• 2
  • 3
2015-12-19, 15:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jag sökte och försöker finna hur man får riset torrt istället för att en massa vatten som inte kokar bort!

Har du testat att minska på mängden vatten?
Citera
2015-12-19, 15:35
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Har du testat att minska på mängden vatten?
Men bränns det inte fast i kastrullen då istället? aja får testa en bra medelväg..
Citera
2015-12-20, 00:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Men bränns det inte fast i kastrullen då istället? aja får testa en bra medelväg..

Du kan väl inte säga " en massa vatten som inte kokar bort" och "bränns det inte fast i kastrullen" samtidigt. Antingen är det torrt och bränner fast eller så är det vatten med en temp på 100 grader.

Men okey: testa mindre vatten och skippa att köra riset på super-duper maxeffekt på spisen. När det väl kokar upp kan du drar ner värmen.
Citera
2015-12-20, 00:06
Medlem
BallaKlavas avatar
Mycket bra svar i tråden. Men. Den enklaste manövern är nog att du lär dig koka ris/pasta på rätt sätt. Ett välkokt ris äter du som det är. Pastan kräver någon droppe olja efter avskiljandet av vattnet.
Citera
2015-12-20, 12:11
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Ett mycket bra och enkelt tips som jag snappade upp av familjen Bastianich
är att koka ihop pastan med vad du nu har till, med en skopa vatten från kastrullen du kokat pasta i.
Om jag minns rätt så binder stärkelsen ihop rätten bättre och det känns mer som en homogen rätt än "nånting" och pasta. Vilket brukar upplevas som torrt.
Viktigt är också att inte skölja pastan efter kok.
Citera
2015-12-26, 23:10
Medlem
Vill du alltid få perfekt ris som är gott till nästan allt så gör så här:
Exemplet räcker till 3-4 personer.

Blanda 3 dl Jasminris med en skvätt olivolja och salt och rör runt tills det är blandat.
Häll på 5 dl vatten och koka upp det med lock. När det börjat koka så rör du om i kastrullen 1 gång sen av med värmen helt eller på 1:an med locket på. Lyft inte på locket förrän minst 15 min senare och pröva om det är klart. Brukar ta mellan 15-20 min innan det är klart. Själv brukar jag laga det jag ska ha till som en korvstroganoff eller thaigryta medan riset kokar och när det är klart så är riset oxå klart😎 Kokar du det med ytterst lite olja så fastnar det aldrig och det ger ett väldigt gott ris
Mängden vatten till Jasminris, vilket jag gillar absolut bäst till typ allt man kan ha ris till ska vara lite mindre än dubbla rismängden i dl.
Till exempelvis!
2 dl ris= ca 3.5 dl vatten
3 dl ris= ca 5 dl vatten
4 dl ris= ca 7 dl vatten.

Sen om man vill ha ett riktigt gott ris till festligare tillfällen till din asiatiska wok/gryta så koka det i Cocosmjölk istället för vatten😜
Citera
2024-10-19, 14:01
Medlem
Rådiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNorth
Kokar pasta och ris hela dagarna men tycker att det är torrt och tråkigt, finns det någon typ av buljong man kan använda sig av för lite skönare touch?

Nu har det kommit en specifik pasta- och risbuljong från Knorr
Citera
2024-10-19, 17:12
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rådis
Nu har det kommit en specifik pasta- och risbuljong från Knorr

Okej då ska vi se vad det är...

https://www.knorr.com/se/p/pasta-och...08720182882219

Citat:
Ingredienser
Ingredienser: Salt, smakförstärkare (E621, E631, E627), palmfett, stärkelse, kaliumklorid, lök¹, fullhärdat palmfett, socker, örter¹ och kryddor¹ (persilja 2,8 %, basilika, vitlök, oregano, lagerblad, timjan 0,2 %), extra jungfruolivolja, arom. ¹
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in