Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-02, 19:53
Medlem
Jag är ganska säker på att de vita, fjälliga bläcksvamparna inte alls ställer till problem med alkohol. Det är den gråa varianten som avses med "antabus".

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2007-08-02, 19:58
Medlem
Sotiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Jag är ganska säker på att de vita, fjälliga bläcksvamparna inte alls ställer till problem med alkohol. Det är den gråa varianten som avses med "antabus".

Rätta mig om jag har fel.

Kollar svampboken, du har rätt.
Citera
2007-08-02, 20:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotis
Får och får...? Hmmm, vet jag inte, men gamla bläckisar ser så äckliga ut att jag tror inte man vill äta dem. Det gäller att vara snabb för de "blommar över" fort.

Glöm inte röksvamp! Många tror inte de går att äta, men små rökisar smakar gott stekta. Man ska flå dem först.
Jag har för mig att de smakar lite pepprigt?

~Paul~
Citera
2007-08-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ard Rí
På de platser jag hittat dem har det växt lövträd, oftast björkar, alldeles intill. Ja, man måste gömma de små rackarna, annars kommer någon annan och tar dem.

Både skogsmaskinspår och björkar är väl ioförsig relevanta tips. Men jag kan garantera att dom växer i princip överallt...är som orienterare ute och tränar i skogen mycket och enda platserna som jag inte funnit kantareller på är hyggen och kärr/träsk. Kantareller i torr barrskog är dock ofta blekare och mindre än i blandskog men smakar lika gott för det. I torrare skog finns det ofta även taggsvamp!
Citera
2007-08-02, 22:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysT
Både skogsmaskinspår och björkar är väl ioförsig relevanta tips. Men jag kan garantera att dom växer i princip överallt...är som orienterare ute och tränar i skogen mycket och enda platserna som jag inte funnit kantareller på är hyggen och kärr/träsk. Kantareller i torr barrskog är dock ofta blekare och mindre än i blandskog men smakar lika gott för det. I torrare skog finns det ofta även taggsvamp!
Tack för det utmärkta tipset!

~Paul~
Citera
2007-08-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ett klassiskt recept CashBlow. Antagligen det bästa och det kommer redan i första inlägget .

~Paul~
Nja...jag skulle vilja uppdatera receptet lite, och göra en toast på surdegsbröd, toppad med smörstekta kantareller och trattkantareller, gärna lite tärnad smörsopp och karljohan om det finns också. En hel del svartpeppar också.
Citera
2007-08-02, 22:38
Medlem
Anroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Inte för att jag är någon kantarellexpert men mina hittar jag normalt bredvid spåren av en skogsmaskin som gått fram i skogen för ca 10 år sen.

Det måste vara murklor du tänker på. Av egen erfarenhet så vet jag att kantareller oftast växer under/kring gamla lövträd eller dylikt.
Citera
2007-08-02, 22:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Nja...jag skulle vilja uppdatera receptet lite, och göra en toast på surdegsbröd, toppad med smörstekta kantareller och trattkantareller, gärna lite tärnad smörsopp och karljohan om det finns också. En hel del svartpeppar också.
Jäklar, nu blev man sugen. Konstigt att det inte spelar någon roll att man ätit tidigare .

Ett kanonrecept.

~Paul~
Citera
2007-08-02, 22:49
Medlem
Pancevs avatar
Personligen håller jag svart trumpetsvamp väldigt högt på listan. Smörstekta eller med grädde fungerar de alldeles utmärkt på smörgås men kanske helst som tillbehör till kyckling, fläsk, nöt, vit fisk.
Citera
2007-08-02, 23:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Personligen håller jag svart trumpetsvamp väldigt högt på listan. Smörstekta eller med grädde fungerar de alldeles utmärkt på smörgås men kanske helst som tillbehör till kyckling, fläsk, nöt, vit fisk.
Det tråkiga är att man inte vågar plocka den typen av svamp

~Paul~
Citera
2007-08-02, 23:53
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777

Uppdatera? Hahaha, du måste ju skämta med oss människa. Du uppdaterar knappast ett nära på ultimat recept med surdegsbröd! Jag antar att du skrev fel. Sänka är ordet du är ute efter…

Nja...jag skulle vilja sänka receptet lite….
Citera
2007-08-02, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det tråkiga är att man inte vågar plocka den typen av svamp

~Paul~
Varför inte? De går ju inte att förväxla med någon giftig svamp. Möjligen kan man råka plocka med sig en väldigt sällsynt kruskantarell, men förgiftad lär du inte bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in