2011-07-22, 17:35
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Taikon
Hade nog tatt denna om det var jag, men vi ränner till Tyskland titt som tätt och frugan har börjat gnägga om nån bilsemester ner till Kroatien och då behövs det kartor, men som sagt, åker du inte i Europa (och du lär väl inte börja bara för att du har en navigator som visar 23 länder) så kanske den inte är vad du ska ha.

Ta en navigator i 1:a hand utifrån ditt eget behov, de allra flesta går ju att uppdatera med kartor om det skulle behövas.

Mjo de flesta går att uppdatera nu mer.
Min gamla Navman 320 ICN var som sagt omodern redan från början.
Den visar vad som ska ske i nästa vägskäl även om det är 5 mil kvar, jag saknar lite att den visar var man befinner sig exakt för stunden, men det antar jag att de flesta gör idag.

Kopplingen mot dator är relativt viktig även detta saknar den gamla.

Resor utomlands med bil kan jag iaf utesluta så det blir främst i Sverige som jag kommer att åka.

Jag funderar lite över i vilken mån det är möjligt att hitta färska kartor utan att punga ut med en massa pengar, som ibland uppgår till mer än värdet på GPS:en

Det lutar åt den billigare från CO men jag ska fundera lite på detta med pekskärm och storlek på skärmen.
Citera
2011-07-23, 08:16
Medlem
Dr.hankeys avatar
Hallå!

Ska till Usa och deras östkust för lite roadtripsemester snart och tyckte hyrpriset på en gps var alldeles för dyrt (200 spänn per dag)

Så nu står jag i valet och kvalet om jag ska köpa en GPS här hemma och fixa Usakartor eller om man ska köpa något på walmart där borta.

Modellen då, jo den får gärna vara enkel, plottriga versioner med 514 olika knappar på touchen går fetbort, gärna under 1500 men är det en bra gps så spelar inte priset den största rollen.
Citera
2011-10-09, 00:44
Medlem
Hej, funderar på hur pass teknisk dagens GPS är idag, jag gissar att
funktionerna redan finns men vill kolla ändå.

Om vi säger att jag vill flytta, väljer att åka med fullstad bil, knappar in var jag ska och
väljer den färdväg jag vill åka, kanske programmerar GPSen via datorn, sen då jag väl kommit
fram kanske jag vill spara in denna körsträcka för eventuellt följa samma sträcka på väg hem.

Om jag då bor i England och är ny i staden, vill ta hjälp av GPSen, åker hemifrån och
innan jag då åker har jag programmerat in var mitt hem är, om jag sedan åker iväg och
börjar fundera var jag hamnat och vill snabbt få vägbeskrivning hem, visst kan jag plocka
fram sparade destionationer och be GPSen vägleda mig dit?

Sedan kanske den funktionen finns också att GPSen markerar ut hur jag åker då jag
är ute och åler omkring, finns detta?

På filmer pratas det om GPS puckar ibland, t.ex. i Johan Falk filmerna,
är detta nått man skulle kunna köpa och montera på bilen och då man
varit ute och åkt får man enkelt upp färdväg utan att koppla in GPSen till datorn?
Citera
2011-10-09, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper

Om vi säger att jag vill flytta, väljer att åka med fullstad bil, knappar in var jag ska och
väljer den färdväg jag vill åka, kanske programmerar GPSen via datorn, sen då jag väl kommit
fram kanske jag vill spara in denna körsträcka för eventuellt följa samma sträcka på väg hem.

Om jag då bor i England och är ny i staden, vill ta hjälp av GPSen, åker hemifrån och
innan jag då åker har jag programmerat in var mitt hem är, om jag sedan åker iväg och
börjar fundera var jag hamnat och vill snabbt få vägbeskrivning hem, visst kan jag plocka

Sedan kanske den funktionen finns också att GPSen markerar ut hur jag åker då jag

varit ute och åkt får man enkelt upp färdväg utan att koppla in GPSen till datorn?
Man kan nog inte programmera GPS:en via datorn, inte med TomTom eller Garmin allafall.
Med Garmin (modell 3790t allafall) så ger GPS:en dig en rutt, och sen är det upp till dig om du följer den rutten eller avviker från den. Det går liksom inte att säga till GPS:en att ta en annan rutt. Dock kan man göra det på TomTom.
Hm, tror inte att det går att spara en körsträcka som du har kört. Men ifall GPS:en har föreslagit dig en specifik rutt påväg till stället så föreslår den samma rutt när du kör tillbaks.

Ja du kan snabbt navigera hem genom att trycka på "Hem" i GPS:en.

Såvitt jag vet så finns det inte en sån funktion att den markerar var du åker.

GPS puckar samarbetar inte med GPS:er så bra såvitt jag vet.
För att GPS puckar ska kunna markera var du har kört så måste den vara ansluten till en handdator/laptop/mobiltelefon, du måste alltså ha en handdator/laptop/mobiltelefon tillsammans med pucken i bilen.. och sen ha ett program till handdatorn/laptopen/mobiltelefonen som markerar var du kör. Men sen går det inte att överföra rutten från programmet till GPS:en, fast man kan säkert manuellt programmera in rutten i GPS:en (med TomTom).
Citera
2011-10-09, 08:44
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper

Bilnavigator programera du bara in adressen du ska till, väljer om du vill ha kortast, snabbats eller mest ekonomiskavägvalet. Programera via dator går att gör på "skogsmulle" GSer, tex. Garmin Oregon.
Nyare bilnavigatorer kommer ihåg hur du kört tidigare och väljer samma väg när du vänder hemåt.

Din hem adress spara du och får på ett par enkla knapp tryck vägen hem var du än är.

Spara var du åkt så man kan kolla på det gör inte bilnavigatorn men dock "skogsmullemodeller" som man kan ha bilkartor i om man vill.

GPS-puckar finns men funktion som i filmens värd finns inte alltid. GPS-puck är bara en mottagare som behöver en dator för att lagar och visa var den är och har varit.
Citera
2011-10-09, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackbirdCaD
Med Garmin (modell 3790t allafall) så ger GPS:en dig en rutt, och sen är det upp till dig om du följer den rutten eller avviker från den. Det går liksom inte att säga till GPS:en att ta en annan rutt. Dock kan man göra det på TomTom.
.
Jag har en Navigon, på den får man upp 3 alternativa vägar på displayen, så man kan se var det finns vägarben o.dyl. den beräknar också körtid på alla tre alternativen.

Vägar som man har kört tidigare finns under My Routes.
Citera
2011-10-09, 09:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackbirdCaD
Man kan nog inte programmera GPS:en via datorn, inte med TomTom eller Garmin allafall.
Hm, tror inte att det går att spara en körsträcka som du har kört. Men ifall GPS:en har föreslagit dig en specifik rutt påväg till stället så föreslår den samma rutt när du kör tillbaks.

Ja du kan snabbt navigera hem genom att trycka på "Hem" i GPS:en.

Såvitt jag vet så finns det inte en sån funktion att den markerar var du åker.

GPS puckar samarbetar inte med GPS:er så bra såvitt jag vet.
För att GPS puckar ska kunna markera var du har kört så måste den vara ansluten till en handdator/laptop/mobiltelefon, du måste alltså ha en handdator/laptop/mobiltelefon tillsammans med pucken i bilen.. och sen ha ett program till handdatorn/laptopen/mobiltelefonen som markerar var du kör. Men sen går det inte att överföra rutten från programmet till GPS:en, fast man kan säkert manuellt programmera in rutten i GPS:en (med TomTom).

Antalet funktioner har helt med vilken prisklass GPSen är i. Min kompis har en ganska dyr modell som har fullständig loggning av de vägsträckor man kört, dvs den kan plotta koordinater t.ex. 1 gång var 20 sekund, minut etc. Det är bara minneskortets storlek som avgör hur mycket det går att logga.
Citera
2011-10-10, 03:09
Medlem
Jag har läst om skogsmulle modellen, där kan man koppla upp sig mot datorn och på så sätt se på en karta på datorn hur man gått o.s.v.

Kanske en sån man ska ha då, kanske den kunde markera ut vägar och annat
vilket jag gissar dom kan, minns inte vad ni sa om det riktigt.

Tack för råden, ni får gärna komma med mer råd.
Tänkte inte köpa en jättedyr apparat men en med de
funktioner man skulle vilja ha så är jag nöjd.
Citera
2011-10-27, 20:01
Medlem
någon som vet om man kan ladda hem kartor gratis?
Citera
2011-12-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fritz76
någon som vet om man kan ladda hem kartor gratis?

Valfri torrentsida?
Citera
2012-01-24, 19:01
Medlem
Ferromans avatar
Hej! Jag undrar vilken GPS ni skulle kunna rekommenderade om man bara vill ha en med kartor inom Sverige? ( Då de är billigare.. )
Citera
2012-01-31, 14:46
Medlem
kastanjekrigets avatar
Hej!
Letar efter en smidig gps till mig själv. Vad finns det för alternativ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in