Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Men hur kör du med kall sås om du inte gjort såsen ännu? Om man inte kokar/puttrar såsen så blandas inte kryddorna ordentligt, desto varmare det är desto mer kemikaliska reaktioner blir det. Tomater i burk är ingen pizza sås förrän man kokat den med t.ex krydor, salt, peppar, vitlök, olja, osv.
När man gör tomatsås till pasta osv så stämmer det definitivt, men pizzasås är ett helt annat djur. Farsan gjorde ett snabbt uppkok bara och sen lät han den stå. Jag frågade honom nån gång varför men han sa bara att den blir klar i ugnen.
Citat:
Ursprungligen postat av seiMo
Kebabsås,
för en liten sats,
½ dl majonäs
½ dl filmjölk
½ msk peppar/salt
½ vitlök
-- sen tabasco om du vill ha det starkare!
om det är några mer frågor är det bara att ställa!
riktigt pissigt där jag jobbade btw.
den såsen verkar ganska fattig. Kebabsås är nånting som jag har försökt få receptet på ett tag, men det finns ju en massa olika såser. Hmmm...kanske ska starta en tråd om kebabsås...
Citat:
Ursprungligen postat av af-Sintistolpe
Det är dock orättvist att gnälla för mycket på pizzabagaren. Det är inte lätt att bedriva restaurang och få den att gå runt i Sverige med all beskattning och avgifter. Samtidigt är det svårt att få utskänkningstillstånd, ens för öl och vin (så är inte fallet på kontinenten). Man är därför i princip tvungen att köra svart och spara där man kan.
Dom får skylla sig själva när dom ger sig in på en uppenbart mättad marknad. Om dom hade någon form av kritiskt tänkande så hade dom kanske gjort någon annan affärsplan och inte fyllt på marknaden med mer undermålig pizza.
Citat:
Ursprungligen postat av G.Sjoberg
Tror du dem köper 1kgs påsar? Man köper 15kgs påsar som man jobbar med.. Sen tillsätts det olja, salt, socker, margarin eller i vissa fall cocosfett. Visa kör animaliska oljor och andra växtrikes oljor - För att kunna erbjuda veganer pizza.
Sen tillsätts det lite annat som gör att degen får den krispiga och spröda smaken.
Farsan köpte 2kg påsar för att då hade han färdiguppmätt och klart. Tror det beror lite på hur mycket deg man gör av med och hur stor maskin man har. Angående resten av dit inlägg om fetter... jag brukar försöka undvika att säga att folk har fel...men du har fel =)
Vanlig matolja, vegetabilisk och billig. Kokosfett? Margarin? aldrig hört att någon använt och dom för dyra att använda. "lite annat som gör att degen får den krispiga och spröda smaken" ??? tror inte det...
Citat:
Ursprungligen postat av Cranepilot
Har god erfarenhet i detta ämne, utan att min näsa är stor o böjd eller mina armar svarta som en gorilla.
Jag skummade igenom tråden och kan bekräfta och lägga till några saker som nämnts eller glömts.
Lite jäst som sagt var. 2st 50 g paket till 120 pizzor
Ägg skall vara i degen. 6-8 st / 120 pizzor. Ger brödigare pizza, mindre pita-smak.
Tomatsås funkar bra med tomatkross, mixas med svartpeppar salt lite olja basilika oregano & färsk finhackad vitlök. ev vatten beroende på om tomaten. Pizzeriornas burktomat är nästan utan vätska pga transportvikten.
Degen skall ej blandas för länge. max 5 min på låg hastighet, annars kan degen rivas sönder.
Mjöl ingen hemlighet. Kungsörnen är kanon.
25 kg mjöl
8 ägg
8 dl salt
6 dl socker
1l matolja
2 pkt 50 g jäst
Vätska börja med 8 liter. Fyll på efter behov
Detta recept ger ca 120 pizzor runt 180 g st
Degen skall jäsas i rumstemp ca 20 min. sen kalljäsas under våta linnedukar som binder västka länge utan att torka.
Förvara degen i ca 4grader minst 5 h innan bakning. helst 24h.
Het ugn ca 300 g. Med fördel på stenhäll så undersidan gräddas bra.
Ost. 50% riddarost för sälta men mindre fett 50% gästgivarost för bra smälttemp o krämighet o fett.
har lite svårt att se hur 8 ägg skulle kunna inverka på 30-32kg deg, dessutom ger receptet 180+ pizzor om dina egna mått stämmer. Om det här är ett recept som pizzabagare numera använder så tror jag att vi kanske börjar närma oss svaret till varför pizzabottnarna är hårda, torra och smaklösa. Det är helt enkelt för lite jäst och degbearbetning. En deg måste få jäsa ordentligt för att utveckla smaker och för att få rätt karaktär. Bearbetningen gör att gluten utvecklas vilket leder till att degen blir seg vilket i sin tur hjälper till att baka själva pizzan samt ge den rätt konsistens.
Man kanske helt enkelt skulle acceptera att det finns en ny sorts pizza, "turkpizzan" och den traditionella "svennepizzan" ligger risigt till...