Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Vanja
Kirunaderbyt är ju rent historiskt större än bara hockeyn. Arbetarnas IF mot tjänstemannaklubben. Inte en slump att de hungriga gruvarbetarna varit de bättre genom åren och fostrade storspelare på löpande band. Tyvärr har de droppat arbetarnas mot allmänna. Trist.
Precis, brukar använda just det exemplet när folk talar om att folk är tramsiga som slåss över något så trivialt som vilka man hejar på i sport. Kollar man på alla de stora derbyna i Europa, så är det just ofta så det ser ut. Två kvartersgäng som slagits när det varit marknad, för att sedan börja slåss när det är sport.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Tror den här har potential. Även om det bara är ett ljummet derby för att citera dig i dagsläget känns det som att det kan bli betydligt mer än så om båda stannar i SHL och deras huvudrivaler blir kvar i lägre serier.
Absolut, det håller jag med dig om till fullo.
Även HV71-Växjö skulle kunna utvecklas till något, och där är situationen väldigt lik den i norr. Växjö hatar HV mest av alla och man säljer ut hallen, medans i Jönköping så är det inte mer annorlunda än att möta Malmö. Mest media och Växjös fans som hypar över det, och enda gången det kunnat vara en gnutta hetta var väl förra säsongen då båda gjorde upp om plats 1 och 2 och många trodde på just dem i finalen.
Vet inte om jag nämnde det, men om Kalmar HC går upp så tror jag att man kommer få derbykänsla direkt mot Nybro, även om de kanske inte mötts så mycket historiskt (rätta mig gärna om jag har fel).
Samma sak Brynäs-Almtuna, Färjestad-BIK Karlskoga (som faktiskt har varit derby en gång i tiden), HV71-Tranås (om HV åker ur och Tranås går upp), Helsingborg-Rögle, Nyköping-Södertälje och Kristianstad-Karlskrona. Just därför skulle det vara riktigt kul med svenska cupen i ishockey, där lagen åker ut i ladorna i Sverige och spelar lite lokala derbyn.