2018-03-29, 16:24
Medlem
Luleå-modo är ju ganska hett, ingen som nämnt dom? FBK-frölunda en annan match jag kom att tänka på.
Citera
2018-03-29, 16:33
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Luleå-modo är ju ganska hett, ingen som nämnt dom? FBK-frölunda en annan match jag kom att tänka på.
Känns som det var hetare när Skellefteå inte spelade i SHL men Luleå/Modo gjorde. Känns verkligen som ett derby som uppstod av bristen på ett annat derby för Luleå.
Citera
2018-03-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Känns som det var hetare när Skellefteå inte spelade i SHL men Luleå/Modo gjorde. Känns verkligen som ett derby som uppstod av bristen på ett annat derby för Luleå.
Ligger de inte i olika städer? Då kan det inte vara ett derby i formell mening. Det du menar är väl mer någon slags hett rivalmöte?
Citera
2018-03-29, 19:02
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Vanja
Kirunaderbyt är ju rent historiskt större än bara hockeyn. Arbetarnas IF mot tjänstemannaklubben. Inte en slump att de hungriga gruvarbetarna varit de bättre genom åren och fostrade storspelare på löpande band. Tyvärr har de droppat arbetarnas mot allmänna. Trist.

Precis, brukar använda just det exemplet när folk talar om att folk är tramsiga som slåss över något så trivialt som vilka man hejar på i sport. Kollar man på alla de stora derbyna i Europa, så är det just ofta så det ser ut. Två kvartersgäng som slagits när det varit marknad, för att sedan börja slåss när det är sport.

Citat:
Tror den här har potential. Även om det bara är ett ljummet derby för att citera dig i dagsläget känns det som att det kan bli betydligt mer än så om båda stannar i SHL och deras huvudrivaler blir kvar i lägre serier.

Absolut, det håller jag med dig om till fullo.
Även HV71-Växjö skulle kunna utvecklas till något, och där är situationen väldigt lik den i norr. Växjö hatar HV mest av alla och man säljer ut hallen, medans i Jönköping så är det inte mer annorlunda än att möta Malmö. Mest media och Växjös fans som hypar över det, och enda gången det kunnat vara en gnutta hetta var väl förra säsongen då båda gjorde upp om plats 1 och 2 och många trodde på just dem i finalen.

Vet inte om jag nämnde det, men om Kalmar HC går upp så tror jag att man kommer få derbykänsla direkt mot Nybro, även om de kanske inte mötts så mycket historiskt (rätta mig gärna om jag har fel).
Samma sak Brynäs-Almtuna, Färjestad-BIK Karlskoga (som faktiskt har varit derby en gång i tiden), HV71-Tranås (om HV åker ur och Tranås går upp), Helsingborg-Rögle, Nyköping-Södertälje och Kristianstad-Karlskrona. Just därför skulle det vara riktigt kul med svenska cupen i ishockey, där lagen åker ut i ladorna i Sverige och spelar lite lokala derbyn.
Citera
2018-03-31, 04:37
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Ligger de inte i olika städer? Då kan det inte vara ett derby i formell mening. Det du menar är väl mer någon slags hett rivalmöte?
Har inte koll på den exakta definitionen. Men i norrlandsmått tycker jag det defintivt att LHF-SKAIK klassas som ett derby, det funkar absolut att köra den sträckan för att se matchen. Luleå-MODO kanske inte riktigt kunde klassas som ett derby men man får ta vad man får.
Senast redigerad av Dirty. 2018-03-31 kl. 04:47.
Citera
2018-03-31, 08:27
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Har inte koll på den exakta definitionen. Men i norrlandsmått tycker jag det defintivt att LHF-SKAIK klassas som ett derby, det funkar absolut att köra den sträckan för att se matchen. Luleå-MODO kanske inte riktigt kunde klassas som ett derby men man får ta vad man får.
Det är 13 mil norrut från Skellefteå till Luleå och det är 13 mil söderut från Skellefteå till Umeå.
Citera
2018-03-31, 13:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

För att vara ett äkta derby borde lagen ligga inom samma region åtminstone, helst samma stad. Det gör inte Luleå (Norrbotten) och Skellefteå (Västerbotten). Det är således inget egentligt derby på något sätt, men har blivit ett »journalistderby« i brist på annat.
Citera
2018-03-31, 15:36
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För att vara ett äkta derby borde lagen ligga inom samma region åtminstone, helst samma stad. Det gör inte Luleå (Norrbotten) och Skellefteå (Västerbotten). Det är således inget egentligt derby på något sätt, men har blivit ett »journalistderby« i brist på annat.
Tycker det här svarar lite på ditt inlägg, vem bryr sig egentligen om regioner nu för tiden? Och som sagt, det finns det inga andra lag i samma serie inom 50 mil för varken Luleå eller Skellefteå i dagsläget. Det är nästan 60mil till Gävle och närmare 70mil till Mora/Leksand från Skellefteå.
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Det är 13 mil norrut från Skellefteå till Luleå och det är 13 mil söderut från Skellefteå till Umeå.
Exakt, så jag ser verkligen inte hur Luleå vs Skellefteå kan växa till att bli betydligt hetare än det är i dagsläget om Löven fortsätter harva i HA.

Luleå kan ju inte ens få en annan rival om vi ska vara realistiska, Asplöven som rentav var ett farmarlag åt just Luleå är väl de enda laget norrifrån som överhuvudtaget varit HA de senaste åren?
Senast redigerad av Dirty. 2018-03-31 kl. 15:40.
Citera
2018-03-31, 15:40
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Exakt, så jag ser verkligen inte hur Luleå vs Skellefteå kan växa till att bli betydligt hetare om Löven fortsätter harva i HA.
Det kommer inte att hända. Såvida inte regeringen bestämmer sig för att lägga om länen. Hatet mot Umeå och Björklöven är långt ifrån enbart på sportsliga grunder.
Citera
2018-03-31, 15:45
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Det kommer inte att hända. Såvida inte regeringen bestämmer sig för att lägga om länen. Hatet mot Umeå och Björklöven är långt ifrån enbart på sportsliga grunder.
Det är just den här inställningen som förminskar rivaliteten och är kontraproduktiv i längden. Visst, fortsätt hata löven men ni behöver ju inte medvetet förminska Luleå-Skellefteå bara för att länsgränsen går på fel ställe.
Citera
2018-03-31, 15:54
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Det är just den här inställningen som förminskar rivaliteten och är kontraproduktiv i längden. Visst, fortsätt hata löven men ni behöver ju inte medvetet förminska Luleå-Skellefteå bara för att länsgränsen går på fel ställe.
Det är nog inte så att vi förminskar rivaliteten med Luleå. Så länge vi spelar i samma serie så kommer mötena bara bli hetare och hetare, men utanför hockeyn kommer det aldrig finnas samma historia städerna emellan som göder hatet.
Citera
2018-03-31, 16:05
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Det är nog inte så att vi förminskar rivaliteten med Luleå. Så länge vi spelar i samma serie så kommer mötena bara bli hetare och hetare, men utanför hockeyn kommer det aldrig finnas samma historia städerna emellan som göder hatet.
Lite det här som var min poäng. Särskilt om Löven fastnar i HA också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in