Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
fan pasta saser kan jag i all oandlighet.. dock har jag for mig att du tranade och ej ville ha sa fet mat..
gor en enkel pastasas med krossade tomater/passerade och lite kryddor...
vitlok.. chili.. oregano.. peppar..
För en stabil pastasås:
1) Sätt på en stor kastrull vatten (blir mkt bättre med riklig mängd vatten)
2) Hacka lök och sätt en gjutjärnspanna på medelgod värme (c:a 4), tillsätt lagom mängd olivolja.
3) När pannan uppnåt rätt temperatur, släng i lökjäveln. Låt löken stekas tills den är klar. Den skall inte bli bränd, enbart genomstekt. Har du chili kan du lägga i det samtidigt. Annars kan du ha i Sambal Oelek, om du vill ha lite sting i maten.
4) Lägg i krossade tomater. Kung Markatta är bäst men vilka tomater som helst funkar egentligen. Lägg även i lite tomatpuré, salt, vinäger (eller rödvin om du har det) samt socker för att väga upp den sura tomatkrossen (viktigt!).
5) Låt stå. Det här är det viktigaste momentet. Tomatsåsjäveln måste få puttra ett tag, ju längre desto bättre, för att bli god!
6) Släng i pastan när vattnet kokar ordentligt! Dessförrinnan har du naturligtvis saltat väl - en rejäl nypa salt ska ner i vattnet!
7) Nu pressar du i vitlök (har du med den från början finns risken att den blir bränd/överkokt vilket gör att den smakar beskt). Lägg i oregano och basilika eftet behag (färskt är alltid bäst, men det är pissdyrt om man inte odlar själv så torkad är mer realistiskt).
8) Smaka av såsen med salt och peppar.
KLART! Går på 30 minuter (gärna mer om du har tid att låta tomatsåsen puttra ihop - upp till 45-50 minuter är optimalt)
Kom ihåg att ha svag värme på tomatsåsen. 2:an räcker. Käkar man kött kan man ha i lite korv eller nåt mot slutet. I vilket fall som helst avslutar man gärna med lite riven parmesan. En GRYM måltid som inte behöver kosta mer än 10 spänn per skalle. Dessutom riktigt fettsnål.
Har du bråttom lägger du ner vitlöken när gullöken börjar bli färdig, och kokar upp det så snabbt du kan. Då är det bäst att hacka vitlöken fint.
Utöver detta kan man ha i vad man vill (typ lite riven morot), men jag gillar just det enkla med den här måltiden. Kräver noll ansträngning men funkar skitbra att äta ett par gånger i veckan.