Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-29, 22:01
Medlem
lariotones avatar
Leta reda på "In Search of Perfection" och kolla pizza avsnittet.
Där får du tag på hur du gör en perfekt pizza med verktyg du har i hemmet.
Citera
2009-10-29, 22:07
Medlem
mycket mozzarella
Citera
2009-10-29, 22:44
Bannlyst
Jag tror man snålar när man gör egen pizza. Man tänker att "inte ska jag slösa bort all min dyra ost på en sketen hemmapizza".

Däremot har jag hört att man bör ha mineralvatten i degen för bästa resultat.

Tomatsåsen ska verkligen smaka oregano/basilika. Hitta min tomatsås som finns i den här kanalen. Den är multo bene!

Mozarella är det ultimata osten. Fast det används aldrig. Kommer dock inte ihåg vad komjölksubstitutet heter. Det är den man köper i vanliga affärer.

Tjockleken på bottnen är valfri. Från 5 millimeter och uppåt kanske.

En pizzasten är ochså att föredra om man bakar ofta. Fast om du bor i en ort där dom har ett stenhuggeri, så kan man gå dit och köpa en bit marmor för en billig penning.
Senast redigerad av Paraflex 2009-10-29 kl. 22:56.
Citera
2009-10-29, 23:22
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Hur kommer det sig att pizzan man köper hos pizzabagaren (alltså din lokala turk) smakar så förbannat mycket bättre än en hemgjord?

Jag har experimenterat med egen deg, färdiga degar man köper i affären (typ pizza kit) provat olika ingredienser, morsans pizzor, kompisars pizzor... men resultaten blir alltid desamma. Lite seg, lite bränd, och knappt någon smak,

Alltså vad är nyckeln till en perfekt pizza?

Det kan inte vara ugnen, alla kör med nya moderna elektriska ugnar.

Först av allt så var jag också skeptisk till att det skulle gå att göra en pizza som var bättre än pizzeriornas. Jag började med att köpa ett sådant där pizzakit med färdig deg och sås.

Det smakade skit, smaklös deg och allmänt trist resultat.

Sedan läste jag stora pizzatråden som är länkad i en post ovanför. Massor med nyttig information men framför allt ett riktigt recept på degen. Du behöver durumvete och tålamod (flera timmars jäsning totalt).

Sedan måste du göra din egen pizzasås. Köp inget färdigt i konservburk. Nej gör en egen, finns bra recept på FB.

Jag tycker att man ska ha bra ingredienser, riktig Mozarella. Antingen färdigriven eller en "boll" som man river i småbitar.

Ugn med 250 grader och plåten upphettad. Langa in pizzan på den heta plåten. Använd bakpapper. Ännu bättre, använd pizzasten.

Så för att sammanfatta:

Egen deg enligt receptet i pizzatråden (tror det är post #26)
Egen pizzasås
Riktig Mozarella
Andra valfria toppings
En het ugn (helst pizzasten)

Du får en pizza som är mycket godare än du får på vilket pizzaställe som helst.

Men starkt rekommenderat är att läsa igenom stora pizzatråden, väl värt det!

Sås och deg kan man göra i lite större batch och frysa in, i alla fall färdigjäst deg som är styckad i lämpliga portionsstorlekar. Sås borde väl gå att frysa in men är mer meckigt, och enkelt/snabbt att göra ny när man behöver.
Citera
2009-10-29, 23:23
Medlem
Claysons avatar
Man köper en!
Har försökt många gånger att få till en perfekt pizza, men det är bara att avfärda det går faktiskt inte att få samma klass som på en pizzeria.
Citera
2009-10-29, 23:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Den stora tråden om pizzor. [ALLA inlägg om godaste pizzan, bästa degen osv.]
Kan inte annat än hålla med.
Följ tips och råd där så kommer du märka skillnad på din hemma pizza.

Sen när jag gör hemma pizza tycker jag att det är så att man lägger på för mycket av allt
Det blir gott, men lite svår hanterad.
Citera
2009-10-29, 23:44
Medlem
kitschlemurs avatar
Tack för tipsen. Ett under att jag inte hittade pizza-tråden.

Citat:

Dom köper degar och har en ordentlig ugn. Du måste förstå att dom gör detta varje dag, hur ofta gör du pizza?

Självklart förstår jag det. Det är ju därför jag är frågar efter kunskap då min inte räcker till.

Citat:
Däremot har jag hört att man bör ha mineralvatten i degen för bästa resultat.

Tomatsåsen ska verkligen smaka oregano/basilika. Hitta min tomatsås som finns i den här kanalen. Den är multo bene!

Mozarella är det ultimata osten. Fast det används aldrig. Kommer dock inte ihåg vad komjölksubstitutet heter. Det är den man köper i vanliga affärer.

Tjockleken på bottnen är valfri. Från 5 millimeter och uppåt kanske.

En pizzasten är ochså att föredra om man bakar ofta. Fast om du bor i en ort där dom har ett stenhuggeri, så kan man gå dit och köpa en bit marmor för en billig penning.

Tack, mineralvatten samt durumvete verkar vara the shit alltså.
Var skulle jag lägga stenen förresten? Ska man trycka in den i ugnen?
Citera
2009-10-30, 00:15
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Tack, mineralvatten samt durumvete verkar vara the shit alltså.
Var skulle jag lägga stenen förresten? Ska man trycka in den i ugnen?

Jag har mycket svårt att se att mineralvatten skulle göra någon skillnad. Varje molekyl av koldioxid försvinner ju vid knådningen.

En baksten kan man köpa lite varstans. Jag slog till på den här:

http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=Baksten+Rektangul%E4r

Fungerar bra men lite dyr, går nog att få billigare på t.ex. Jula/Rusta. Jag har stenen liggandes på plåten i ugnen.
Citera
2009-10-30, 01:02
Medlem
MadamMims avatar
Har man inte pizzasten kan man alltid baka ut degen i en stor flat stekpanna med olivolja i botten och steka på undersidan så att det tar lite färg.
Blir perfa!
Citera
2009-10-30, 01:34
Medlem
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=25 8023

Har kört på det här receptet ett par gånger och har provat depauls recept.
Inte riktigt lyckats med depauls än så länge men får göra några fler försök. Receptet på ICAs sajt funkar väldigt bra måste jag säga, dock tar jäsningen en jävla tid. Går att få tunn deg, den blir spröd och lite seg som den bör vara. Det enda jag inte lyckats få till är kanterna, inte i närheten så luftiga som på pizzerian.

Gör min egen sås på krossade tomater eller muttis konserverade. Har dock inte inhandlat nån sten än, får bli nån gång snart. Mozzarella måste jag inhandla också.
Citera
2009-10-30, 08:45
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag har mycket svårt att se att mineralvatten skulle göra någon skillnad. Varje molekyl av koldioxid försvinner ju vid knådningen.

Vill man ha den effekten är det mycket bättre att tillsätta lite bakpulver istället för mineralvatten - då bildas koldioxiden i ugnen istället.
Om det är gott eller inte är en smaksak - man får en pizza av amerikansk typ.

dePauls recept på deg ger ett helt överlägset resultat jämfört med det konventionella med olja. Jag brukar sätta poolishen på morgonen innan jag går till jobbet - då går det hyfsat snabbt att fixa pizzan när man kommer hem.
Citera
2009-10-30, 18:21
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
dePauls recept på deg ger ett helt överlägset resultat jämfört med det konventionella med olja. Jag brukar sätta poolishen på morgonen innan jag går till jobbet - då går det hyfsat snabbt att fixa pizzan när man kommer hem.

Jag skyller på dePaul att jag uppenbarligen gått upp ett par kilo de senaste veckorna

Den degen är helt överlägsen vad gäller konsistens och smak, men kräver som sagt lite mer vätska än receptet anger om man kör på durumvete. I alla fall enligt mina egna försök.

Hur länge håller sig deg som man fryser in? Jag tänkte göra en större sats och bunkra frysen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in