Hotell (2013)
Erika (Alicia Vikander) drabbas av en förlossningsdepression och börjar gå i samtal hos en terapigrupp. Hon kläcker idéen att gruppmedlemmarna ska ta in hotell för att komma bort från allt det jobbiga en stund och ha egna terapisessioner.
Jag tyckte Hotell var något ojämn. Vissa delar var intressanta medan andra kändes fåniga (som när tanten fixade sex, jo tjena det skulle hänt i verkligheten). David Dencik är filmens stora behållning och trots att jag gillar Alicia Vikander i mycket annat tycker jag inte hon känns trovärdig som en mamma som drabbats av depression. Hennes beteende känns för barnsligt. De inledande scenerna på sjukhuset blir överspel och känns amatörteatralska. Simon J. Berger (som spelar Erikas man) får en annan trovärdighet i situationen med sin avhållsamma spelstil.
Slutscenerna vid bröllopet kändes också lite väl over the top. Precis som Dencik och Vikanders karaktärer kände noll gränssättningar bara för att de kunde spela "någon annan".
Men Hotell engagerade mig trots allt och utförande kändes lite som danska filmer brukar göra i att den inte behövde ta sig själv på så stort allvar. Där fanns en lekfullhet som jag tycker oftast annars saknas i svensk filmskapande.
Betyg: 3/5
Mistress (1992)
Marvin Landisman (Robert Wuhl) är en hemvideoregissör som rings upp av producenten Jack Roth (Martin Landau) som funnit Landismans gamla manus när han rensade kontoret (dvs garaget, då Roth som gammal avdankad producent inte har det så fett ställt som han vill ge sken av). Roth vill göra film av manuset men Landisman är intialt skeptisk till det (då han inte vill att Hollywood ska förstöra hans personliga manus) men övertalas av Roth till slut. Problemet är bara att ska de göra en film måste de äska pengar hos tre olika finasiärer (Eli Wallach, Danny Aiello och Robert De Niro) som alla vill sätta sin prägel på filmen och gärna ha med sin älskarinna i en av rollerna (därav titeln).
Mistress var verkligen en pärla som jag fann på Netflix. Martin Landau som rövslickande producent, Eli Wallach och Robert De Niro som riktiga svin var en oslagbar trio. Aiello däremot gjorde inget speciellt ut av sin roll. Slutet när finansiärerna, Roth och Landisman ska mötas och skriva på kontrakt och finansiärerna förstår att Roth håller på att rövknulla dem på kontraktet är obetalbar.
"You can't bullshit a bullshitter.
Filmen går från komedi till tungt drama och man förstår varför manuset betyder så mycket för Landisman. Christopher Walken gör även en liten cameoroll.
Den främsta anledningen till att jag såg filmen var för Robert De Niros skull. För att se om han i biroller förr i tiden hade ett annat engagemang än nuförtiden. Och ja, De Niro
spelar verkligen sin roll här och gör det till något eget. Han är en inte bara en trött kopia av sin överanvända filmpersona som nuförtiden.
Ironiskt nog försökte manusförfattaren/regissören till Mistress, Barry Primus, få filmen gjord i flera år tills Robert De Niro (de är goda vänner) finansierade den mot att spela en roll.
Betyg: 3/5