Hard Target (1993)
Regi John Woo. Stjärnor Jean Claude van Damme och Lance Henriksen
Van Damme spelar en fattig människa som blir indragen i jakten på mördarna som dödat en kvinnans far. Huvudskurken spelas av Lance Henriksen, som jag mest känner till från serien Millenium.
Det är en film som är väldigt präglad av 1980 talets och början av 1990 talets syn på actionfilmer, på gott och ont.
Van Damme ser bra ut som den hårda hjälten och Lance Henriksen funkar bra som huvudskurk.
Dock blir det lite komiskt när de kör actionscenerna i slow motion ( när van damme ska sparka någon i huvudet) eller när van damme lyckas skjuta en skurk 5-10 gånger men ja han bara måste avsluta det hela med en huvudspark.
Lance Henriksen är bra fast i några scener så känns det mer som just en film...t ex när han skriker på sina män och puttar omkull någon osv då känns det inte så äkta utan mer som Lance Henriksen som spelar skurk.
En scen använde John Woo senare i face off några år senare. Tänker på när Van dammes figur står på en sida av väggen och Henriksens närmaste man "pick" står på andra och de laddar och sedan vänder sig om o börjar skjuta. Samma scen fast bättre utspelas i face off mellan Travolta och Cage.
Filmen funkar men för min del kommer Van Damme aldrig att kunna matcha Stallone eller Schwarzenegger på actionfilmer.
Filmen funkar framförallt om man mest vill sitta och se på just actionscener och inte har något emot 1980 tals klichéer.
Betyget blir
6/10 ( ganska snällt betyg av mig ändå), så godkänt, men borde nog ha köpt Rambo II istället som jag tänkte från början. Filmen är dock tillräckligt bra för att få finnas kvar i min samling o slipper således att hamna i förrådet bland mina misslyckade köp
Funkar en regnig dag.