Haft ögonen på den tidigare men avfärdat den lite och varit skeptisk emot den, men ska nog se den till eftermiddagskaffet!
Gör det! Det här är definitivt inte en film för alla! Man måste gilla historien, Jim och hela upplägget för att sugas in. Det är lika mycket en film utanför filmen då det tillåter mycket reflektion kring dagens samhälle. Många barn lever i en fantasivärld som vi vuxna har skapat men är det inte samtidigt så att vi själva också behöver fly in i en fantasi ibland? Escape from Tomorrow visar symptomen på dagens vuxenvärld och att vi någonstans behöver en tillflyktsort...
De verkligsfrånvända Disneylands-parkerna i USA ger mig kalla kårar och är intressanta av flera skäl. Det talas tyst om kidnappningarna av barn som sker där årligen, parkerna är ofta byggda där leylinjer möts vid energicentra och det ockulta som sker bakom kulissera, geometrin i byggnaderna etc.
En film där monsterclowner kommer från yttre rymden och fuckar upp saker. Vad mer kan man säga med en sån titel!? Effekterna var väldigt bra gjorda för sin tid och den fick mig att skratta då och då. Kunde vara bättre, kunde vara värre.
Roger Corman-film och en tidig regi av Martin Scorsese. Handlar om Bertha Thompson som tar sig fram i samhällets undre skikt, och tre män (David Carradine, Barry Primus och Bernie Casey) som kommer och går ur hennes liv. Mycket action. Den börjar svagt och såg ut att bli en riktig b-film men den tog sig och blev riktigt intressant. Nästan episk. Kul att se Victor Argo i en så här tidig roll, en av hans allra första. Och Harry Northup som är med i flera Scorsese-filmer åren efteråt. Hade förväntat mig en halvbra gammal lågbudget-film men blev positivt överraskad.
Gör det! Det här är definitivt inte en film för alla! Man måste gilla historien, Jim och hela upplägget för att sugas in. Det är lika mycket en film utanför filmen då det tillåter mycket reflektion kring dagens samhälle. Många barn lever i en fantasivärld som vi vuxna har skapat men är det inte samtidigt så att vi själva också behöver fly in i en fantasi ibland? Escape from Tomorrow visar symptomen på dagens vuxenvärld och att vi någonstans behöver en tillflyktsort...
Jag gillade den mycket, riktigt jobbig emellanåt att se också, stark trea i min bok!
En enarmad främling (spelad av Spencer Tracy) kliver av ett tåg som inte stannat på fyra år, i en liten stad ute på vischan. Han har ett ärende att uträtta men märker ganska omgående att det är något underligt med den lilla staden och att människorna där försöker dölja något för honom. Handlingen är väldigt simpel och rakt på sak. Manuset är fantastiskt ska jag också säga. Flera väldigt bra dialoger. Bl. a Robert Ryan, Lee Marvin och Enrest Borgnine spelar några utav skurkrollerna men Tracy är stjärnan i filmen, inget snack om den saken. Fenomenal skådespelarinsats han gör som främlingen. De totalt tio skådisarna som medverkar gör alla ett bra jobb. Miljöerna är bra och musiken går ju inte heller att klaga på. Sen att speltiden endast sträcker sig till dryga 80 minuter gör att filmen går snabbare än vinden och därför bjuds man aldrig på några onödiga scener eller dialoger. En givande thriller med lysande skådespel som känns lite för sin tid faktiskt. Gillades starkt!
Fem år efter senaste händelserna flyttar en familj in i samma hus som mamman och dottern bodde i på Elm Street. Sonen i familjen hamnar efter ett tag i Freddy Kruegers klor och börjar mörda åt honom. Jag tycker att karaktärerna är mer intressanta än i ettan, därför blir betyget ett snäpp högre.
6/10
A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors
Freddy mördar återigen ungdomar i sömnen den här gången fokuserar han på ett gäng som hamnat på psyket tack vare honom. Morden rubriceras som självmord, det eftersom att ingen tror på ungdomarnas drömmar. Man tar hjälp av Nancy ifrån första filmen och tillsammans försöker dom stoppa Freddy Krueger. Jag tyckte att det var väldigt intressant att man fick veta lite om Freddys bakgrund. Jag kan tänka mig att man drar ännu mer i den tråden i efterföljarna.
Jag gillade slutet mer i den här filmen än i föregångarna, han besegrades, men samtidigt såg man hur lampan tändes i slutet. I föregångarna har det snarare varit så att han besegrats först, för att sen i slutscenen komma tillbaka och sprida skräck.
Något jag undrar över: I tvåan säger dom att Nancy blev galen, sedan kommer hon tillbaka och är nyexaminerad forskare i trean. Är det bara ett plothole?
Fruktansvärt bra filmer, de bästa uppföljarna i serien tillsammans med New Nightmare men det vet väl de flesta redan som läser i skräckfilmstråden!
De enda bra uppföljarna i serien, resterande gillar jag inte riktigt. 6an är åtminstånde lite mer underhållande än 4an och 5an så jag ser hellre den än 4+5
De enda bra uppföljarna i serien, resterande gillar jag inte riktigt. 6an är åtminstånde lite mer underhållande än 4an och 5an så jag ser hellre den än 4+5
Sexan var den första som jag såg tror jag, i alla fall den enda i serien som jag hittade den dagen i videobutiken någon gång 95-96, inte sett den sedan dess dock!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!