2014-01-01, 16:24
Medlem
Lotsos avatar
Out of the Furnace (2013)

När Rodney Baze försvinner mystiskt och brottsbekämpningen inte följer igenom tillräckligt snabbt, tar hans äldre bror, Russell, saken i egna händer för att finna rättvisa.

Detta är en sådan film där starkheten ligger hos castingen och musiken. Handlingsmässigt så är den otroligt tunn i mina ögon. När jag väl tänker efter så är det till och med för mycket handling i filmen. Där är handlingen med Bale åker i fängelse, handlingen där hans bror hackar på en fight klubb (som påminner extremt mycket om fight Club), där är handlingen där Zoe Saldana som var ihop med Bale har skaffat en ny pojkvän och sist handlingen som då är huvudhandlingen där Bale ska hitta Woody Harrelson för han dödade hans bror.
Där är för mycket som pågår i filmen men samtidigt känns den tunn inom handlingen och det är inte fören en timme in som brodern dör och huvudhandlingen börjar. Upp till dess så är filmen något sakta och det är här som alla de andra minihandlingarna pågår. Filmen är också två timmar lång och det känns något också.

Men som jag skrev innan så ligger starkheten i skådespelarna och musiken.
Det är en bra casting filmen har och alla gör ett bra jobb, Casey Affleck är väl den som sticker ut mest men han gör fortfarande bra ifrån sig. Min personliga favorit var Woody Harrelson som alltid nu för tiden brukar vara det bästa med en film varje gång han dyker upp. Bale kommer in på andraplats men det var Woody Harrelson som stal showen och var den jag såg mest fram emot.
Musiken används till filmens fördel och det kan man också se med regissörens förra film, Crazy Heart där också musiken spelar en stor roll. Han vet hur man använder sig utav musik i hans filmer.

Filmen är något sakta och det är främst första timmen i mina ögon som är den skata delen. När alla sidohandlingarna pågår. När huvudhandlingen väl kickar in så tar filmen något fart men håller sig fortfarande någon stabil hastighet.
Kanske var första scenen en indikation på det, då filmen de kollar på i Drive-In bion är i slow-motion. En annan scen som jag fann konstig också var när de klippte från Bales bror som skulle fightas och sedan klipper den till Bale och en annan person som är ute och jagar. Det hela kändes som en konstig klippning och förstod aldrig riktigt innebörden eller vad det skulle symbolisera.

I sin helhet en simpel film som jag inte direkt kan säga var dålig. Det var handlingen som var filmens svaghet men det görs upp för det med en stark skådespelarinsats och musiken som spelas åt filmens fördel.
Filmen höll måttet igenom hela torts den var något sakta men jag tror det är något man får leva med i sådana här filmer.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1206543/?ref_=nm_flmg_prd_3

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Gw0qH34cbRE
Citera
2014-01-01, 17:26
Medlem
Rakiis avatar
Force of Execution (2013)

Keoni Waxman är tillbaka med ännu en Steven Seagal-film och han vet ju redan vid det här laget vad han är kapabel att göra med Seagal som huvudroll, det har vi redan sett vid detta laget ett flertalet gånger även om denna inte är lika bra som resten av sammarbetet med Waxman och Seagal. Sen att se Danny Trejo i ännu en DTV-film känns faktiskt lite tråkigt, men antar att han nappar på alla manus som hans agent får, ser honom hellre i sådana här filmer än Haunted High och andra SyFy-filmer som han har medverkat i senaste åren. Och även om handlingen inte tycks gå efter normala konventioner och är bitvis ganska osammanhängande är det ändå slagsmålen som Bren Foster bjuder på, han är nästan i klass med Scott Adkins för att jämföra med en modern kampsportsfilmstjärna.

2/5
Citera
2014-01-01, 17:28
Medlem
upperkatts avatar
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back. Den håller inte riktigt samma klass som ettan (originaltrilogin), men är ändå en riktigt bra film. 9/10.
Citera
2014-01-01, 17:33
Medlem
Wold trade center med bl a Nick Cage (som ju ofta kan vara tjänlig som skådespelare) Fick den i julklapp. Inte särskilt bra om du frågar mig.
2(svaga)/5.

Finns det inga andra filmer om WTC (utöver Fahrenheit 9/11)? Borde ju kunna göras mycket bra om det. Den här filmen blev mest sentimentalt dravel.

Eller vad säger ni andra om den filmen?
Citera
2014-01-01, 17:34
Medlem
Rakiis avatar
Lone Survivor (2013)

Trots att jag aldrig riktigt varit något större fan utav Mark Wahlberg så fungerar han bra i denna och har på sistone med Pain & Gain också visat att han är en kompetent skådespelare om han får bra och rätta manus att utgå ifrån. Han är minst lika macho i denna som i Michael Bays film, kanske lite mera då han är en Navy Seal-soldat och ingen kroppsbyggare. Kul också att Taylor Kitsch är med i en godkänd film för en gångs skull då han tidigare varit med i John Carter, Battleship och Savages som var riktigt jävla ruttna! Och på tal om Battleship så glädjer det mig att Peter Berg har hittat tillbaka till The Kingdom-eran och gör en habil krigsfilm i stället för just skräp som Battleship. Filmen är dessutom väldigt spännande och tät i sina bästa stunder, snyggt koreograferade stridsscener och gillade verkligen introt med träningsmontaget taget ifrån verkligheten med Seals-soldater. Men varför hade talibanerna eyeliner på sig, för att framställa deras ögon och drag som mörka och onda?

3/5
Citera
2014-01-01, 19:52
Medlem
bombaccis avatar
Serpico (1973).

Byggd på verkliga händelser. Al Pacino spelar en lite underlig civilpolis som vill städa upp inom polisen och få bort korruptionen.

Jag gillar dessa lite långsammare filmer. Det är skådespelet och handlingen som sätts i första rummet. Ibland blir filmen kanske lite "seg", men samtidigt känns den trovärdig. Det är även sådant jag känner igen i mitt eget jobb ( är inte polis) där andra kollegor tar äran från det jobb man har utfört.

Al Pacino är väldigt bra i den här filmen. Lite synd att filmen inte visas på tv eller får någon egentlig uppmärksamhet idag.

Vacker musik av Mikis Theodorakis.

Här kan ni lyssna på ett exempel

http://www.youtube.com/watch?v=r1DMnQHvN7A

Jag gillar även att Al pacinos rollfigur försökte bli mer allmänbildad och lärde sig om dans och konst m.m. En machokille som även är intresserad av konst. Att han även bär en "handväska" som jag blir hånad för ibland är ett extra plus med

Jussi Björling nämns i en scen också där serpico sitter o lyssnar på opera i sin trädgård och en kvinna frågar om det är björling men serpico säger att nej detär di stefano. Kvinnan säger då att hon var säker på att det var Björling.

Fick lust att kolla upp Di stefano själv nu.

Det och min skapandelust/vilja att läsa ökade med den här filmen, något som få av dagens filmer brukar göra för mig.

Saknar 1970 tals filmerna känner jag.

Serpico får 7/10 från mig. VG plus.

Fin film.

http://www.imdb.com/title/tt0070666/
Citera
2014-01-01, 20:02
Medlem
Studentfesten.

Den duger, men det fattas ändå en del för att den ska bli riktigt bra. 2/5
Citera
2014-01-01, 20:14
Medlem
T.H.F.C.s avatar
"The Football Factory" med Danny Dyer. Förmodligen den bästa filmen i huligangenren.
Citera
2014-01-01, 22:38
Medlem
Rakiis avatar
It's Me, It's Me (2013) - http://www.imdb.com/title/tt2390301/

Hitoshi jobbar i en elektronikaffär och hatar sitt jobb och sin chef. När en störande kund på ett snabbmatställe lämnar kvar sin mobiltelefon tar Hitoshi den och ringer mannens mamma och låtsas var hennes son som vill låna pengar. Lurendrejeriet fungerar, men snart upptäcker Hitoshi att mobilens ägare har förvandlats till någon som ser exakt likadan ut som han själv.

Eftersom min första Satoshi Miki-film blev Tenten som jag gav en tvåa i betyg så var det med en smula skepsis som jag bestämde mig för att ta an hans senaste film, som sett till handlingen lockade mig betydligt mera än Tenten. Även om Ore Ore inte är någon toppenfilm så puttrade den på stadigt i drygt två timmar, bjöd på en del skratt och kul japansk humor, inte av samma sort som utmärkte humorn i Tenten men mera av det vardagliga absurda i sociala situationer som kan bli lite pinsamma. Tyvärr lider filmen av att just den är två timmar, vilket är lite väl långt för historien som den vill berätta, det blir en del dötid efter att den första timmen har passerat, scener som löper på och den tappar stinget lite av den första timmens charm och magi som jag hade gett en solklar fyra på, om man enskilt fick bedöma första timmen. Nu blev det inte mycket mera än en trea i betyg, dock en stark sådan då filmen känns väldigt unik och gillade karaktärerna, manuset och musiken.

3/5
Citera
2014-01-01, 23:36
Medlem
Knasibass avatar
Deathstalker. Underbart fånig b-film med en massa svärdfajter och nakna tuttar. Inte direkt superbra filmskapande men får 5/10 för sitt underhållningsvärde.
Citera
2014-01-02, 01:28
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Mammas pojkar (2012)

Har inte fått nåt vidare mottagande bland filmkritiker men jag tycker iallafall att denna Malmros-komedi om två överåriga och "stenhårda" mammagrisar är riktigt charmig och underhållande. Många sköna skratt. För fans av Airheads, Waynes World, Anvil och Åsa-Nisse..

4/5

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle16039399.ab
Citera
2014-01-02, 02:25
Medlem
Lotsos avatar
Rush (2013)

Rush skildrar Formel 1’s glamourösa guldålder och den sanna historien om två av världens största rivaler: den våghalsiga playboyen James Hunt och perfektionisten Niki Lauda. Vi följer dessa två karaktärer, såväl på banan som i deras privatliv. Under sina legendariska sammandrabbningar pressade de sig själva till bristningsgränsen, där ett misstag kan vara skillnaden mellan liv och död.

Jag har sagt innan att bilracing filmer här inte till min filmsmak. I verkligheten är det en av de sporter som intresserar mig minst och även filmerna om ämnet är tråkiga, dåliga och inte alls min typ av film. Men nog fan ska man hitta den där lilla pärlan i det territorium du inte känner dig bekväm med. Rush är den pärlan och är i mina ögon 2013års största överraskning.
Den var snabb, den var cool, den var häftig, den var spännande, den var vacker. Det var en film som prickade rätt i en hel del kriterier.
Först måste jag bara säga att Chris Hemsworth och Daniel Brühl var perfekta i deras roller och framför allt liknande de riktiga personerna de porträttade. Daniel Brühl var den som gjorde bäst ifrån sig dock och var något skarpare än Hemsworth.

Filmen väljer heller aldrig en sida som pekar ut vem den gode och vem den onde är. Nej vi fokuserar på båda två lika mycket och båda två kommer av sig som skitstövlar med goda hjärtan. Dem är inte direkt sympatiska men det ska de heller inte vara. Filmen porträttar dem mer som egon och i den här branschen så tror jag det ska man förvänta sig.
De som vill bli och är stora har egon bakom sig och vill vara bäst och kommer alltid vara så. Där av är det heller inte direkt osympatiska utan helt normala människor som beter sig som vilken annan hade gjort i deras skor. Filmen lägger även en hel del krut i karaktärerna, vi lära känna dessa två och om något är där mer karaktär och prat än bilar som kör.
Men även när körningsscenerna pågår är det full action och spänning som gäller och filmen lyckas fånga vinklarna perfekt och gör så det hela känns verkligt och mer spännande. Där är massvis med racing filmer där ute där bilarna är datagjorda vilket inte alls är kul, men här så var jag investerad i vad som hände och satt på helspänn sista matchen.

Filmen är också extremt vacker att kolla på, också en av anledningarna till varför racingscenerna funkar så bra. Slutet med allt regn var riktigt bedårande att beskåda och kolla på.
Hans Zimmer musik var även den passande och är hans bästa sedan Inception och jag hade hellre sett han nominerad för denna filmen än för 12 Years A Slave, då den är bättre här, passar bättre och lämnar ett större avtryck hos tittaren.
Motorljudet som bilarna också gör ifrån sig är riktigt underbart. Detta är den perfekta filmen att skaffa på Blu-Ray och med ett surroundljud.

Om det är något negativt med filmen är det väl att vissa dialoger känns lite klyschigt och några typiska repliker man hör i en del sportfilmer. Samt vid en del krockar så är bilarna datagjorda och det kanske sticker ut något i mängden, när de som passerar är riktiga.

I sin helhet var detta en mycket bra film. Både hos karaktärerna, skådespeleriet och i racingscenerna va där något att se fram emot, och filmen lyckas pricka in alla dessa elementen perfekt och blir där av en väldigt spännande film.
För mig är detta 2013års största överraskning med tanke på hur mycket jag avskyr denna sortens filmer så övervann racingen till slut och jag har hittat min pärla inom racingfilmerna.

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1979320/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=QKAr42gxjhM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här