Citat:
Ursprungligen postat av bastuper
Hej, funderar på hur pass teknisk dagens GPS är idag, jag gissar att
funktionerna redan finns men vill kolla ändå.
Om vi säger att jag vill flytta, väljer att åka med fullstad bil, knappar in var jag ska och
väljer den färdväg jag vill åka, kanske programmerar GPSen via datorn, sen då jag väl kommit
fram kanske jag vill spara in denna körsträcka för eventuellt följa samma sträcka på väg hem.
Om jag då bor i England och är ny i staden, vill ta hjälp av GPSen, åker hemifrån och
innan jag då åker har jag programmerat in var mitt hem är, om jag sedan åker iväg och
börjar fundera var jag hamnat och vill snabbt få vägbeskrivning hem, visst kan jag plocka
fram sparade destionationer och be GPSen vägleda mig dit?
Sedan kanske den funktionen finns också att GPSen markerar ut hur jag åker då jag
är ute och åler omkring, finns detta?
På filmer pratas det om GPS puckar ibland, t.ex. i Johan Falk filmerna,
är detta nått man skulle kunna köpa och montera på bilen och då man
varit ute och åkt får man enkelt upp färdväg utan att koppla in GPSen till datorn?
Man kan nog inte programmera GPS:en via datorn, inte med TomTom eller Garmin allafall.
Med Garmin (modell 3790t allafall) så ger GPS:en dig en rutt, och sen är det upp till dig om du följer den rutten eller avviker från den. Det går liksom inte att säga till GPS:en att ta en annan rutt. Dock kan man göra det på TomTom.
Hm, tror inte att det går att spara en körsträcka som du har kört. Men ifall GPS:en har föreslagit dig en specifik rutt påväg till stället så föreslår den samma rutt när du kör tillbaks.
Ja du kan snabbt navigera hem genom att trycka på "Hem" i GPS:en.
Såvitt jag vet så finns det inte en sån funktion att den markerar var du åker.
GPS puckar samarbetar inte med GPS:er så bra såvitt jag vet.
För att GPS puckar ska kunna markera var du har kört så måste den vara ansluten till en handdator/laptop/mobiltelefon, du måste alltså ha en handdator/laptop/mobiltelefon tillsammans med pucken i bilen.. och sen ha ett program till handdatorn/laptopen/mobiltelefonen som markerar var du kör. Men sen går det inte att överföra rutten från programmet till GPS:en, fast man kan säkert manuellt programmera in rutten i GPS:en (med TomTom).