Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Har sett ettan, bara den och Drive jag sett av Refn. Kommer bli mer i framtiden, gillade dock Drive mest av de två.
Personligen håller jag den tredje Pusher-filmen högst i trilogin och den första tycker jag nog är den sämre av de tre. I och för sig har jag sett den lite för många gånger, så det spelar såklart in.
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Drive krävde en fyra-fem tittningar för min del för att jag skulle uppskatta den, som tur var kunde jag inte släppa den ur huvudet under första titten så jag gav den flera chanser, till slut insåg jag vilken fantastisk film det är. Bleeder såg jag ju långt innan Drive och föll för den direkt, främst på grund av mörkret och svärtan i samtliga karaktärer, sedan ser jag mig själv i Mads Mikkelsens tragiska videobutiksbiträde.
Vad var det som gjorde att det krävdes så många tittar tror du? Jag tycker filmen är lättillgänglig och styrkorna stod ut tydligt redan första gången för mig. Musiken, bildspråket, färgsättningen allra främst. Bleeder är den film med mest igenkännings-faktor av Refn och den är lätt att relatera till, jag vet ärligt talat inte varför jag inte tycker den är riktigt lika bra Refns allra bästa. Den fastnar inte på samma sätt som hans övriga för mig.
För att relatera till trådstarten såg jag senast
A Zed and Two Noughts av Peter Greenaway. Säregen film med enorm detaljrikedom och riktigt snyggt foto, vissa scener är verkligen världsklass. Däremot fann jag ingen direkt humor som många som sett den verkar göra och karaktärerna tilltalar mig inte alls. Musiken är, som i The Cook..., riktigt bra. Ett betyg skulle jag inte kunna sätta, väldigt svår film att betygsätta. Men jag gillade den i alla fall.