Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om det är den här så kanske man vågar. Den borde man känna igen:
http://www.myko.se/SVAMPBILDER-sidor/svart-trumpetsvamp.jpg
~Paul~
Det är den! De är oftast relativt små, vilket framgår på bilden faktiskt, och växer alltid i "klunga" likt kantareller. De hittas oftast på en area av 1x1 m eller max 2x2 m i klungor i klungan så att säga, jag tror du förstår. De kan ibland vara ganska torra och spröda men även blöta och sladdriga, det är skitsamma det är bara att plocka dem om det inte är extrema förhållanden på dem. De hittas med fördel (eller rättare sagt jag brukar hitta dem där) på bergs-/knall-/ eller höjdsluttningar/stup där det är lite torrt men där de fuktas av torv och mossa. I övrigt har jag hittat dem nedanför sluttningen/stupet också det i relativt torr miljö.
Om du hittar dem så kan du inte ta miste på dem, på bilden fick du med hela färgskalan dessutom! De kan nästan bli gråvita likaväl som nästan svarta.
Gå till väga i enlighet med rekommendationerna för kantareller här i tråden så får du garanterat lyckat resultat, de är väldigt smakrika och lämpar sig utmärkt till mat. Exempelvis grillad "fläskfille" med sås (ngn form av pepparsås eller annan) och välsaltad råstekt potatis eller vad tusan som helst egentligen. Jag tror minst sagt att du är kapabel till att klura ut själv vad svamp kan vara lämpligt ihop med.