2014-01-29, 23:03
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
The Hangover Part III (2013)

Så jag gav mig på hela Hangover serien denna helgen och gav även första filmen en andra chans. Av någon anledning så hjälpte det då jag faktiskt finner första filmen någorlunda rolig. Fortfarande överskattad men visst jag skrattade ett par gånger och fann mig själv gilla den mer andra gången jag såg den.
Instämmer. The Hangover är en helt okej komedi, kanske 5/10.

The Hangover Part II är en kopia på första filmen; enda skillnaden är att den utspelas i Bangkok istället för USA. De använder till och med samma skämt... trots det tvingade jag mig genom den. 2/10.

The Hangover Part III däremot... en av få filmer som fanns att tillgå på en längre flygtur. Stängde av den efter kanske en halvtimme. -10/10.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinkruset
Såg Good Bye Lenin då jag precis har börjat lära mig tyska och därmed ska försöka konsumera så mycket tyskt som möjligt. En bra film var det, härlig historia med ett lugnt, trivsamt tempo. Gediget skådespel, småkul ibland, rörande berättelse... Filmen blev inte direkt sämre av att sjuksköterskan Lara var helt galet fin också.

7/10
Rekommenderar Lola rennt och Das Leben der Anderen om du inte redan sett dem. Två riktigt bra tyskspråkiga filmer.
Senast redigerad av U-Fig 2014-01-29 kl. 23:05.
Citera
2014-01-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Rekommenderar Lola rennt och Das Leben der Anderen om du inte redan sett dem. Två riktigt bra tyskspråkiga filmer.

Tackar för tipsen! Tänkte ta och se Der Himmel uber Berlin i dagarna med
Citera
2014-01-30, 00:57
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Såg du den långa eller korta versionen? Den långa är mycket bättre. Den har ett bredare spektrum av fiktion, verklighet och surrealism. Jag tror den behöver den långa tiden för att göra hela historien och tanken med filmen rättvis.
Jag laddade ned både den långa och den korta (av misstag då jag inte visste om en av dem var textad eller inte) blev väldigt konfunderad när jag såg längdskillnaden, skrev och frågade om den här på flashback men fick inget svar. Gick då efter den officiella längden på IMDb, vilket var den korta.

Skulle du rekommendera att se om den fast i den långa versionen? Eller är själva första intrycket det viktigaste?

Blir väldigt sugen på att göra det nu nämligen!
Citera
2014-01-30, 01:59
Medlem
saggesalivs avatar
Frances Ha (2012)

Frances är en kvinna som bor tillsammans med sin bästa kompis sedan collage Sophie i New York. Frances hon själv har inte riktigt någon egen lägenhet och efter att hon och Sophie flyttar isär på grund av Sophies pojkvän, så glider Frances mest runt från ställe till ställe utan fast boende.

Frances Ha är en film som fokuserar väldigt mycket på staden, som i detta fallet är New York. Jag kollade på filmen tillsammans med en vän som bott i NY och hon sa att hela filmen verkligen doftar introvert New York-humor. Sådana filmer uppskattar jag väldigt mycket. Filmer som fokuserar på en stad, är gjorda av människor från staden och spelad av människor från staden. Jag som aldrig vistats i staterna tyckte att Frances Ha var riktigt jävla rolig, tänk då hur rolig den måste vara för alla som verkligen förstår humorn fullt ut.

Hela Frances Ha är filmad i svartvit stil och uppbyggt på ett lätt, lite småtramsigt stumfilmsliknande sätt. Med stumfilmsliknande menar jag att vissa scener kan helt och hållet bestå av endast snabb uptempo pianomusik, dessa scener är oftast snabba och lite roliga och påminner faktiskt om stumfilm. Det svartvita i filmen förstärker verkligen hela filmen något enormt. Humorn är lite Sex and The City liknande, att sedan tona ner detta till en nästan melankolisk nivå med hjälp av det svartvita gör bara filmen ännu bättre och förstärker upplevelsen.

Greta Gerwig gör ett underbart litet porträtt av lilla korkade Frances. Det känns som en roll som skulle kunna få en Oscarsnominering, vilken den tyvärr inte fått. Jag tyckte hon var riktigt bra och utstrålade humoristisk värme runt hela sig.

Frances Ha var en underbar liten vacker film att titta på såhär på kvällskvisten. Den tappar tyvärr något rejält från den högkvalitativa film den var innan de sista 20 minuterna. Detta gör att helhetsintrycket avskalas ganska mycket den sista tiden. Om det skulle vara de första 20 minuterna som var lite tröga så skulle det inte vara några problem, slutet är dock alltid viktigt för helhetsintrycket. Frances Ha drar då ner sig själv från den 7/10 jag hade tänkt ge till en 6/10 - jag rekommenderar filmen till de flesta och jag gillade den väldigt jag själv.
Citera
2014-01-30, 05:41
Medlem
Frijss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Vertigo. Inte Hitchcocks bästa, men ändock en film som jag gillade starkt. 8/10.

Jag tycker att detta är Hitchcocks mest visuellt slående film; då menar jag hur storyn gifter sig med bildernas mening och intoxikerande stil.

En av mina favoritscener är då Stewart kikar genom dörröppning vid blommbutiken och musiken börjar spela och där står hon; bland alla blommorna och de starkt gröna lådorna i framgrunden. Sedan då hennes spegelbild syns på dörren och hur hans ansikten kikar observant genom öppningen gör scenen till en favorit, sedan teman bakom detta också.

Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Ingen annan som håller Rebecca högst av Hitchcock? Jag tror i alla fall att jag gillar den mest.

Rebecca var en riktigt spännande och ihågkombar upplevelse; hela gotiska stuket och karaktärernas kyla som Rebecca upplever var två välutförda aspekter, men Fontaines rollprestation och karaktärsuttryck i filmen var det som förde hem filmen och svept mig av fötterna, wow. Svårt att klassifiera någon av Hitchcocks filmer som den högsta, men Rebecca var en otroligt välgjord, mörk och atmosfärisk film av hög kvalite. Men har hört att filmen var mer av en David O. Selznick produktion än en ren Hitchcock.
Citera
2014-01-30, 11:50
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Jag laddade ned både den långa och den korta (av misstag då jag inte visste om en av dem var textad eller inte) blev väldigt konfunderad när jag såg längdskillnaden, skrev och frågade om den här på flashback men fick inget svar. Gick då efter den officiella längden på IMDb, vilket var den korta.

Skulle du rekommendera att se om den fast i den långa versionen? Eller är själva första intrycket det viktigaste?

Blir väldigt sugen på att göra det nu nämligen!

Har du tre timmar över, så ja. Det är inget måste men jag hade gjort det.
Citera
2014-01-30, 12:48
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Frances Ha (2012)
Kul att du tyckte om den. Frances Ha är en av mina absoluta favoriter från förra året, otroligt mysig och trevlig.

Förstår att du tyckte som du gjorde om slutet, men vafan endast 6 av 10? Nu får du ta dig i kragen och iallafall höja till en 7a
Citera
2014-01-30, 13:11
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Kul att du tyckte om den. Frances Ha är en av mina absoluta favoriter från förra året, otroligt mysig och trevlig.

Förstår att du tyckte som du gjorde om slutet, men vafan endast 6 av 10? Nu får du ta dig i kragen och iallafall höja till en 7a
Jag gillade den också väldigt mycket. Riktigt rolig. Den ligger och pendlar mellan 7an och 6an. Sista intrycket från en film är oftast viktigare än första, enligt mig. Detta vet jag att många inte håller med om - men några av mina absoluta favoritfilmer har haft ganska fruktansvärda inledningar, för att sedan slå på stort och toppa allting på slutet.

Frances Ha kom in på 2012-listan, mellan Savages och The Sessions på en 43-plats. Savages gav jag en sjua, The Sessions en sexa - så ja, FA kan trilla över. (har ännu inte satt mitt officiella IMDb-betyg då jag fortfarande är osäker).

Ja nu pratar jag bort mig väldigt i diskussionerna.

En sexa är ett bra betyg i min bok. Frances Ha fyller alla kriterier för sexan och nästan alla för sjuan. Ja, jag är osäker. Måste se något annat först så jag får ut Frances Ha som senast sedda film och kan ge en lite mer objektiv bedömning.
Citera
2014-01-30, 13:14
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Har du tre timmar över, så ja. Det är inget måste men jag hade gjort det.
Då jag gillade de två timmarna jag såg - och du anser att tretimmars-versionen är bättre, så kommer jag nog göra det. Inte såhär direkt efter, men om 1-2 veckor. Återkommer då med vad jag tyckte om den långa jämfört med den korta.
Citera
2014-01-30, 13:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Det borde du göra. En av Hitchcock's vassare filmer i mina ögon. Håller den faktiskt över Rebecca.

Laddar hem The Lady Vanishes just nu, och ska se den senare idag. Kanske även ser Dial M for Murder också som jag köpte på DVD för 25 kronor för två veckor sedan, inplastad och helt ny på en bra secondhandbutik här i Stockholm!
Citera
2014-01-30, 13:20
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Frances Ha kom in på 2012-listan
Räknar den själv som en 2013 film då många som gjort topp 10 2013 listor har haft den på sina listor.

Även på Rotten Tomatoes räknas den som 2013:

http://www.rottentomatoes.com/m/frances_ha_2013/
Citera
2014-01-30, 13:23
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Kanske även ser Dial M for Murder också som jag köpte på DVD för 25 kronor för två veckor sedan, inplastad och helt ny på en bra secondhandbutik här i Stockholm!
Vänta nu här, har du inte sett Dial M for Murder? Tillsammans med Psycho är den det bästa som Hitchcock har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in