A Glimpse Inside the Mind of Charles Swan III (2013)
Charlie Sheen återvänder till filmernas värld efter en hel del skit som har hänt honom de senaste åren och helt ärligt kan jag inte hjälpa att lite av denna filmen speglar lite på Sheen's personliga liv när allt gick rent ut åt helvete.
Filmen följer Charles Swan III som går igenom ett nervsammanbrott när hans flickvän gör slut med honom och under hans tid på sjukhuset får vi ta del av vad han just tänker och dagdrömmer precis som titeln av filmen säger. Charlie Sheen gör en av sina bättre rollinsatser måste jag medge och han spelar väldigt bra här. Dessvärre så är Jason Schwartzman och Bill Murray bara okej vilket är synd då båda två bra skådespelare och båda två har jobbat med Coppola innan som i sin tur alla tre har jobbat med Wes Anderson. Vilket också är lite av filmens känsla som en Wes Anderson film. Resterande skådespelare sköter sig ganska bra men som sagt personen som stjäl hela filmen är Charlie Sheen.
Jag gillar även att filmen har lite smådetaljer i sig så som att vi aldrig får se Charlie utan solglasögon i filmen och när han väll tar av dem (vilket är bara vid två tillfällen) så blundar han med ögonen. En annan liten fin detalj jag märkte var att i fantasidrömmarna som Charles har så är personerna i fantasin motsatsen till vad dem egentligen är i verkligheten, till exempel så är Bill Murray i verkligheten ganska deprimerad och ledsen (chockad?) medan i fantasin är han alltid glad och har ett leende på läpparna.
Filmen har fått en del negativa kommentarer och de flesta verkar vilja jämföra filmen med Wes Anderson's andra filmer vilket jag undrar varför dem ens gör. Ja den påminner lite om något som Wes Anderson hade kunnat göra och Coppola har också skrivit manuset till The Darjeeling Limited och Moonrise Kingdom tillsammans med Anderson samt att både Schwartzman och Murray är skådespelare som är med i i en hel del filmer av Anderson. Men där slutar allt med jämförelse så varför folk ens försöker jämföra kvalitén med båda filmerna förstår jag verkligen inte.
Personligen fann jag mig själv gilla denna filmen men mestadels på grund av Charlie Sheen och hans rollpresentation. Filmen har även lite komedi i sig som jag fann rolig och dramatiken funkar alldeles utmärkt och jag sympatiserade en hel del mes Charles Swan III. Sedan måste jag bara ge filmen berömmelse för färgerna den använder vilka kontraster hela filmen är vacker att kolla på.
I sin helhet gillade jag denna filmen och fann den bra. Charlie Sheen är väldigt bra i den, karaktärerna är intressanta och handlingen var intressant med hur filmen balanserade fantasin och verkligheten. Jag trodde den skulle vara med svårfattad att förstå men det var den inte för man märkte av vilket som var verklighet och vad som var fantasi ganska enkelt. Det är verkligen ingen film för vem som helst och den lär nog inte falla i smaken för alla. Personligen föll den alldeles utmärkt mig i smaken men smaken lär vara kvar ett bra tag till innan jag tar en ny bit.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2044729/?ref_=sr_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=OWijct7LzAE