RoboCop (2014)
Året är 2028 och OmniCorp, som är världsledande inom robotteknologi, ser ett gyllene tillfälle att tjäna miljarder. När Alex Murphy – en kärleksfull make, far och god polis som gör allt för att hejda vågen av kriminalitet och korruption i Detroit – blir allvarligt sårad, tar OmniCorp chansen att skapa en polis till hälften människa, till hälften maskin. OmniCorps vision är att placera en RoboCop i varje stad och är beredda att genomföra planen till varje pris – oavsett vad det kommer kosta Alex. Men det finns något OmniCorp inte tagit med i beräkningen: inuti maskinen finns fortfarande en människa som kämpar.
Jag hade inga som helst förhoppningar på denna filmen, trailern sålde mig aldrig och i det stora hela kom jag alltid fram till samma slutresultat, varför ens göra en remake? Nu har jag sett filmen och frågan kvarstår, varför ens göra en remake?
Originalet är folkkär hos väldigt många och kommer fortfarande vara en känd film som folk kommer känna till i 2028 mer än denna. Detta är en remake som saknar både hjärta, stjäl och charmen av vad som gjorde originalet så pass bra, med andra ord det är verkligen en robot film inom dess känslor.
I den här filmen får vi fokusera mer på Alex Murphys känslor och familjen tar mycket större plats, något som är ett stort fel i mina ögon. Jag kan köpa att remaken kanske ville tillägga detta som ett extra för att få mer känslor utav det hela och få en mer komplex karaktär som vi sympatiserar med mer.
Problemet är att Joel Kinnaman och Abbie Cornish har ingen som helst kemi tillsammans och vartenda scen med båda två i sig är stelt som fan. Joel Kinnamans skådespeleri är ingen höjdare alls och kommer verkligen av sig som en robot i sin stela insats och det har inte med att han skådespelar som en robot, det har med att hans skådespeleri är som en robot, till och med scenerna innan han sätts i rustningen är under all kritik.
Sedan känns det hela så klyschigt att ens gå det hållet med att han ska fortfarande ha känslor kvar och ha minnena av sin fru och barn. Det hela är uppbyggt jätte tråkigt och har ingen riktig payoff i slutändan och är mer jobbigt att sitta igenom då det är så drygt och drar bara ut på onödig tid.
Filmen är också PG-13 och det märks. Blodet är borta, svordomarna är borta och ersätts istället med explosioner, bildlös action och en massa elpistoler. Där är bara en person som vi får se dö framför kameran, nej det hela känns fel och det blir inget bra utav det alls.
Hade filmen varit R så hade actionscenerna i alla fall varit något positivt för en del av accentuationerna hade potential till att bli något, men istället blev det bara skakig kamera, skjut och slut. Alldeles för barnvänlig!
Samtidigt så kan jag kanske förstå varför de gjorde en uppgradering från den gråa dräkten till den svarta, men det gör också att han inte beter sig som en robot och är mer flexibel. Det var något distraherande och jag föredrog den gråa dräkten han hade på sig i början och var mycket mer häftigare i mina ögon.
Sedan hatade jag att han 80% av filmen inte hade masken på sig utan var Joel Kinnamans ansikte, filmskaparnas ursäkt var att du fick fram mer känslor och bättre skådespel när masken ej var på. Bullshit säger jag då Peter Weller lyckades bättre med masken på än vad Joel Kinnaman gjorde utan masken. Det kändes bara som en dålig ursäkt att visa hans ansikte då han är en kändis och var inte alls RoboCop för mig.
Jag ser RoboCop mer som Dredd där han har masken på hela tiden, som sagt nästan då jag mycket väl är medveten om att han i slutscenen i första filmen inte har masken på sig, men resterande utav filmen har han!
Med det sagt har jag något positivt med filmen. Alla scenerna med Samuel L. Jackson gillade jag faktiskt, då det var de närmsta filmen kom till att representera vad originalet var om. Jag visste också innan jag såg filmen enbart bedömt efter trailern att filmen skulle börja och avsluta med Samuel L. Jackson, och jag hade rätt.
Sedan tyckte jag det var jävligt kul att se Michael Keaton på vita duken igen, 4 år efter The Other Guys och det var väldigt trevligt att ha honom tillbaka. Dessvärre så är ju hans karaktär inte alls så välskriven eller intressant och i slutändan är du bara glad att Michael Keaton är tillbaka.
I sin helhet en medioker film. Skådespeleriet är ingen höjdare, Joel Kinnaman var riktigt stel i sin insats och gav noll procent sympati, charm eller coolhet till rollen som krävdes.
Det hela blev i slutändan en själlös remake som bara var en barnvänlig version av första filmen utan verken svordomarna, blodet eller satiren, och i slutändan frågar du dig själv, varför ens göra en remake?
I slutändan så kommer fortfarande 1987-versionen var överlägsen och den version alla kommer förknippa med så fort du säger RoboCop, den gjorde en förändring, 2014 versionen lär bli bortglömd inom de närmsta åren som kommer.
Men hey, den var åtminstånde bättre än RoboCop 3, det är väl något positivt?...
2 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1234721/?ref_=hm_cs_t2
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=INmtQXUXez8