2012-10-30, 15:57
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Madame de... (1953)

Louise är gift med en general och har väldigt många skulder. För att kunna betala skulderna, så beslutar hon sig för att sälja ett par örhängen hon fått som bröllopsgåva. Men örhängena kommer tillbaka via olika omvägar.

En ruskigt bra inledning och ett svagt mittenparti, men det tas igen lite i slutet. Till och med bättre än Letters From an Unknown Woman, dock så når den inte riktigt upp till en fyra. Mycket av det som är bra ligger i Ophüls eleganta regi. Snygg är det. Det var kul att se Vittorio De Sica i en roll, honom har jag ju mest sett bakom kameran. Jag gillar hur Ophüls även lägger in hintar om överklassens små banaliteter då och då, det bästa exemplet är ju dörrvakterna på operan. Intrigen (eller intrigerna) handlar ju såklart om Louises örhängen, ibland känns det kanske en aningen långsökt. Fast för det mesta funkar det och allting knyts ihop utan smärre problem. En trevlig liten film.

3/5
Har du sett fler av Ophüls filmer? Jag såg klipp ur hans filmer från Martin Scorseses dokumentär A Personal Journey och han verkade väldigt intressant som regissör så jag har tänkt beta av några av hans filmer när tid finnes.

Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Korrigerar mitt betyg till en femma! Så jävla underbar helt enkelt.
---
Håller med. A Christmas Story tycker jag är den bästa julfilmen. Jag älskar dess äkthet, råa humor i kombination med den julkänslan. Inget sentimentalt Hollywoodjulfilmsskräp för en gångs skull. Det var länge sen jag såg den så beställde den således idag på amerikansk bluray.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2012-10-30 kl. 15:59.
Citera
2012-10-30, 16:25
Medlem
BizzareAdvokado1989s avatar
Jeepers Creepers! Underbar film, att den bara har 5.9 på IMDB är ett mysterium för mig..
Det bästa med filmen var att:
Citera
2012-10-30, 16:25
Medlem
Kirk.Douglass avatar
DuckTales the Movie: Treasure of the Lost Lamp (1990)
Såg mycket på DuckTales som barn men aldrig långfilmen som avslutade tv-serien. Filmen hade bra story som höll intresset uppe (mer än vad man kan säga om flertalet av dagens tecknade filmer), men jag trodde att filmen mer skulle vara lite som en Indiana Jones-film av postern att döma. Dock spenderas mesta av tiden i Ankeborg.

Nu är jag förvisso vuxen och filmen är inte riktad till mig, men jag tyckte den kändes ganska fånig emellanåt. Tecknarstilen kändes också billig för att vara en biofilm. Dessutom skulle jag kanske ha sett den med svensk dubbning då de amerikanska rösterna kändes udda. I Sverige förknippar man inte Joakim von Anka som skotte vilket gjorde att hans breda skotska dialekt inte klingade så bra i mina öron.

Betyg: 2/5

Family Plot (1976)
Kan inte förstå hur Hitchcocks sista film, Family Plot, kan anses som en av hans svagare. Jag tyckte den var enastående. Man sugs in i historien och mysteriumdelen är väldigt bra utförd. Det fanns ingen del av filmen som drog ner någon annan. Man hölls hela tiden på halster. Möjligen att slutet kanske kunde varit lite mer rafflande, men man kan inte få allt.

Gillade också fotot mycket; den glassiga våningen, det amerikanska gatulivet etc. Varenda synlig detalj i bilden förstod man att Hitchcock satt dit av en anledning.

Bruce Dern är en av mina favoritskådisar och det var ren njutning att se honom i Hitchcocks regi. Alla i de ledande rollerna spelade perfekt tyckte jag från Barbara Harris till William Devane och Karen Black.

Efter Shadow of a Doubt är Family Plot den bästa Hithcockfilmen jag sett. Verkligen en positiv överraskning.

Betyg: 5/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2012-10-30 kl. 16:59.
Citera
2012-10-30, 17:37
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
DuckTales the Movie: Treasure of the Lost Lamp (1990)
Såg mycket på DuckTales som barn men aldrig långfilmen som avslutade tv-serien. Filmen hade bra story som höll intresset uppe (mer än vad man kan säga om flertalet av dagens tecknade filmer), men jag trodde att filmen mer skulle vara lite som en Indiana Jones-film av postern att döma. Dock spenderas mesta av tiden i Ankeborg.

Nu är jag förvisso vuxen och filmen är inte riktad till mig, men jag tyckte den kändes ganska fånig emellanåt. Tecknarstilen kändes också billig för att vara en biofilm. Dessutom skulle jag kanske ha sett den med svensk dubbning då de amerikanska rösterna kändes udda. I Sverige förknippar man inte Joakim von Anka som skotte vilket gjorde att hans breda skotska dialekt inte klingade så bra i mina öron.

Betyg: 2/5

Family Plot (1976)
Kan inte förstå hur Hitchcocks sista film, Family Plot, kan anses som en av hans svagare. Jag tyckte den var enastående. Man sugs in i historien och mysteriumdelen är väldigt bra utförd. Det fanns ingen del av filmen som drog ner någon annan. Man hölls hela tiden på halster. Möjligen att slutet kanske kunde varit lite mer rafflande, men man kan inte få allt.

Gillade också fotot mycket; den glassiga våningen, det amerikanska gatulivet etc. Varenda synlig detalj i bilden förstod man att Hitchcock satt dit av en anledning.

Bruce Dern är en av mina favoritskådisar och det var ren njutning att se honom i Hitchcocks regi. Alla i de ledande rollerna spelade perfekt tyckte jag från Barbara Harris till William Devane och Karen Black.

Efter Shadow of a Doubt är Family Plot den bästa Hithcockfilmen jag sett. Verkligen en positiv överraskning.

Betyg: 5/5
Kul att du tyckte om Family Plot. Har inte sett den själv än men den låter ju lovande.

Här kommer några rader om Marnie (1964) som jag såg igår.

Det var stundtals en ganska obehaglig film som gav mig rysningar. En av Hitchcocks mörkare filmer som påminner väldigt mycket om Polanski's Repulsion. Dock var Psycho bra mycket sjukare än Marnie.

Hedren är en riktig böna som är lätt att vila ögonen på. Personkemin mellan henne och Sean Connery var mycket bra även om jag inte tycker att hon kanske är världens bästa skådespelerska.

Tyckte verkligen om den första delen av filmen, men förklaringen till Marnies tillstånd var väldigt antiklimatiskt (stavning) och något av en besvikelse. Det var lite för billigt för en två timmar lång berättelse i min mening.

Utöver det var Lils karaktär (Marks syster) väldigt ologisk. Förstod inte varför hon blev en sådan satmara efter att först ha varit vänlig mot Marnie och tillsynes villig att stötta Mark.

Som vanligt med Hitchcock var det åtminstone inget man ångrar att man sett efteråt.
Citera
2012-10-30, 17:43
Medlem
Stvrmzeits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har du sett fler av Ophüls filmer? Jag såg klipp ur hans filmer från Martin Scorseses dokumentär A Personal Journey och han verkade väldigt intressant som regissör så jag har tänkt beta av några av hans filmer när tid finnes.

Madame de..., Lola Montès och Letter from an Unknown Woman är de tre filmerna av Ophüls jag har sett. Men fler blir det!
Citera
2012-10-30, 17:43
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Oj... Själv tycker jag att den filmen är snarare värd 4/5 i betyg.

Boken har jag inte läst.

Vad gör den värd en 4:a om jag får fråga?
Citera
2012-10-30, 17:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Mondo Cane.

Ett missfoster av meningslöshet.

/10.

En utav kanske de sämsta mondofilmer som har gjorts i min mening!
Citera
2012-10-30, 18:07
Medlem
Bongmons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizzareAdvokado1989
Jeepers Creepers! Underbar film, att den bara har 5.9 på IMDB är ett mysterium för mig..
Det bästa med filmen var att:

Håller med dig. Den 1a är skön, spec scenerna under bilfärderna.

Ont: Cocney vs zombies.. Var skön till en början, blev tråkigare närmare slutet, och själva slutet var så drygt att ja inte minns det. 3,4/10.
Citera
2012-10-30, 18:17
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongmon
Håller med dig. Den 1a är skön, spec scenerna under bilfärderna.

Ont: Cocney vs zombies.. Var skön till en början, blev tråkigare närmare slutet, och själva slutet var så drygt att ja inte minns det. 3,4/10.
Det är i princip det som är bra med filmen. Skitbra för att sedan bli riktigt dåligt när det blir övernaturligt.
Citera
2012-10-30, 18:20
Medlem
Bongmons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie.H
Det är i princip det som är bra med filmen. Skitbra för att sedan bli riktigt dåligt när det blir övernaturligt.

Kan va så, många år sen ja såg den. Men minns bilscenerna.
Citera
2012-10-30, 18:23
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Vad gör den värd en 4:a om jag får fråga?
Jag tyckte att den var riktigt välspelad, snygg och spännande.
Citera
2012-10-30, 18:25
Medlem
kuddenchristos avatar
Idag såg jag "Skyfall" på bio, och därmed har jag sett alla 23 Bond-filmerna. Jag tycker att "Skyfall" är en av de allra bästa Bond-filmerna någonsin, och en av detta års bästa filmer.
Senast redigerad av kuddenchristo 2012-10-30 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in