Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Om jag inte missminner mig så måste GPS`n ha kontakt med minst 3-4st kanal för att fungera? Jag har som sagt "bara" 12 eller 16st medans Garmin har minst 20st men hittills har jag inte märkt av att Navigon har tappat nån mottagning pgr av att den inte får kontakt med nån kanal.
Jag läste nånstans att den nya Navigon 7110 hade 20 kanaler...har jag för mig...men på prisjakt står det att den har 12, yeah yeah. whatever.
Citat:
Jag stod på A6 köpcentumet i Jönköping och skulle hitta närmsta pizzeria och enligt Garmin GPS`n så låg den ca 4km därifrån. Ni som har kört i Jönköping och inte bor där vet vilket helvete det kan vara med alla rodeller och vägar som går över varandra osv. Ställde in GPS´n och körde exakt efter den och helt plötsligt så var vi framme vid Pizzerian och det utan problem.
När det gällde sånt hade jag lite problem när jag testade Garmin. Vi skulle hitta en Mcdonalds en bit efter växjö nu i helgen. Vi knappade enkelt in att den skulle hitta snabbmatställen och den listade upp ett par ställen. Det konstiga var att den listade ställen som var mellan 6 km och typ 600 km (nere i tyskland) men endast "bakom oss". Man såg på mätaren att den hittade bara ställen åt det hållet vi inte var påväg mot. minst sagt konstigt. efter ungefär 2 mil kom vi fram till en donken, men den såg inte garmin förrän vi var typ 1 km till donken. varför kunde den mäta 600 km bakom oss men inte framför oss? :S
Citat:
En annan sak som finns på bägge är bla hastighetsmätare som visar exakt hur fort du kör. De slår en del del mot bilens hastighetsmätare ex så körde jag i ca 120km/h enligt BMW`n hastihetsmätare medans GPS`n visade den exakta hastigheten 112km/h.
Jo precis, det är underbart att se att man kan köra lite snabbare. Navigon har tydligen en underbar funktion som först och främst visar hastighetsbegränsningen på den väg man är och man kan låta den pipa till när man kör för fort. helskönt.
Citat:
Kamerorna är väl riktade på bägge körfälten på alla ställerna jag har sett dem. Vet ej om man kan lägga in egna POI. Kolla deras hemsidor.
Nej, hastighetskameror är endast riktade åt en riktning. Jag har hört talas om någon GPS som var bra på att urskilja åt vilket håll den var inställd på. hur vet jag inte.
Det är ju rätt tråkigt att behöva sakta ner från 200 blås och upptäcka att den är riktad åt det andra hållet.