2007-07-25, 19:21
Medlem
Jag använder en Garmin 660 just nu och före det hade jag en Tomtom ONE (inköpt i höstas).

Det märks att Garmin är en dyrare apparat när det kommer till uppdateringar och navigation. Datorn är snabbare i min Garmin jämfört med Tomtom ONE, hittar satelliter snabbare och räknar ut vägen snabbare... men det är inte så stora skillnader.

Skulle nog även tro att Garmin är lite bättre än Navigon då Garmin är ett äldre och mer etablerad än Navigon... men det är inget som jag kan svära på.

Kommer precis hem från en tur ner till Tyskland (Burg ) och Garmin fungerade helt perfekt!
Citera
2007-07-25, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av abyss2
Grattis till ett jättebra köp! Du kommer att bli otroligt nöjd!

tackar =)
Fick manicken idag, körde fyra timmar direkt på värsta bonnavägarna.
kändes hur bra som helst, väldigt detaljerade bilder/beskrivningar/röster.
Otroligt fin skärpa på skärmen också, tyckte den var relativt prisvärd =)

Till det lite sämre..
Dåligt att det kostar om man vill ha tilläggsprogrammet som visar
vart det finns hastighetskameror!

Rösten som berättar när man ska svänga, säger detta cirka 30-50m innan.
tänk om ja håller 120km/h.. fiiiiina bromsspår! "jävlar där va de!"
Citera
2007-07-26, 11:26
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Kortet har bara tappat all informaion och varken jag eller företaget vet varför det har hänt. Kan ju vara fel på just min GPS`n oxå och det är därför.
Måste ju vara fel på SD-kortet, vilket är ersättningsbart right?

Citat:
Jag provade min kompis Garmin Nuvi 310 när vi var och körde och den var riktigt bra + att den hade fler kanaler än min 3110. Hur som helst så har Garmin hållt på med GPS sedan allt startade så de vet vad de gör för något.
Ah, Garmin har väl 20 kanaler och Navigon endast 12 har jag för mig.

Navigon höll ju tidigare bara på med mjukvara till gps så de är allt inne i spelet sedan länge. Skillnaden är nu att de lanserat sin egen hårdvara. Men jag känner ändå att Garmin verkar vara mer att lägga vikt på. Fast deras kartor är ju så fula haha

Citat:
Ang hastighetskamerorna så varnade min 400m innan första kameran dök upp och det kom fram en symbol tills sista kameran var förbipasserad. Du får göra en gratis uppdatering därefter kostar det 4-500kr varje gång du ska uppdatera. Tror det gäller bägge.

Gränssnittet är suveräna i både Navigon och Garmin.

Vilken du än köper så får du en riktigt bra och trvlig GPS
Verkar ju skit bra. Känner den av åt vilket håll kameran är riktad åt? Kan man lägga in egna POIs? typ kameror å sånt?
Citera
2007-07-26, 13:52
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Måste ju vara fel på SD-kortet, vilket är ersättningsbart right?

Jag tog bara med SD kortet in i butiken och fick ett nytt utan minsta problem.

Citat:
Ah, Garmin har väl 20 kanaler och Navigon endast 12 har jag för mig.

Navigon höll ju tidigare bara på med mjukvara till gps så de är allt inne i spelet sedan länge. Skillnaden är nu att de lanserat sin egen hårdvara. Men jag känner ändå att Garmin verkar vara mer att lägga vikt på. Fast deras kartor är ju så fula haha

Om jag inte missminner mig så måste GPS`n ha kontakt med minst 3-4st kanal för att fungera? Jag har som sagt "bara" 12 eller 16st medans Garmin har minst 20st men hittills har jag inte märkt av att Navigon har tappat nån mottagning pgr av att den inte får kontakt med nån kanal.
Jo kartorna är rätt fula men väl fungerande.
Jag stod på A6 köpcentumet i Jönköping och skulle hitta närmsta pizzeria och enligt Garmin GPS`n så låg den ca 4km därifrån. Ni som har kört i Jönköping och inte bor där vet vilket helvete det kan vara med alla rodeller och vägar som går över varandra osv. Ställde in GPS´n och körde exakt efter den och helt plötsligt så var vi framme vid Pizzerian och det utan problem.
En annan sak som finns på bägge är bla hastighetsmätare som visar exakt hur fort du kör. De slår en del del mot bilens hastighetsmätare ex så körde jag i ca 120km/h enligt BMW`n hastihetsmätare medans GPS`n visade den exakta hastigheten 112km/h.

Citat:
Verkar ju skit bra. Känner den av åt vilket håll kameran är riktad åt? Kan man lägga in egna POIs? typ kameror å sånt?

Kamerorna är väl riktade på bägge körfälten på alla ställerna jag har sett dem. Vet ej om man kan lägga in egna POI. Kolla deras hemsidor.
Citera
2007-07-26, 14:52
Medlem
frosses avatar
Citat:
Om jag inte missminner mig så måste GPS`n ha kontakt med minst 3-4st kanal för att fungera? Jag har som sagt "bara" 12 eller 16st medans Garmin har minst 20st men hittills har jag inte märkt av att Navigon har tappat nån mottagning pgr av att den inte får kontakt med nån kanal.
Jag läste nånstans att den nya Navigon 7110 hade 20 kanaler...har jag för mig...men på prisjakt står det att den har 12, yeah yeah. whatever.

Citat:
Jag stod på A6 köpcentumet i Jönköping och skulle hitta närmsta pizzeria och enligt Garmin GPS`n så låg den ca 4km därifrån. Ni som har kört i Jönköping och inte bor där vet vilket helvete det kan vara med alla rodeller och vägar som går över varandra osv. Ställde in GPS´n och körde exakt efter den och helt plötsligt så var vi framme vid Pizzerian och det utan problem.
När det gällde sånt hade jag lite problem när jag testade Garmin. Vi skulle hitta en Mcdonalds en bit efter växjö nu i helgen. Vi knappade enkelt in att den skulle hitta snabbmatställen och den listade upp ett par ställen. Det konstiga var att den listade ställen som var mellan 6 km och typ 600 km (nere i tyskland) men endast "bakom oss". Man såg på mätaren att den hittade bara ställen åt det hållet vi inte var påväg mot. minst sagt konstigt. efter ungefär 2 mil kom vi fram till en donken, men den såg inte garmin förrän vi var typ 1 km till donken. varför kunde den mäta 600 km bakom oss men inte framför oss? :S

Citat:
En annan sak som finns på bägge är bla hastighetsmätare som visar exakt hur fort du kör. De slår en del del mot bilens hastighetsmätare ex så körde jag i ca 120km/h enligt BMW`n hastihetsmätare medans GPS`n visade den exakta hastigheten 112km/h.
Jo precis, det är underbart att se att man kan köra lite snabbare. Navigon har tydligen en underbar funktion som först och främst visar hastighetsbegränsningen på den väg man är och man kan låta den pipa till när man kör för fort. helskönt.

Citat:
Kamerorna är väl riktade på bägge körfälten på alla ställerna jag har sett dem. Vet ej om man kan lägga in egna POI. Kolla deras hemsidor.
Nej, hastighetskameror är endast riktade åt en riktning. Jag har hört talas om någon GPS som var bra på att urskilja åt vilket håll den var inställd på. hur vet jag inte.
Det är ju rätt tråkigt att behöva sakta ner från 200 blås och upptäcka att den är riktad åt det andra hållet.
Citera
2007-07-26, 20:46
Medlem
www.poidatabase.se kan du leta upp var och hur du laddar ner gratis fartkameravarnare till just din Tomtom...
Citera
2007-07-28, 00:03
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abyss2
www.poidatabase.se kan du leta upp var och hur du laddar ner gratis fartkameravarnare till just din Tomtom...

Den sidan uppdateras inte.Gå in här för rykande färska kamerafiler

http://www.takes.se/index.html
Citera
2007-07-28, 00:05
Medlem
Kloges avatar
Jag tycker Mio är bra.De håller reda på åt vilket håll fartkamerorna är på så att de inte piper när du närmar dig en kamera som sitter i motsatta riktningen
Citera
2007-07-28, 02:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Den sidan uppdateras inte.Gå in här för rykande färska kamerafiler

http://www.takes.se/index.html

har också upptäckt det, och deras forum ska vi inte tala om!!
fick en liknande länk från deras sajt däremot, så man tackar..

Är nu helt uppdaterad, testade allt idag dessutom..
varnade faktiskt 1km innan som ja ställt in, nöjd! =)
Citera
2007-07-29, 17:34
Medlem
Citat:
Kortet har bara tappat all informaion och varken jag eller företaget vet varför det har hänt. Kan ju vara fel på just min GPS`n oxå och det är därför.

Jag provade min kompis Garmin Nuvi 310 när vi var och körde och den var riktigt bra + att den hade fler kanaler än min 3110. Hur som helst så har Garmin hållt på med GPS sedan allt startade så de vet vad de gör för något.

Ang hastighetskamerorna så varnade min 400m innan första kameran dök upp och det kom fram en symbol tills sista kameran var förbipasserad. Du får göra en gratis uppdatering därefter kostar det 4-500kr varje gång du ska uppdatera. Tror det gäller bägge.

Gränssnittet är suveräna i både Navigon och Garmin.

Vilken du än köper så får du en riktigt bra och trvlig GPS

Hmm jag har en Navigon (kommer ej ihåg modellnamn) som jag vet har TMC och enligt säljaren skulle varna för fartkameror, men några fartkameror varnar den inte för.

Vad behöver jag göra för att få igång den funktionen ?
Citera
2007-07-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savio9
Hmm jag har en Navigon (kommer ej ihåg modellnamn) som jag vet har TMC och enligt säljaren skulle varna för fartkameror, men några fartkameror varnar den inte för.

EDIT: Jag kollade på gps:en nu och såg ett uttag på vänstersidan för TMC.
Jag skall alltså in med ytterligare en sladd där? Vad är det för någon sladd och vart skall andra änden av sladden?
Brukar sådana sladdar komma med i paketet?
Citera
2007-08-04, 18:22
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savio9

Du måste markera den tjänsten i menyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in