Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ska se till att höja mängden vatten till 58-60% nästa gång jag kör med speciel/durm så får vi se och upp mot 54-55% med vanligt vetemjöl.
Har annars följt ditt recept steg för steg så känns underligt att det skulle skilja så pass, när man sett bilderna på hur elastisk du får din deg så blir man blir avundsjuk
edit: Ska göras, låter som en bra väg att gå så får man se vid vilken mängd som degen blir bra på, kan man justera in den i receptet från början nästa gång.
Jag har granskat mina metoder för att fixa degen, kollat in variabler som rumstemperatur osv men jag kan inte hitta något som skulle vara unikt för min bakmiljö än hos någon annan.
Degmaskinen kanske är en variabel som jag missat... men jag ska tillägga att degen ofta klättrar på degkrokarna och det är alltid en avsevärd volym som fastnar på dem och snurrar runt frenetiskt, då i 7-8 minuter. Det om något borde ju i teorin bidra till att degen blir torrare. Men nej, degen är alltid skön att klämma på, lite lagom fuktig men inte klibbig när den lämnar bunkern.
Jag har även provat att handknåda degen med 52% vätskemängd, samma där - inga revor eller spots av torrhet eller så.
Jag vill minnas lite vagt att ordningen för blandning av mjöl och vätska kan resultera i lite olika resultat.
T ex om jag häller i mjöl först i bunkern och sen vätskan, så blir det svårare att distribuera vätskan jämnt så att alla mjölpartiklar får sin del. Om jag häller vätskan i först och puttar i lite mjöl stötvis, så blir resultatet jämnare.
Knådar du för hand?
I så fall kan du testa att hälla ut mjölet på bordet i en hög, skapa ett hål i mitten och häll i vätskeblandningen lite i taget medans du puttar ner mjölet från alla sidor. Fortsätt så tills mjölberget nästan helt är borta och sen kan du påbörja knådningen.
Tack! Jag blir fortfarande ibland överraskad över hur ett relativt svagt mjöl kan utveckla glutennätverket så effektivt.