Visste med mig att jag sett den här tråden för flera år sedan, så kände väl inte att jag behövde starta en ny.
Men nu när Mora-Leksand möter varandra för andra året igen i direktkvalet, och när Kiruna AIF gått upp i Hockeyettan och får möta Kiruna IF (IFK Kiruna i annan form) så kan det ju vara kul att ta upp diskussionen igen.
Har gått igenom tråden här och det råder inget tvivel om att det är DIF-AIK, Kiruna AIF-IFK Kiruna och Skellefteå-Björklöven som gör upp om att vara det hetaste derbyt i Sverige. Men kan vi inte räkna upp några fler och ranka dem?
Jag kan väl börja med att räkna upp några och säga vad jag tycker. Notera också att jag skriver dem inte i ordning från hetast till svalast, utan de som kommer upp i huvudet.
HV71-Linköping:
Skulle nog ranka det här derbyt som "varmt". Lagen har mötts i final 2008 och sedan dess gjort upp tre gånger i slutspelet mot varandra. Vad många inte vet är att det här derbyt faktiskt har anor längre tillbaka till tiden då både Huskvarna och Vätterstad spelade i samma serie som BK Kenty, som senare kom att bli LHC.
Skellefteå-Luleå
Ljummet, även om känslorna är upptrissade främst av Luleås fans så går det inte komma ifrån att det finns lite känslor här. Det känns som att temperaturen höjdes ett snäpp iom. finalen 2013.
Troja-Tingsryd
Det här derbyt har också anor, det känns som att de alltid har spelat i samma serie och alltid varit i princip lika bra.
Mariestad-Skövde
Västsveriges hetaste derby, helt klart, om du frågar mig, och då räknar jag med Frölunda-Färjestad. Inte bara för att jag hejar på Mariestad, men det finns så mycket bra ingredienser redan här. Matcherna har de senaste åren dragit runt 3.000 i publik i Skövde och i Mariestad har det alltid varit sprängfullt när man spelat. Det förekommer att spelarna hoppar mellan lagen, men det är inte populärt. Det är bara runt 3 mil mellan städerna.
Leksand-Mora
Gamla anor, 6 mil mellan städerna och det drar mycket folk och rör upp mycket känslor.
Det har varit endel stora glapp mellan mötena, vilket har dragit ner tempen lite, men den höjs undan för undan varje år och efter två raka kvalmöten så skulle jag själv säga att det inte bara har gått förbi Leksand-Brynäs utan dragit ifrån rejält dessutom.
Leksand-Västerås
Bor man i Västmanland så hejar man antingen på Västerås eller Leksand, det är alltid full rulle när de möts och invasioner. För de jag känner i Västmanland som hejar på Leksand, så är Leksand-Västerås det hetaste derbyt för dem.
Örebro-Västerås
Det är ju tävling om allt mellan de här städerna. Vilken stad ska vara Sveriges 5:e största? Vilka är bäst på sport? Vilken stad är vackrast? Inte konstigt att det är känslor däremellan, det kvittar egentligen vad det är för sport och vad det är förening, Västerås och Örebro är bittra rivaler så är det bara. Jag har fått berättat för mig om hur det var på 80-talet i hockeyn när klackarna stod och kastade golfbollar på varandra bl. a.
Blekinge
Skriver Blekinge eftersom att det rör sig om 4 lag som bara ligger ett stenkast från varandra. Syftar på Kallinge-Ronneby, Mörrum, Olofström och Karlskrona. Karlskronas ledning vill bli hela Blekinges lag, de har en lång väg att gå isåfall.
Linköping-Vita Hästen
Svalnat något de sista 15-20 åren, men det känns som att det kan väckas till liv närsomhelst. Det räcker bara att LHC åker ur, eller att Vita Hästen går upp.
Östersund-Brunflo
Det här är ett derby som jag inte vet så mycket om, mer än att Brunflo gick ihop med Östersund och sedan gick ur -till fansens glädje. För folk i Jämtland (som jag träffat iallafall) så är det här derbyt med stort D beroende på vilka man hejar på. Kan inte svara för folk i Åre dock.
Och så skulle jag vilja passa på att nämna några derbyn som antingen har blivit bortglömda, eller svalnat rejält.
Tingsryd-Växjö
Troja-Växjö
Mora-Borlänge
Björklöven-Teg
Huskvarna-Vätterstad
HV71-Troja
HV71-AIK
Rögle-Halmstad
Västerås-Arboga
Mariestad-Örebro
Örebro-Kumla
Nybro-Oskarshamn
Timrå-Sundsvall
Brynäs-Strömsbro
Brynäs-Gävle GIK
Håller ni med, eller har ni några invändningar?
Ni får gärna skriva om vad ni tycker om samma derbyn.