Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-06, 10:28
Bannlyst
pippi på pizza..

Letade recept på någon bra köttfärssås att ha på mina pizzor tillsammans med ägg och tabasco men hittade inte så mycket nytt. Men jag hittade recept på pizzabullar, nån som provat? http://trebarn.blogsome.com/2007/07/23/pizzabullar/
det låter inte helt fel men ändå inte rätt..
Citera
2007-08-06, 11:47
Medlem
stfu!s avatar
Vad är det för supermjöl ni pratar om? Folk jag känner som jobbar på pizzeria säger att dom har vanligt mjöl.
Citera
2007-08-06, 11:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stfu!
Vad är det för supermjöl ni pratar om? Folk jag känner som jobbar på pizzeria säger att dom har vanligt mjöl.
Det är inget supermjöl. Det är mycket riktigt ett helt vanligt mjöl. Problemet är att det inte är så vanligt i det här landet. Det handlar om durumvetemjöl. Ett mycket vanligt mjöl i medelhavsländerna och mindre Asien. Det är av den här anledningen som turken på din lokala pizza hävdar att det är ett vanligt mjöl (det är vanligt för dem ).

De flesta pizzerior importerar mjölet direkt från Italien. I Sverige kan man köpa det här mjölet i Kungsörnens regi, men det framställs av ett litet företag på ön Ven i danska sundet. Det här mjölet är dock dyrare än att importera direkt från Italien.

~Paul~
Citera
2007-08-06, 12:24
Medlem
stfu!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är inget supermjöl. Det är mycket riktigt ett helt vanligt mjöl. Problemet är att det inte är så vanligt i det här landet. Det handlar om durumvetemjöl. Ett mycket vanligt mjöl i medelhavsländerna och mindre Asien. Det är av den här anledningen som turken på din lokala pizza hävdar att det är ett vanligt mjöl (det är vanligt för dem ).

De flesta pizzerior importerar mjölet direkt från Italien. I Sverige kan man köpa det här mjölet i Kungsörnens regi, men det framställs av ett litet företag på ön Ven i danska sundet. Det här mjölet är dock dyrare än att importera direkt från Italien.

~Paul~
Ahh då förstår jag. Jag tänkte att vafan, använder den lokale pizzaturken fel mjöl?
Citera
2007-08-06, 12:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stfu!
Ahh då förstår jag. Jag tänkte att vafan, använder den lokale pizzaturken fel mjöl?
Förstår

~Paul~
Citera
2007-08-08, 18:54
Bannlyst
Nytt personligt rekord

http://static.pici.se/pictures/DkNPlTEvI.jpg
Den godaste pizzan jag tillagat själv, kanske även en av de allra godaste jag någonsin ätit.. Lika enkel som genial, rostbiff(sån påläggsrostbiff) och bea, i övrigt som ovanstående.. kommer aldrig mer köpa pizza om jag är i min hemstad, no-no..
Citera
2007-08-08, 18:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
http://static.pici.se/pictures/DkNPlTEvI.jpg
Den godaste pizzan jag tillagat själv, kanske även en av de allra godaste jag någonsin ätit.. Lika enkel som genial, rostbiff(sån påläggsrostbiff) och bea, i övrigt som ovanstående.. kommer aldrig mer köpa pizza om jag är i min hemstad, no-no..
Du börjar få kläm på det här. Ser fin ut! Grattis!

~Paul~
Citera
2007-08-08, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du börjar få kläm på det här. Ser fin ut! Grattis!

~Paul~
Tack, den smakade minst lika bra som den såg ut.. Pizza har blivit rena vardagsmaten här hemma nu, lika populär hos den yngre generationen trots att vi bor helt inringade av pizzerior, tar det som ett gott(!) betyg..

Nu finns alla ingredienser för pizzatillverkning hemma så de blir riktigt lyckade, både i smak och utseende. Rostbiffen istf skinka/salami var en hit, rena partypizzan.. för ca 10:-!!
Citera
2007-08-08, 19:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack, den smakade minst lika bra som den såg ut.. Pizza har blivit rena vardagsmaten här hemma nu, lika populär hos den yngre generationen trots att vi bor helt inringade av pizzerior, tar det som ett gott(!) betyg..

Nu finns alla ingredienser för pizzatillverkning hemma så de blir riktigt lyckade, både i smak och utseende. Rostbiffen istf skinka/salami var en hit, rena partypizzan.. för ca 10:-!!
Förstår. Personligen skulle jag vilja äta mer pizza eftersom det är så gott. Men samtidigt så tröttnar jag väldigt fort. Om jag äter pizza mer 2 ggr samma vecka så behöver jag inte äta mer på 1-2 månader.

~Paul~
Citera
2007-08-09, 06:31
Medlem
Zaxxons avatar
Btw, heh haha, Pizza-låten med Lasse Holm är lite småskön

I Paris och NY-city, London och Bombay... har man specialmenyer; ingeting för mig. Ge mig macaroni..

Hehe, med den menyn han raddar upp, i sången, satsar jag på "Lasagne"

Huhu, vad skulle du välja ? (Jaja, ladda nu hem låten och lyssna!) Om ingen törs eller vill så förstår jag; bara ett fylleinslag från min sida
Citera
2007-08-14, 21:47
Medlem
Citat:
Nu så har jag provat med lite vettigare ingredienser. Av egenitresse "bokförde" jag allt för att se hur mycket totalkostnaden blev, här ingrediserna;
Mjöl, 270 gram (till två pizzor) 16:-/5kg = 0.864:- för två degar
Herrgårdsskinka, 50gram, 139:-/kg = 6.95:-
jäst, salt och oregano, uppskattningsvis cs 0.50:-
Ost, riven 26%(lite väl mager), 160 gram(blev lite mycket), 19.90/kg = 2.98
Tomatpuré, 20 gram, 38.40/kg = 0.77:-
Summasummarum: 11,65:- (plus el men det kvittas mot soppakostnader om man köper hem)

bild när den gräddades: http://static.pici.se/pictures/PKkDgpIuy.jpg
bild klar: http://static.pici.se/pictures/wjMlCMPHs.jpg
bild på botten: http://static.pici.se/pictures/lDcAFcIHi.jpg (tog den för att visa att det går att få bra botten i vanlig hushålls ugn med tunn bakplåt, pizzasten kommer bli en investering inom snar framtid..)

En hemgjord pizza för knappt tolv kronor, med helt ok ingredienser och som smakar bättre än många köpte turk-pizzor.. finns inte en chans att jag kommer gynna pizzerior mer.. med tanke på att de som näringsidkare borde kunna köpa råvaror till säkert halva priset mot mina så kan man börja undra hur mycket de tjänar egentligen, inte undra på att de åker bmw..

Ser gott ut, tänkte försöka mig på en sån igår. Men du skriver ingenstanns hur mycket vatten du har i?
Citera
2007-08-14, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Ser gott ut, tänkte försöka mig på en sån igår. Men du skriver ingenstanns hur mycket vatten du har i?
150 gram vatten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in