2007-07-30, 20:17
Medlem
hesons avatar
Koka med starka kryddor, en klick av valfri chilisås eller lite vitpeppar. Eller vräk på med valfria kryddor i kryddhyllan, det brukar bli OK. Blir det mot förmodan äckligt har man ju bara slösat tid, dyrt är ju inte riset.
Citera
2007-07-30, 21:46
Medlem
mongrels avatar
Vad gäller ris kan man alltid steka det i olja och favoritkryddorna efter kokning. Lite saffran eller en fin curry tillsammans med en god, lätt soya sätter piff på det hela.

För att enkelt piffa upp sin pasta kan man snabbt steka vitlök och chili i riklig mängd olivolja i en stor stekpanna. Släng i pastan när den är al dente och gojsa ihop det hela så pastan täcks av smaskigheten. Dra ett par varv med pepparkvarnen, släng på lite flingsalt, och om du har det hemma riv över lite parmesan och färsk basilika. Mumma!

Är man för lat för detta, och inte rädd för onyttig mat, kan man lägga i en rejält tilltagen klick smör och riven hårdost efter att ha hällt av vattnet.
Citera
2007-07-30, 23:03
Medlem
LoTiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Själv är jag dålig på att koka ris. Klibbar alltid fast en del i botten.

Men prova i att koka i buljong av valfri smak.

Annars finns det ju ett gäng smaskiga kryddor du kan ha i.

Prova följande. En klick smör och timjan (torkad) som blandas ned i riset.

Har du en kastrull med teflonbeläggning eller vad det nu heter? För mig fastnar det aldrig i en sådan i alla fall. I med 5dl vatten, 3dl ris, lite salt. Värm upp på 5 eller 6 (där 6 är maxvärme på plattan) utan lock på, när det bubblar lite rör om, sätt på lock sätt ner på lägsta värmen och rör inte på 20 minuter. Dra av från plattan, låt stå några minuter och det är helt perfekt.

Angående ditt tips - kan smör verkligen bli så gott till? Då måste man väl ta rätt lite för det känns som smör och jasminris absolut inte smakar väl tillsammans.

Själv kör jag WT-stilen ibland - ös på lite grillkrydda så kan jag äta hur mycket ris som helst.
Citera
2007-07-31, 01:54
Medlem
Rhynns avatar
Enbart pasta? Prova o häll lite olivolja över.
Citera
2007-07-31, 02:10
Medlem
Domedagens avatar
Ris ska du inte ata trakiga uncle bens..

kop asiatiskt ris... mer smak..

ibland kryddar jag vattnet och riset med MYCKET curry..
blir gult ris och fin smak... curry sas kan du ha till. blir smaskens..

fan pasta saser kan jag i all oandlighet.. dock har jag for mig att du tranade och ej ville ha sa fet mat..

gor en enkel pastasas med krossade tomater/passerade och lite kryddor...
vitlok.. chili.. oregano.. peppar..
Citera
2007-07-31, 03:17
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
fan pasta saser kan jag i all oandlighet.. dock har jag for mig att du tranade och ej ville ha sa fet mat..

gor en enkel pastasas med krossade tomater/passerade och lite kryddor...
vitlok.. chili.. oregano.. peppar..
För en stabil pastasås:
1) Sätt på en stor kastrull vatten (blir mkt bättre med riklig mängd vatten)
2) Hacka lök och sätt en gjutjärnspanna på medelgod värme (c:a 4), tillsätt lagom mängd olivolja.
3) När pannan uppnåt rätt temperatur, släng i lökjäveln. Låt löken stekas tills den är klar. Den skall inte bli bränd, enbart genomstekt. Har du chili kan du lägga i det samtidigt. Annars kan du ha i Sambal Oelek, om du vill ha lite sting i maten.
4) Lägg i krossade tomater. Kung Markatta är bäst men vilka tomater som helst funkar egentligen. Lägg även i lite tomatpuré, salt, vinäger (eller rödvin om du har det) samt socker för att väga upp den sura tomatkrossen (viktigt!).
5) Låt stå. Det här är det viktigaste momentet. Tomatsåsjäveln måste få puttra ett tag, ju längre desto bättre, för att bli god!
6) Släng i pastan när vattnet kokar ordentligt! Dessförrinnan har du naturligtvis saltat väl - en rejäl nypa salt ska ner i vattnet!
7) Nu pressar du i vitlök (har du med den från början finns risken att den blir bränd/överkokt vilket gör att den smakar beskt). Lägg i oregano och basilika eftet behag (färskt är alltid bäst, men det är pissdyrt om man inte odlar själv så torkad är mer realistiskt).
8) Smaka av såsen med salt och peppar.

KLART! Går på 30 minuter (gärna mer om du har tid att låta tomatsåsen puttra ihop - upp till 45-50 minuter är optimalt)
Kom ihåg att ha svag värme på tomatsåsen. 2:an räcker. Käkar man kött kan man ha i lite korv eller nåt mot slutet. I vilket fall som helst avslutar man gärna med lite riven parmesan. En GRYM måltid som inte behöver kosta mer än 10 spänn per skalle. Dessutom riktigt fettsnål.

Har du bråttom lägger du ner vitlöken när gullöken börjar bli färdig, och kokar upp det så snabbt du kan. Då är det bäst att hacka vitlöken fint.

Utöver detta kan man ha i vad man vill (typ lite riven morot), men jag gillar just det enkla med den här måltiden. Kräver noll ansträngning men funkar skitbra att äta ett par gånger i veckan.
Citera
2007-07-31, 05:09
Medlem
Domedagens avatar
[quote=mongrel3) När pannan uppnåt rätt temperatur, släng i lökjäveln.
2) .[/QUOTE]

lökjäveln.??? haha

kul utryckt.

mmm du borde prova pa koka mer asiatiskt.
i med vitlok farsk chili .. fras i olja.. TA BORT efter kort stund

lagg i skaal bredvid.. o tilllaga resten och lagg i tillbaka i slutet inklusive oljan
blir mkt mkt haftigare smak da.
Citera
2007-07-31, 05:13
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
lökjäveln.??? haha

kul utryckt.

mmm du borde prova pa koka mer asiatiskt.
i med vitlok farsk chili .. fras i olja.. TA BORT efter kort stund

lagg i skaal bredvid.. o tilllaga resten och lagg i tillbaka i slutet inklusive oljan
blir mkt mkt haftigare smak da.
Asiatiskt är verkligen inte att förakta. Thailändare exempelvis vet verkligen hur man skapar fin mat med små medel. Dock gäller detsamma för italienare (och typ alla andra europeiska kulturer, bara att jag inte kan deras kök). Självklart ska man dra nytta av det bästa från alla tänkbara kök!
Citera
2007-07-31, 05:36
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Asiatiskt är verkligen inte att förakta. Thailändare exempelvis vet verkligen hur man skapar fin mat med små medel. Dock gäller detsamma för italienare (och typ alla andra europeiska kulturer, bara att jag inte kan deras kök). Självklart ska man dra nytta av det bästa från alla tänkbara kök!

Var ju tips fran thailandska koket.. men vet att flesta asiater gor sa..
dom sager att man branner sonder garlic och chili om man inte tar bort den
blir smaklost.. varav manga dumma svenskar som steker chili hemma sjalva stoltserar att dom kan ha i sa mkt men branner kaften av sig i thailand..

Man ska bara frasa ur smaken ur dom och sen ta bort....

sen tar du i det i slutet i matratten..

Ett BRa tips fran mina asiatiska.. eeehn kompisar
Citera
2007-08-01, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhynn
Enbart pasta? Prova o häll lite olivolja över.

Eller en klick smör och salta lite extra.
Citera
2007-08-01, 01:48
Medlem
Domedagens avatar
nytt tips..

jag alskar frukost riset dom har har

E ris med agg artor majs.. typ.. mkt simpelt.

Asiater e experter o gora maten lite oljigare dvs icke vattnigare...

ga garna till ngn asiat butik o fraga dom... finns massa oljos du kan use..
enda jag vet utom soya och kryddiga saker e oyster sauce..

Funkar skit bra vid grillning ocksa som grill olja...

r
Citera
2015-12-18, 22:50
Medlem
Swe1227s avatar
Jag sökte och försöker finna hur man får riset torrt istället för att en massa vatten som inte kokar bort!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in