifrån det hon berättar i filmen att hon aldrig har varit tillsammans med någon människa eller har haft sex.

På det hela en väldigt bra dokumentär och personporträtt av två konstiga individer och en avdankad popsjärna, tyvärr är den rätt kort (75 min) och jag hade gärna sett att den varit längre, men en bra film helt klart och kan tyvärr inte ge den mer än en stark trea, det lilla extra fanns inte där helt och hållet medan jag mådde rätt dåligt av filmen i fråga.

3/5

Gött att se dig ha börjat skriva mer utförliga recensioner igen! Hoppas det håller i sig. Nu längtar jag bara tills du skall göra ett mer explosivt sammandrag av månaden i "månadens filmer"-tråden. Kan lova dig att min kommer bli väldigt rolig då jag har massa skoj ting nedskrivet från månaden i ett excel-ark som jag kommer posta i "månadens filmer"-tråden. Proffessionellt upplagt med statistik och utmärkelser!
Citera
2014-05-25, 21:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Gött att se dig ha börjat skriva mer utförliga recensioner igen! Hoppas det håller i sig. Nu längtar jag bara tills du skall göra ett mer explosivt sammandrag av månaden i "månadens filmer"-tråden. Kan lova dig att min kommer bli väldigt rolig då jag har massa skoj ting nedskrivet från månaden i ett excel-ark som jag kommer posta i "månadens filmer"-tråden. Proffessionellt upplagt med statistik och utmärkelser!

Kul att det uppskattas med mina recensioner och ska fortsätta på det spåret, kom på mig själv med att sakna att skriva ned sina tankar om filmer samtidigt som man kanske kommer med tips till någon på en och samma gång.
Citera
2014-05-25, 21:30
Medlem
greenlungss avatar
American Hustle

Christian Bale spelar en con man vid namn Irvin Rosenfeld och tvingas göra sitt bästa jobb någonsin när han hamnar i en rävsax signerad FBI. Baserad på verkliga händelser.

En väldigt välgjord film med unik framtoning, där skickliga skådespelare arbetat i symbios med övrig produktion för att skapa denna klassiker utspelad i 70-talets New York.

5/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in