2014-02-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Sett filmens trailer men blev tveksam till den då handlingen såg intetsägande ut (av trailern att döma) sen tyckte jag att huvudrollsinnehavaren hade en tveksam utstrålning som inte tilltalade mig.

Vad var det med filmen som du gillade? Gillar i övrigt bröderna Cohens verk men denna kittlade mig inte på förhand.

Den är lite "tråkigare", enklare och mindre händelserik än många av deras andra filmer. Jag gillar huvudrollsinnehavaren, jag skulle säga att hans insats var en av de saker jag gillade mest med filmen. Annars bidrar små fantastiska insatser av t.ex. John Goodman och Garret Hedlund mycket. Jag gillade stämningen, lugnet (den är långsam) och inte minst soundtracket. Huvudrollsinnehavaren Oscar Isaac sjunger själv i samtliga scener, och väldigt bra gör han det.
Citera
2014-02-07, 22:54
Medlem
Rembrandths avatar
X-MEN: The last stand

Helt okej film, välgjord med mycket specialeffekter. Har man inte sett de två föregående filmerna lär man inte förstå överdrivet mycket tror jag. Men av de tre första filmerna är denna utan tvekan bäst!

3/5
Citera
2014-02-07, 22:55
Medlem
Lotsos avatar
RoboCop (2014)

Året är 2028 och OmniCorp, som är världsledande inom robotteknologi, ser ett gyllene tillfälle att tjäna miljarder. När Alex Murphy – en kärleksfull make, far och god polis som gör allt för att hejda vågen av kriminalitet och korruption i Detroit – blir allvarligt sårad, tar OmniCorp chansen att skapa en polis till hälften människa, till hälften maskin. OmniCorps vision är att placera en RoboCop i varje stad och är beredda att genomföra planen till varje pris – oavsett vad det kommer kosta Alex. Men det finns något OmniCorp inte tagit med i beräkningen: inuti maskinen finns fortfarande en människa som kämpar.

Jag hade inga som helst förhoppningar på denna filmen, trailern sålde mig aldrig och i det stora hela kom jag alltid fram till samma slutresultat, varför ens göra en remake? Nu har jag sett filmen och frågan kvarstår, varför ens göra en remake?
Originalet är folkkär hos väldigt många och kommer fortfarande vara en känd film som folk kommer känna till i 2028 mer än denna. Detta är en remake som saknar både hjärta, stjäl och charmen av vad som gjorde originalet så pass bra, med andra ord det är verkligen en robot film inom dess känslor.

I den här filmen får vi fokusera mer på Alex Murphys känslor och familjen tar mycket större plats, något som är ett stort fel i mina ögon. Jag kan köpa att remaken kanske ville tillägga detta som ett extra för att få mer känslor utav det hela och få en mer komplex karaktär som vi sympatiserar med mer.
Problemet är att Joel Kinnaman och Abbie Cornish har ingen som helst kemi tillsammans och vartenda scen med båda två i sig är stelt som fan. Joel Kinnamans skådespeleri är ingen höjdare alls och kommer verkligen av sig som en robot i sin stela insats och det har inte med att han skådespelar som en robot, det har med att hans skådespeleri är som en robot, till och med scenerna innan han sätts i rustningen är under all kritik.
Sedan känns det hela så klyschigt att ens gå det hållet med att han ska fortfarande ha känslor kvar och ha minnena av sin fru och barn. Det hela är uppbyggt jätte tråkigt och har ingen riktig payoff i slutändan och är mer jobbigt att sitta igenom då det är så drygt och drar bara ut på onödig tid.

Filmen är också PG-13 och det märks. Blodet är borta, svordomarna är borta och ersätts istället med explosioner, bildlös action och en massa elpistoler. Där är bara en person som vi får se dö framför kameran, nej det hela känns fel och det blir inget bra utav det alls.
Hade filmen varit R så hade actionscenerna i alla fall varit något positivt för en del av accentuationerna hade potential till att bli något, men istället blev det bara skakig kamera, skjut och slut. Alldeles för barnvänlig!
Samtidigt så kan jag kanske förstå varför de gjorde en uppgradering från den gråa dräkten till den svarta, men det gör också att han inte beter sig som en robot och är mer flexibel. Det var något distraherande och jag föredrog den gråa dräkten han hade på sig i början och var mycket mer häftigare i mina ögon.
Sedan hatade jag att han 80% av filmen inte hade masken på sig utan var Joel Kinnamans ansikte, filmskaparnas ursäkt var att du fick fram mer känslor och bättre skådespel när masken ej var på. Bullshit säger jag då Peter Weller lyckades bättre med masken på än vad Joel Kinnaman gjorde utan masken. Det kändes bara som en dålig ursäkt att visa hans ansikte då han är en kändis och var inte alls RoboCop för mig.
Jag ser RoboCop mer som Dredd där han har masken på hela tiden, som sagt nästan då jag mycket väl är medveten om att han i slutscenen i första filmen inte har masken på sig, men resterande utav filmen har han!

Med det sagt har jag något positivt med filmen. Alla scenerna med Samuel L. Jackson gillade jag faktiskt, då det var de närmsta filmen kom till att representera vad originalet var om. Jag visste också innan jag såg filmen enbart bedömt efter trailern att filmen skulle börja och avsluta med Samuel L. Jackson, och jag hade rätt.
Sedan tyckte jag det var jävligt kul att se Michael Keaton på vita duken igen, 4 år efter The Other Guys och det var väldigt trevligt att ha honom tillbaka. Dessvärre så är ju hans karaktär inte alls så välskriven eller intressant och i slutändan är du bara glad att Michael Keaton är tillbaka.

I sin helhet en medioker film. Skådespeleriet är ingen höjdare, Joel Kinnaman var riktigt stel i sin insats och gav noll procent sympati, charm eller coolhet till rollen som krävdes.
Det hela blev i slutändan en själlös remake som bara var en barnvänlig version av första filmen utan verken svordomarna, blodet eller satiren, och i slutändan frågar du dig själv, varför ens göra en remake?
I slutändan så kommer fortfarande 1987-versionen var överlägsen och den version alla kommer förknippa med så fort du säger RoboCop, den gjorde en förändring, 2014 versionen lär bli bortglömd inom de närmsta åren som kommer.
Men hey, den var åtminstånde bättre än RoboCop 3, det är väl något positivt?...

2 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1234721/?ref_=hm_cs_t2

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=INmtQXUXez8
Citera
2014-02-07, 22:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
X-MEN: The last stand

Helt okej film, välgjord med mycket specialeffekter. Har man inte sett de två föregående filmerna lär man inte förstå överdrivet mycket tror jag. Men av de tre första filmerna är denna utan tvekan bäst!

3/5

Första filmen är fortfarande bäst, men har med nostalgi för min del att göra, och nostalghia is a hell of a drug.
Citera
2014-02-07, 23:11
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Första filmen är fortfarande bäst, men har med nostalgi för min del att göra, och nostalghia is a hell of a drug.

Jag kan tillägga att jag såg första och andra filmen igår, och den tredje filmen idag, så för mig har det inte alls med nostalgi att göra! Kände helt enkelt bara att jag var tvungen att se de där filmerna!
Citera
2014-02-07, 23:19
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

http://www.youtube.com/watch?v=IONyL...etailpage#t=18

Den filmen är också nostalgisk
Citera
2014-02-08, 00:08
Medlem
NirvanAs avatar
Filth

Satte igång den och visste då inte om att det var en brittisk produktion, sen fick jag höra den skottska accenten och då hade jag på känn att detta skulle bli nåt riktigt bra. Oerhört rolig och sorglig film på samma gång, väckte ganska mycket känslor hos mig. McAvoy är helt briljant i huvudrollen också, oerhört trovärdig, men även de andra skådespelarna höll hög klass, många trevliga ansikten man kände igen från andra brittiska filmer.

Det är nog bästa filmen från 2013 och jag ger den således en 5a, tror det är första 5an på en film från 2013 från mig

5/5
Citera
2014-02-08, 00:37
Medlem
Frijss avatar
Jakten:

Verklig och fängslande prestation av Mikkelsen som man följer med på en resa av förvirrelse, frustration, besvikelse och ilska då han blir anklagad för ett gräsligt brott. Vinterberg behandlade det skrämmande ämnet med djärvhet och förståelse för alla parterna inblandade. Otroligt spännande och sympatifull "skräckfilm" där man ser en man genomgå en förtvivlande mardröm som är svår att vakna ifrån; även om man blir förklarad som ickeskyldig kommer skuggan av detta förflutna att jaga dig.

Ett av filmens teman är den instinktiva och mänskliga 'mobmentaliteten' som uppstår i situationer där man endast vill beskydda de oskyldiga, och jaga de anklagade.

4/5
Citera
2014-02-08, 00:44
Medlem
mr.demons avatar
Homefront. 2/5

Vanlig "no brainer " action. Inget speciellt intressant alls. Gillar inte huvudrollsinhavaren. Tycker han passar bäst i action komedier.
Citera
2014-02-08, 09:44
Medlem
Gosifs avatar
Såg förut A Clockwork Orange. Underbar film. Kubrick är underbar. En länk med en som gör Funeral of Queen Mary helt fantastisk. http://www.youtube.com/watch?v=xeoJzSq7S00
Citera
2014-02-08, 11:39
Medlem
Gosifs avatar
Under Siege 2. En helt okej film, tycker ettan är bättre. Steven Seagal vet vad han gör. Saknar Garey Busey dock.

3/5.
Citera
2014-02-08, 12:23
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
http://www.youtube.com/watch?v=IONyL...etailpage#t=18

Den filmen är också nostalgisk

Ja verkligen, såg den i samma veva som den kom ut utan att veta vad det riktigt var!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in