2014-01-20, 23:45
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den var en av mina favoriter i tonåren, kring 13-14 då jag hyrde den på video och såg, då såg man allt av Carpenter som man kunde komma över!

Catching Fire gav jag en svag tvåa i betyg, förstår inte att Filmtipset givit den en femma i betyg, första Twilight är t.o.m. bättre, det tål jag att erkänna!
Good times!

Ja, tråkigt att inte kunna motbevisa dig på sätt och vis, men det landade på en tvåa här med. Godkänd alltså i min bok. Sen är det tråkigt att inte kunna motbevisa dig nr:2, men ja, första Twilight är en bättre film... Faktiskt.

Har den verkligen en femma där? Hur fan tänker folk? Den skulle ju vara bättre än första Hungerspelen och det var den ju inte heller, sämre däremot, det var den. Nu har jag inte läst böckerna som dig, men då måste det ha blivit en ännu större besvikelse då jag uppfattar att du gillade böckerna?
Citera
2014-01-20, 23:58
Bannlyst
They Live

4/5

Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Gillar också den skarpt, en av Carpenters bästa!

Citat:
Min favorit helt klart utav Carpenters filmer!

Såg den här på inrådan. Helt klart en kultfilm. Inte nog med att man här hittar kult kommentaren till kultspelet i tonåren: Duke Nukem 3D! Inga dålig matchning!
En film som låg långt före sin tid, samtidigt som det var väldigt intressant och se 70- eller 80-tals settingen i USA.

Carpenters musik och filmer är verkligen kult. Jag är definitivt en Carpenter-fan.
Citera
2014-01-21, 00:42
Medlem
TerminatorGundes avatar
Cass 5/10
Gillar alltid filmer som innehåller lite "gäng" fighter och sånt. Alltid roliga filmer att se på från stund till stund,inga mästerverk men ändå.
Citera
2014-01-21, 02:14
Medlem
Last Vegas
7/10

Bra rollista för det första, sen tycker jag att filmen faktiskt var förvånansvärt rolig (hade förväntat mig mer åt dramahållet). Kevin Kline överlägset roligast av gänget, som vanligt. Också kul att se Jerry Ferrara utanför Entourage.
Citera
2014-01-21, 03:30
Medlem
U-Figs avatar
Guldkompassen
2/10

Den nu drygt sex år gamla filmatiseringen av den första boken i Philip Pullmans trilogi den mörka materian. Jag gillar böckerna väldigt mycket, men den här filmen... fy fan. Skådespelarna är väl helt OK (tycker Dakota Blue Richards gestaltar Lyra Belacqua nästan perfekt), men alltså... nää.

Den följer inte boken över huvud taget, och den slutar innan boken slutar. Medveten om att det som händer i slutet skulle hända i inledningen av film 2 (som aldrig gjordes, av förståeliga skäl) - men liksom... tänk er att Harry Potter och de vises sten slutade efter schackslaget för att Quirrell/Voldemort vs Harry är inledningen av Hemligheternas kammare.

0/10 om inte skådespelandet varit bra.

Nåväl. I morgon ska jag se... Requiem for a Dream, Trainspotting och kanske någon film till. Återkommer då. Förmodligen med högre betyg än 2/10.
Citera
2014-01-21, 10:08
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Flies on the Wall (2005)

Dansk dramathriller om korruption, maktkamp och ond bråd död bland politiker i en mindre kommun. Nån slags hybrid av dogma och traditionell film. Med fulsnygga Trine Dyrholm i huvudrollen. Skriven och regiserad av svenske Åke "Kådisbellan" Sandgren. Bra film, varken mer eller mindre.

3/5
Citera
2014-01-21, 16:48
Medlem
saggesalivs avatar
Stoker (2013)

Efter att India Stoker's pappa dör under mystiska omständigheter på hennes artonårsdag: så dyker henne mystiska farbror Charlie, som hon inte visste fanns, upp och flyttar in i familjens hem. India är en introvert tjej som står väldigt nära sin fader, så faderns bortgång och farbrorns hastiga framkomst blir svår för henne.

Vi vet redan från inledningsscenen att det är en mystisk stämning som ligger över filmen. Någonting står inte rätt till, vi frestas väldigt mycket till att veta vad som egentligen pågår, hela tiden. Allting är filmat och klippt som att varje liten detalj skulle ha en djup betydelse, vilket det mesta faktiskt kommer att få ha senare. Detta påfrestar ju såklart tittaren som hela tiden får små oförståeliga hintar om vad som egentligen gömmer sig bakom familjens fasader och falskspel.

Det är en väldigt tung film att ta sig igenom den första timmen, just på grund av att den har detta mystiska foto och klippning. Men när man väl tagit sig igenom den hårda delen så får man en underbar utbetalning och bitarna faller på plats en efter en, allting blir klarare och hela filmen växer.

Ljudet är också inspelat så att varje liten detalj som karaktärerna gör, som att smaka på ett glas vin, öppna en frysbox eller springa ned för en trappa, blir väldigt tydligt, nästan lite övertydligt. Men precis som med det påfrestande fotot så faller allting i ljudklippningen på plats när den stora lönechecken delas ut till tittaren framåt slutet. Allting blir så uppenbart, varje liten detalj som vi skådat innan i filmen faller på en sådan självklar plats.

Det är ett riktigt välskrivet manus vi levereras, skrivet som debutmanus av den föredetta Prison Break skådespelaren Wentworth Miller. En av de skådespelare jag aldrig ens skulle tänka mig skulle kunna skriva ett filmmanus av denna kvalitet. Även om han redan nu fått ett nytt manusprojekt i sina händer så känns det verkligen inte som att han kommer uppnå höjderna han kom åt i Stoker. Jag vet inte varför men det känns som att han kommer leva på meriterna från Stoker ett par tre manus för att sedan tonas bort som en manusförfattare. Jag hoppas jag har fel och han lyckas leverera mer i samma stil som Stoker.

Chan-wook Park gör sin bästa film sedan Lady Vengeance och jag känner att han verkligen har kommit in på sitt rätta spår igen.

Filmen engagerar hela tiden, alla detaljer, som jag redan kommenterat för många gånger, är så otroligt snyggt upplagda när jag tänker tillbaka på filmen. Den lilla pianomelodin som India spelade har fastnat i mitt huvud och var riktigt snyggt gjord. De sista 5-10 minuterna är så jävla oväntade, fantastiska och bara helt underbara. Jag skrattade riktigt högt när de allra sista bitarna föll på plats, när filmen slutade på samma ställe som den började, men nu inte längre med någon mystik. Nu med en fullständig klarhet i familjen Stoker's hemligheter.

Jag blev positivt överraskad av Stoker och delar därför ut en mycket stabil 7/10.
Citera
2014-01-21, 16:53
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Catching Fire gav jag en svag tvåa i betyg, förstår inte att Filmtipset givit den en femma i betyg, första Twilight är t.o.m. bättre, det tål jag att erkänna!

Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Ja, tråkigt att inte kunna motbevisa dig på sätt och vis, men det landade på en tvåa här med. Godkänd alltså i min bok. Sen är det tråkigt att inte kunna motbevisa dig nr:2, men ja, första Twilight är en bättre film... Faktiskt.

Har den verkligen en femma där? Hur fan tänker folk? Den skulle ju vara bättre än första Hungerspelen och det var den ju inte heller, sämre däremot, det var den. Nu har jag inte läst böckerna som dig, men då måste det ha blivit en ännu större besvikelse då jag uppfattar att du gillade böckerna?
Håller fullständigt med er, har tyvärr inte heller läst böckerna. Men Catching Fire var tillsammans med Gravity den största besvikelsen från iår, gav den en stadig 4/10 när det begav sig. Det var till och med två stycken hela umgängen om 3-5 personer som gick ifrån biosalongen när jag såg den. Första delen gillade jag väldigt mycket och gav 7/10. Förstår inte hur den kan ha 8.1 på IMDb, vad tänker folk egentligen. Otroligt medioker film. Nej jag blir bara upprörd av hur mina förväntningar krossades när jag skriver om den.
Citera
2014-01-21, 16:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Håller fullständigt med er, har tyvärr inte heller läst böckerna. Men Catching Fire var tillsammans med Gravity den största besvikelsen från iår, gav den en stadig 4/10 när det begav sig.

Skulle ge den samma betyg om jag betygsatte utifrån en tiogradig skala och ja, Gravity var verkligen inte alls bra den heller.
Citera
2014-01-21, 17:20
Medlem
U-Figs avatar
Trainspotting
7/10

Bra skådespeleri (Begbie är fan galen på riktigt!), riktigt bra ljudspår, gillar skotsk dialekt - en väldigt bra film. Men jag hade förväntat mig mer för att vara ärlig då det känns som att den hyllas som ett mästerverk.
Citera
2014-01-21, 17:38
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Skulle ge den samma betyg om jag betygsatte utifrån en tiogradig skala och ja, Gravity var verkligen inte alls bra den heller.
Gav Gravity en stark femma mest för att jag uppskattade fotot och specialeffekterna väldigt mycket. Sjukt överskattad och klassisk "galafilm". Fysikaliska omöjligheter och uppenbart klichéartat manus gör att den sjunker.
Citera
2014-01-21, 17:41
Medlem
alprazolam_s avatar
Jag håller med er om Gravity, den var ju allra största besvikelsen för min del. Katastrof, huuu häää och andra blasfemiska hädelser.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in