2007-08-01, 17:55
Medlem
Nålkåts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marskatt
Där sa du något!
Samma för mig när jag inte har cigaretter, kan nästan bli hysterisk innan jag har köpt nya. Så när man har så känns det bra.
Placebo...

Någon som kan nämna något annat typiskt exempel på placebo? Eller det kanske är någon som har utfört någon form av experiment på sig själv eller andra?

Jag brukar se på det här med klassiska fjortisfyllor som en hel del placebo. Den typiska lilla blonda, och framför allt storbystade Mia i 7C som delar en stulen kvarting med fyra vänner blir asfull ock spyr. Jag tror att när Mia börjar känna av alkoholen, och går och smakar här och där så tror hon att hon borde vara fullare än vad hon är. Sen spelar hon säkerligen en del också. Men ofta tror jag det kan vara en hel del placebo inblandat.

Likadant när man hör historien om "Erika, 13 år, som bjöds på vatten och Coca Cola och blev full, haha, vilken fjortis!"
Jag tror att det är mycket placebo inblandat där också. Jag tror knappast denna Erika sitter och spelar från första klunk. Utan hon får ett svagt rus som hon spelar vidare på.

Lite luddigt förklarat, men ni förstår vart jag vill komma...?
Citera
2007-08-01, 19:33
Bannlyst
På stadion här i malmö serverades lättöl fast de sa att de var folka. Vissa har ju bara druckit "folkan" och blivit "fulla"
Citera
2007-08-01, 22:47
Medlem
KisseMjaos avatar
placebo..ja det har jag fått en gång..trodde jag drack gammalt vin, men det var över jäst saft jag trodde jag var full och jag var 15 hihi

sen har jag hört ett rykte om att jag har blivigt hög på alvedon i min gamla hemstad...men det vette fan
Citera
2007-08-01, 23:07
Medlem
Nålkåts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KisseMjao
placebo..ja det har jag fått en gång..trodde jag drack gammalt vin, men det var över jäst saft jag trodde jag var full och jag var 15 hihi

sen har jag hört ett rykte om att jag har blivigt hög på alvedon i min gamla hemstad...men det vette fan
Jäst saft innehåller alkohol.
Citera
2007-08-02, 00:06
Medlem
svenkarlssons avatar
Mycket intressant måste jag säga, någon mer som gjort liknande tester på sig själv eller någon annan?
Citera
2007-08-02, 02:05
Medlem
Avgrunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Jag känner av en viss lättnad i magtrakten och en avslappning av muskulaturen, redan när jag baddar armvecket med klorhexidin (alltså en ritual före dosens intagande), och det fungerar även utan någonting att skjuta. Dock är det ju inget långvarigt.

Sedan har jag många gånger gjort samma erfarenhet, när jag har haft mikroskopiska doser att skjuta, som när jag kokat ur filtren för tredje gången och inte rimligen borde ha fått någon effekt.
det kallas sprutnarkomani. man blir torsk på allt runt sprutorna. när ja satt på behandlingshem skjöt ja alltid i mei min 10mg stilnoct som ja fick på kvällen bara för att få känslan av att sticka och få en litet rus av det!
sen finns det ju dom som skjuter bara vanligt vatten, citonsyra osv bara för att få den där känslan som ja pratar om.
Citera
2007-08-02, 02:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avgrund
det kallas sprutnarkomani. man blir torsk på allt runt sprutorna. när ja satt på behandlingshem skjöt ja alltid i mei min 10mg stilnoct som ja fick på kvällen bara för att få känslan av att sticka och få en litet rus av det!
sen finns det ju dom som skjuter bara vanligt vatten, citonsyra osv bara för att få den där känslan som ja pratar om.

Satt och klura lite på det du sa där nyss. Säg att man är sprutnarkoman och vill sluta med droger. Borde inte det hjälpa att få ta sprutor med vatten i början precis som snusare tar en snus utan nikotin och tobak i? Te.x att man skulle kunna göra så på behandlingshem de nya. Är detta en galen tanke av mig?
Citera
2007-08-02, 17:20
Medlem
Nålkåts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakris farfar
Satt och klura lite på det du sa där nyss. Säg att man är sprutnarkoman och vill sluta med droger. Borde inte det hjälpa att få ta sprutor med vatten i början precis som snusare tar en snus utan nikotin och tobak i? Te.x att man skulle kunna göra så på behandlingshem de nya. Är detta en galen tanke av mig?
Nej, det är det inte, du har en vettig poäng i det du skriver. Men när man väl sitter på behandlingshem har man antagligen nått en sådan tolerans att den där lilla placeboskjutsen man får inte hjälper något, utan det kan ha fel effekt i stället och fungera som något av en aptitretare.
Citera
2007-08-02, 17:23
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avgrund

Vad fan satt du på för schysst ställe, där man kan skjuta stillisar på kvällarna?!

När jag satt på behandlingshem, fick man inte göra någonting...
Citera
2007-08-11, 22:42
Medlem
Nålkåts avatar
Bumpar upp tråden igen då den enligt mig behandlar ett väldigt intressant ämne som jag önskar se en seriös disussion kring.
Citera
2007-08-11, 22:52
Medlem
Blancos avatar
När man får placebo av alkohol så frigör kroppen mer dopamin. Den koplingen ger en fysisk placebo. Kroppen tror att den ska frigöra dopamin och gör därför det. Och då får man en effekt..
Citera
2007-08-12, 04:25
Medlem
onoxys avatar
Det handlar om tro.

När jag började röka gräs så läste jag många väldigt fantastiska tripprapporter och såg verkligen till att tro på dom. Jag höjde upp cannabisen till skyarna och i ärlighetens namn så kan jag säga att några av mina första riktiga "tippar" på cannabis slår mycket av det jag sett på svamp.

Det hela tror jag går mycket hand i hand med sett and setting. Altså inställningen du har till drogen påverkar var du får för tripp. Ser du tex cannabis som en super drog och verkligen tror på det så kommer du få en fantastisk upplevelse. Dock skall man nog inte gå till överdrift så det bildas ett antiklimax när du når peaken. Jag försökte hålla en slags lugn vetskap om att drogen var nyckeln till en helt ny värld.

Jag försöker i den mån jag kan använda placebo som ett verktyg för att maximera mina tippar på nya substanser. Genom bland annat att läsa på om drogen och "peppa" mig, bygga upp en nervositet inför denna "stora häftiga och lite farliga drog". Ibland funkar det bra, ibland dåligt. Allt från att jag på bara cannabis hade en "vaken upplevelse"(vettefan vad jag skall kalla det) där jag var trummis i Jefferson airplane på Woodstock 69 inför miljoner åskådare, till första gången jag skulle skjuta oxy och tuppar av när nålen gled in.

Summa kardemumma:
Du får vad du förväntar dig så länge du verkligen tror på det.(Till en viss gräns givetvis)

Ha det bäst alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in