Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-03, 00:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Varför inte? De går ju inte att förväxla med någon giftig svamp. Möjligen kan man råka plocka med sig en väldigt sällsynt kruskantarell, men förgiftad lär du inte bli.
Saken är att jag inte vet hur den ser ut överhuvudtaget - in natura så att säga.

~Paul~
Citera
2007-08-03, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Saken är att jag inte vet hur den ser ut överhuvudtaget - in natura så att säga.

~Paul~
Som en trattkantarell, men hela svampen är svart till blågrå, lite beroende på hur fuktigt det är osv.
Citera
2007-08-03, 00:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Som en trattkantarell, men hela svampen är svart till blågrå, lite beroende på hur fuktigt det är osv.
Om det är den här så kanske man vågar. Den borde man känna igen: http://www.myko.se/SVAMPBILDER-sidor/svart-trumpetsvamp.jpg

~Paul~
Citera
2007-08-03, 00:27
Medlem
Svampsoppa är som nämnts helt underbart, och kan det bli godare än en krämig svampsoppa med sherry? Jag tror inte det. Det som behövs är följande:

Blandad svamp - karljohan, smörsopp, trattkantarell, svart trumpetsvamp, champinjon
Smör
Schalottenlök
Vitlök
Kycklingbuljong
Torr sherry (Amontillado)
Grädde

Skär svampen i mindre bitar och fräs ganska hårt i smör. Sänk värmen, tillsätt hackad lök och vitlök, låt det fräsa tills löken är mjuk. I med buljong, låt sjuda så att svampen ger ifrån sig all smak. I med en rejäl skvätt sherry och en lika rejäl skvätt grädde när det är fem minuter kvar att koka. Mixa med en stavmixer, servera genast.
Citera
2007-08-03, 04:29
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Om det är den här så kanske man vågar. Den borde man känna igen: http://www.myko.se/SVAMPBILDER-sidor/svart-trumpetsvamp.jpg

~Paul~
Det är den! De är oftast relativt små, vilket framgår på bilden faktiskt, och växer alltid i "klunga" likt kantareller. De hittas oftast på en area av 1x1 m eller max 2x2 m i klungor i klungan så att säga, jag tror du förstår. De kan ibland vara ganska torra och spröda men även blöta och sladdriga, det är skitsamma det är bara att plocka dem om det inte är extrema förhållanden på dem. De hittas med fördel (eller rättare sagt jag brukar hitta dem där) på bergs-/knall-/ eller höjdsluttningar/stup där det är lite torrt men där de fuktas av torv och mossa. I övrigt har jag hittat dem nedanför sluttningen/stupet också det i relativt torr miljö.

Om du hittar dem så kan du inte ta miste på dem, på bilden fick du med hela färgskalan dessutom! De kan nästan bli gråvita likaväl som nästan svarta.

Gå till väga i enlighet med rekommendationerna för kantareller här i tråden så får du garanterat lyckat resultat, de är väldigt smakrika och lämpar sig utmärkt till mat. Exempelvis grillad "fläskfille" med sås (ngn form av pepparsås eller annan) och välsaltad råstekt potatis eller vad tusan som helst egentligen. Jag tror minst sagt att du är kapabel till att klura ut själv vad svamp kan vara lämpligt ihop med.
Citera
2007-08-03, 04:55
Medlem
fraess avatar
Har man mycket karljohan och bara vill göra en snabb lunch så är det kalasgott med pasta som man har på hackad stekt karljohan och en god parmesan på. Tycker karljohan är fantastiskt god och skiljer sig från de andra vanliga topplistesvamparna. Mildare och nötigare, typ. Passar på något sätt till fler saker.

Men det finns nog inget som slår en enkel svampsås med svampar från kantarellsläktet till stek med potatis och lingonsylt.
Citera
2007-08-03, 06:05
Medlem
Dis paters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Har inga som helst recept med svamp. Jag höftar efter humör. Plockade dock en halv korg kantareller i helgen. Stekte rätt o slätt i smör med lite finackad gul lök, en skvätt vispgrädde, salt och vitpeppar och lade sedan detta på några lantbrödskivor.
Jag gör en variant på det där med lite mögelost i och har på pasta.
Citera
2007-08-03, 06:59
Medlem
fightownwalls avatar
är det nån som vet hur det ligger till med näringinnehåll (protein,kolhydrater,fetter,mineraler,vitaminer,) på svamp och om det varierar från sort till sort .....vore hemskt intressant och se en tabell om nån vet nån url eller har lite kunskap om detta?

Tack och hej!
Citera
2007-08-03, 08:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Det är den! De är oftast relativt små, vilket framgår på bilden faktiskt, och växer alltid i "klunga" likt kantareller. De hittas oftast på en area av 1x1 m eller max 2x2 m i klungor i klungan så att säga, jag tror du förstår. De kan ibland vara ganska torra och spröda men även blöta och sladdriga, det är skitsamma det är bara att plocka dem om det inte är extrema förhållanden på dem. De hittas med fördel (eller rättare sagt jag brukar hitta dem där) på bergs-/knall-/ eller höjdsluttningar/stup där det är lite torrt men där de fuktas av torv och mossa. I övrigt har jag hittat dem nedanför sluttningen/stupet också det i relativt torr miljö.

Om du hittar dem så kan du inte ta miste på dem, på bilden fick du med hela färgskalan dessutom! De kan nästan bli gråvita likaväl som nästan svarta.

Gå till väga i enlighet med rekommendationerna för kantareller här i tråden så får du garanterat lyckat resultat, de är väldigt smakrika och lämpar sig utmärkt till mat. Exempelvis grillad "fläskfille" med sås (ngn form av pepparsås eller annan) och välsaltad råstekt potatis eller vad tusan som helst egentligen. Jag tror minst sagt att du är kapabel till att klura ut själv vad svamp kan vara lämpligt ihop med.
OK, tack för det många fina råden. Skall absolut hålla utkik efter den här svampen. Kul med en ny sort på registret

~Paul~
Citera
2007-08-03, 08:49
Medlem
Ja, svamp är gott!
Ni verkar ha glömt Taggsvampen. Hittar man den så finns där ofta mycket.
Otroligt gott i såser. Jag o tjejen brukar göra makaroner med brunsås och denna svamp i en röra.
Snart är det dags igen för årets skörd!
Mums
Citera
2007-08-03, 09:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartjobbarn
Ja, svamp är gott!
Ni verkar ha glömt Taggsvampen. Hittar man den så finns där ofta mycket.
Otroligt gott i såser. Jag o tjejen brukar göra makaroner med brunsås och denna svamp i en röra.
Snart är det dags igen för årets skörd!
Mums
Vilken månad växer taggisarna som mest?

~Paul~
Citera
2007-08-03, 09:35
Medlem
Citat:
Vilken månad växer taggisarna som mest?

~Paul~

Jag har ingen aning. Jag är ny på det här med att plocka svamp.
Vi var väl o plockade i slutet av augusti/september förra året.
Du får hålla ögonen uppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in