Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Hur kommer det sig att pizzan man köper hos pizzabagaren (alltså din lokala turk) smakar så förbannat mycket bättre än en hemgjord?
Jag har experimenterat med egen deg, färdiga degar man köper i affären (typ pizza kit) provat olika ingredienser, morsans pizzor, kompisars pizzor... men resultaten blir alltid desamma. Lite seg, lite bränd, och knappt någon smak,
Alltså vad är nyckeln till en perfekt pizza?
Det kan inte vara ugnen, alla kör med nya moderna elektriska ugnar.
Först av allt så var jag också skeptisk till att det skulle gå att göra en pizza som var bättre än pizzeriornas. Jag började med att köpa ett sådant där pizzakit med färdig deg och sås.
Det smakade skit, smaklös deg och allmänt trist resultat.
Sedan läste jag stora pizzatråden som är länkad i en post ovanför. Massor med nyttig information men framför allt ett riktigt recept på degen. Du behöver durumvete och tålamod (flera timmars jäsning totalt).
Sedan måste du göra din egen pizzasås. Köp inget färdigt i konservburk. Nej gör en egen, finns bra recept på FB.
Jag tycker att man ska ha bra ingredienser, riktig Mozarella. Antingen färdigriven eller en "boll" som man river i småbitar.
Ugn med 250 grader och plåten upphettad. Langa in pizzan på den heta plåten. Använd bakpapper. Ännu bättre, använd pizzasten.
Så för att sammanfatta:
Egen deg enligt receptet i pizzatråden (tror det är post #26)
Egen pizzasås
Riktig Mozarella
Andra valfria toppings
En het ugn (helst pizzasten)
Du får en pizza som är mycket godare än du får på vilket pizzaställe som helst.
Men starkt rekommenderat är att läsa igenom stora pizzatråden, väl värt det!
Sås och deg kan man göra i lite större batch och frysa in, i alla fall färdigjäst deg som är styckad i lämpliga portionsstorlekar. Sås borde väl gå att frysa in men är mer meckigt, och enkelt/snabbt att göra ny när man behöver.