Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-30, 11:46
  #1
Avstängd
Opium25s avatar
Låt oss säga att jag bränner den Svenska flaggan och Filmar det och lägger upp det på internet.
Man får ju filma nästan vad som helst, men frågan är om jag kan bli anmäld för hets mot folkgrupp när jag gör detta?

Teoretiskt sätt så skulle det inte vara nåt HMF brott då flera gånger folk sagt att Sverige är ett land inte en folkgrupp eller har jag fått det fel? Om man nu skulle kunna bli anmäld för detta hur stort skulle straffet vara och hur långt tid skulle det ta för personen att bli anmäld för ett sådant brott?

Lått oss nu säga att jag bränner den göteborska flaggan istället, hur mycket är det för skillnad med det? Skulle det klassas som en folkgrupp också eller? I teve så har man sett folk några gånger bränna upp saker som flaggor och dylikt men mest ser det ut som rasister får straff för att bränna andra folkgruppers flaggor.
2007-07-30, 11:47
  #2
Medlem
Carcasss avatar
Nej, det är inte straffbart att skända den svenska flaggan. Det är inte straffbart att skända någon flagga i det här landet.
2007-07-30, 11:47
  #3
Avstängd
Opium25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Nej, det är inte straffbart att skända den svenska flaggan.

Varför inte?
2007-07-30, 11:48
  #4
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opium25
Varför inte?

Varför skulle det? Det är bara tyg.
2007-07-30, 11:49
  #5
Avstängd
Opium25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Varför skulle det? Det är bara tyg.

Så varför får rasister fängelse när dom bränner utländska flaggor som tillhör invandrar folkgrupper?
2007-07-30, 11:51
  #6
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opium25
Så varför får rasister fängelse när dom bränner utländska flaggor som tillhör invandrar folkgrupper?

Nu yrar du. HMF är HMF. Det är sällan HMF renderar fängelsestraff. Om man bortser från HMF, så förstår jag fortfarande inte vad du yrar om. Jag kan ställa mig på Möllan och bränna valfri arabflagga utan att lagen lägger sig i. Däremot lär jag få en massa spö.
2007-07-30, 11:53
  #7
Avstängd
Opium25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Nu yrar du. HMF är HMF. Det är sällan HMF renderar fängelsestraff. Om man bortser från HMF, så förstår jag fortfarande inte vad du yrar om. Jag kan ställa mig på Möllan och bränna valfri arabflagga utan att lagen lägger sig i.

Gör det då

Kollar man på insider så ser man rasister som fått fängelse straff för att bränna flaggor och dylikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Däremot lär jag få en massa spö.

Inte om du har vapen på dig.
2007-07-30, 11:56
  #8
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opium25
Gör det då

Kollar man på insider så ser man rasister som fått fängelse straff för att bränna flaggor och dylikt.



Inte dom du har vapen på dig.

Uppenbarligen är du mentalt efterbliven. "Bränna flaggor och dylikt".... Ja, vad är då dylikt? Det är nog det dylika det handlar om, inte själva flaggbrännandet. Men om du hittar ett enda fall du kan relatera till där en människa har fått fängelsestraff enbart för att ha bränt ett annat lands flagga så får du mer än gärna dela med dig av den domen.

Och vadå: "Gör det då"... Retarderade mongo. Bara för att jag kan göra det utan att straffas av rättsväsendet så betyder inte att jag tänker göra det, eller att jag vill göra det. Jävla pucko.

Citat:
Lag om Sveriges flagga

SFS nr: 1982:269

1 § Sveriges flagga är blå med ett gult kors. Korset är vinkelrätt ställt mot flaggans kanter.

2 § Flaggan är tvärskuren eller tretungad.

Den tvärskurna flaggans höjd förhåller sig till dess längd som 10 till 16. På de inre fälten förhåller sig höjden till längden som 4 till 5 och på de yttre som 4 till 9.

Den tretungade flaggans höjd är hälften av dess längd, tungorna medräknade. De yttre fälten är, bortsett från tungorna, lika stora som de inre, och fältens höjd förhåller sig till deras längd som 4 till 5. De yttre tungornas ytterkanter bildar inte vinkel med flaggans över- eller underkant. Tungorna utgör förlängningar av de yttre fälten och korsarmen.

Korsarmarnas bredd motsvarar hälften av höjden på vart och ett av fälten.

3 § Flaggans färg är ljust mellanblå på fälten och guldgul på korset.

Närmare föreskrifter om färgnyanserna meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.

4 § Statschefen och med dennes tillstånd andra medlemmar av det kungliga huset får använda tretungad flagga med eller utan stora eller lilla riksvapnet på ett vitt fält i korsets mitt.

Den tretungade flaggan används som örlogsflagga av Försvarsmakten och enligt föreskrifter som regeringen bestämmer av andra myndigheter som bedriver militär verksamhet. När en sådan flagga är befälstecken, markeras detta genom en särskild beteckning i övre inre fältet.

I övrigt används den tvärskurna flaggan.

Flaggan får inte i vidare mån än som följer av första och andra styckena förses med märken, bokstäver eller andra tecken. Lag (1994:697).

Källa Rixlex
Förordning med riktlinjer för färgnyanserna i Sveriges flagga

SFS nr: 1983:826

Den svenska flaggans färger, som enligt 3 § lagen (1982:269) om Sveriges flagga är ljust mellanblå på fälten och guldgul på korset, definieras på följande sätt enligt de beteckningar (Natural Colour System, NCS) som används i Svensk Standard SS 019100

den blå färgen 4055-R95B.

den gula färgen 0580-Y10R.

Toleranserna i NCS-enheter skall för svarthet, för kulörthet och för kulörton vara mindre än k5 enheter.

Enligt de beteckningar (Commission Internationale de l'Eclairage, CIE) som används i Svensk Standard SS 019101 skall flaggans färger ha följande kromaticitetskoordinater, x och y, och ljusreflektansfaktorer, Y

den blå färgen: x = 0.189, y = 0.192, Y = 8.3

den gula färgen: x = 0.472, y = 0.465, Y = 64.4.

Ungefärliga toleranser i CIE-värden anges på följande sätt.

Den blå färgen: Y = 6.2--10.4.

En yta i CIE-diagrammet given av fyra punkter x/y = 0.200/0.195, 0.200/0.210, 0.180/0.190 och 0.180/0.170.

Den gula färgen: Y = 55--75.

En yta i CIE-diagrammet given av fyra punkter x/y = 0.490/0.460, 0.470/0.480, 0.455/0.465, och 0.475/0.445.

Vid färgbestämningen skall de metoder för bedömning och mätning som anges i Svensk Standard SS 019100 användas.

Källa Rixlex
Svenska flaggans färger enligt Pantone Matching System (PMS)

Blå: PMS 301 C eller U (bestruket och obestruket papper)

Gul: PMS 116 C (bestruket) och 109 U (obestruket papper)

Där har du lagen om Sveriges flagga.
2007-07-30, 11:58
  #9
Avstängd
Opium25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Vadå brä

Va? Du verkar ju efterbliven själv, vad ska det betyda
2007-07-30, 12:00
  #10
Medlem
kultingens avatar
Det är nog snarare troligt att du åker fast för att du står och eldar på ett torg, sen vad du eldar spelar nog mindre roll såvida det inte är något explosivt eller liknande.
2007-07-30, 12:02
  #11
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opium25
Va? Du verkar ju efterbliven själv, vad ska det betyda

En miss som jag editerade bort ca 10 sekunder efter inlägget.

Vem är det som är efterbliven här egentligen? Du påstår att folk får fängelse för att bränna flaggor, ett påstående du inte har något som helst belägg för. Stor humor.
2007-07-30, 12:04
  #12
Avstängd
Opium25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Det är nog snarare troligt att du åker fast för att du står och eldar på ett torg, sen vad du eldar spelar nog mindre roll såvida det inte är något explosivt eller liknande.

Okej, tack för infon

Edit: tråden kan stängas då jag fått den info jag behöver.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback