2007-07-23, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delwing
Jorå de hjälpte..
kollade närmare på båda alternativen och dom föll mig
någorlunda i smaken så de va en fördel varefall..

men en tanke som slog mig, vissa har så sjukt kass
batteritide så som 2-3-4h kanske.. tycker de är otroligt..
Har allihopa anslutning till ens cigg-uttag eller bara vissa som har det? =)

Mest intresserad av en sådan som går att ansluta där genom och
alltid ha igång och slippa oron "fan bara 30min kvar" haha..

Intresserad av en länk till sådan =)

Ja det är det som är sämst med Tomtom, batteritiden. Men det är som du tror, en laddkabel följer med som man sätter in i ciggaretuttaget. Har aldrig haft några problem med batteritiden då.. och skall erkänna att jag inte går omkring i städer med den heller fast formatet på den är verkligen bra! Och så är den även snygg!

Jag rekomenderar att du köper Tomtom:en, den finns även i en XL version med större skärm om man vill en 4,3" 16:9 format. Den är dyrare och jag tyckte att den jag hade med den minder skärmen räcker gott!

Sedan är dom ju även bra på att varna för fartkameror!.. Tydligen så är min Garmin mindre bra än vad Tomtom är. Garmin varnar för kamror i motgående körfält också. Tomtom känner av åt vilket håll bilen går och varnar därefter.
Tomtom One V2 (Version 2)

Berätta vad du köper för nått, och om du har frågor så hör gärna av dig igen!
Citera
2007-07-23, 18:10
Avslutad
Sådär då har köpet genomförts =)
Köpte en Tomtom ONE Scandinavia GPSSiba.se..
Misstänker att jag kommer bli rätt nöjd faktiskt..

Leveransen ligger på 2-5dagar tydligen.
Så ja hör av mig om hur nöjd jag blev, tack för alla svar =)
Citera
2007-07-24, 22:28
Medlem
frosses avatar
GPS - Navigon 7110

Har kollat lite på GPS nu i helgen då jag testade min polares Garmin 2xx-serie. Den var riktigt smidig faktiskt och har många bra funktioner. Gränsnittet var väldigt snyggt och enkelt att förstå men däremot var själva kartan lite...icke estetiskt tilltalande

Först kollade jag runt på några Garminmodeller som ligger typ i prisklassen 3K. MEN så hittade jag en annan av märket Navigon som verkar rätt sjyst, den har inte kommit ut än men verkar vara en riktigt bra GPS, snygg karta också

Undrar om någon känner till något om deras tidigare modeller? Cons? Pros?

Här följer några specs:
* Reality View - Motorvägskorsningar visas realistiskt
* Intuitiv användaryta
* Körfältsassistent
* Snabbaste, kortaste och optimal rutt
* Reell visning av skyltar
* Tydliga röstinstruktioner
* Hastighetsassistent
* Hitta-hemfunktion
* 2D/3D-visning
* Ruttplanering med olika intressanta etappmål på vägen
* Fartkameravarning1
* Språkstyrning
* Från dörr till dörr-navigation
* Dynamic Route Info
* TMC funktion incl. Premium TMC för UK & Frankrike - dynamiskt val av alternativa vägar vid trafikstockningar2
* Körjournal
* Landinfo
* PIN-kod
* Automatiskt volymreglage
* Högvärdig handsfreeutrustning med senaste Bluetooth-tekniken

https://www.navigon.com/site/se/sv/shop/consumer/bundlelist/1084

http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=183571

Den fick bla 8/10 av M3:
http://m3.idg.se/2.1022/1.112562

Låter det som något bra?
Citera
2007-07-24, 22:44
Medlem
Gaffelpärms avatar
Har en Navigon dock en 3110 den funkar helt okej och har bra täckning. Stora plus är att det är varning för fartkameror och att man kan ställa in när man kör 10km/h över tillåten hastighet.
Förövrigt så är skärmen riktigt bra även i solsken och det är lätta och snabba menyer med bra information om det mesta.

Den stora nackdelen som jag har märkt är att kartan ligger på ett litet kort som man stoppar i på sidan av GPS`n. Det kortet har gått sönder och tappat all information 2gånger nu och då har jag bara haft den i 3mån. Men 7110modellen har kanske inbyggt kort?

Navigon och Garmin i samma prisklass (+/-500kr från priset) så är Garmin snäppet vassare.
Citera
2007-07-24, 22:47
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm

Den stora nackdelen som jag har märkt är att kartan ligger på ett litet kort som man stoppar i på sidan av GPS`n. Det kortet har gått sönder och tappat all information 2gånger nu och då har jag bara haft den i 3mån. Men din modell har kanske inbyggt kort?
Det är väl ett sådan SD-kort har jag för mig, hur har det gått sönder? Annars låter det rätt bra med sånna kort.

Citat:
Jämför man Navigon med ex Garmin i samma prisklass (+/-500kr från deras ordinarie pris) så håller jag Garmin snäppet över.

Hur som helst så får du en bra navigator vilken du än väljer.
Så du skulle säga att Garmin håller högre kvalité?

Är Navigons gränssnitt lätt?

Exakt HUR bra är hastighetskameragrejjen? Läste nånstans att man var tvungen att köpa uppdateringar för sånt i framtiden.
Citera
2007-07-24, 22:58
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Det är väl ett sådan SD-kort har jag för mig, hur har det gått sönder? Annars låter det rätt bra med sånna kort.

Så du skulle säga att Garmin håller högre kvalité?

Är Navigons gränssnitt lätt?

Exakt HUR bra är hastighetskameragrejjen? Läste nånstans att man var tvungen att köpa uppdateringar för sånt i framtiden.

Kortet har bara tappat all informaion och varken jag eller företaget vet varför det har hänt. Kan ju vara fel på just min GPS`n oxå och det är därför.

Jag provade min kompis Garmin Nuvi 310 när vi var och körde och den var riktigt bra + att den hade fler kanaler än min 3110. Hur som helst så har Garmin hållt på med GPS sedan allt startade så de vet vad de gör för något.

Ang hastighetskamerorna så varnade min 400m innan första kameran dök upp och det kom fram en symbol tills sista kameran var förbipasserad. Du får göra en gratis uppdatering därefter kostar det 4-500kr varje gång du ska uppdatera. Tror det gäller bägge.

Gränssnittet är suveräna i både Navigon och Garmin.

Vilken du än köper så får du en riktigt bra och trvlig GPS
Citera
2007-07-25, 12:44
Medlem
Olle24s avatar
Köp råd, GPS

Min brorsa fyller år. Det vi tänkte köpa till honom var en GPS till bilen eftersom han tycker att det är ganska jobbigt att åka i innerstan, svårt att hitta den perfekta vägen osv. Vi har en budget på 2000-3000kr. Men jag vet inte vilken som är bra, den ska vara lätt navigerat, man ska kunna se vägarna bra som beskrivs osv. Är det någon som kan hjälpa oss att hitta en helt okej GPS?
Citera
2007-07-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle24
Min brorsa fyller år. Det vi tänkte köpa till honom var en GPS till bilen eftersom han tycker att det är ganska jobbigt att åka i innerstan, svårt att hitta den perfekta vägen osv. Vi har en budget på 2000-3000kr. Men jag vet inte vilken som är bra, den ska vara lätt navigerat, man ska kunna se vägarna bra som beskrivs osv. Är det någon som kan hjälpa oss att hitta en helt okej GPS?

Navman och Tomtom har riktigt bra navigationssystem till bilen. Vet inte dock om det finns någon för runt 2000-3000kr .
Citera
2007-07-25, 14:18
Medlem
Jag har en Garmin Nüvi 200, finns att få för 2000-2500:-. Jag är mycket nöjd med den och den har även vunnit många tester i tidningar. klart köpvärd!
Citera
2007-07-25, 14:18
Medlem
själv föredrar jag Tom-Tom, riktigt bra grejer!
Citera
2007-07-25, 14:37
Medlem
rebbans avatar
Jag hade valt en garmin nuvi 300. Dom går att få för under 3000 nu för tiden och dom är min favorit bland dom bärbara
Citera
2007-07-25, 19:12
Medlem
Grattis till ett jättebra köp! Du kommer att bli otroligt nöjd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in