2007-07-24, 23:10
Medlem
Himmler!s avatar
Det här han kanske diskuterats förut, men existerar ren godhet? Det finns väldigt goda människor jorden över som gör extremt goda gärningar för andra människor. Men är det en omedveten självisk handling? Jag kan gärna ge en hundralapp till en uteliggare för att jag tycker synd om honom men jag mår fortfarande bra pga min handling. Så är det i grund och botten en ren god gärning eller ett omedvetet sätt för mig själv att må bra?
Citera
2007-07-25, 00:48
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Nej. Sådana värderingar är subjektiva.
Citera
2007-07-25, 01:43
Medlem
Mr Gs avatar
Dalai Lama !!!! Där har du det.
Citera
2007-07-25, 01:47
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Det här han kanske diskuterats förut, men existerar ren godhet? Det finns väldigt goda människor jorden över som gör extremt goda gärningar för andra människor. Men är det en omedveten självisk handling?

Om en handling är självisk eller osjälvisk säger inte om den är god eller ond i allmänhet. Det beror på vilken etik man prenumererar på. Vissa menar att den är god om den är osjälvisk. Andra att den är god om den är självisk. Några menar att det inte finns godhet/ondska, och ytterligare några menar att godhet/ondska inte har med själviskhet/osjälviskhet att göra.

Definiera begreppen godhet och självisk.
Citera
2007-07-25, 16:35
Medlem
Nagaxs avatar
Problemet med filosofi är att man först måste definiera allting, och efter en livstids definierande har man kommit fram till absolut ingenting. Bättre att rulla en jolle och chilla med en skön film.
Citera
2007-07-25, 20:27
Medlem
"Dalai Lama !!!! Där har du det."

Bullshit har gjort ett avsnitt av hans inte så goda sidor (...vilka alla har).

---

Gud är ren godhet, men efersom han inte existerar så existerar inte GENERELL ren godhet.

Men jag tycker att alla gör allt i ett syfte de tycker är gott:

nazzar dödar judar för att de är gott för dom,
själviska människor gör ingenting för andra för att de är gott för dom,
altruistiska människor ger sitt liv för andra för att de är gott för dom.

Således är alla människor godhet i sin renaste form vilket jag också tror.
Citera
2007-07-25, 20:32
Moderator
impieteers avatar
Några gamla trådar i ämnet...
http://www.flashback.org/showthread.php?t=257739
http://www.flashback.org/showthread.php?t=127106
http://www.flashback.org/showthread.php?t=211645
Citera
2007-07-25, 20:42
Medlem
uniteders avatar
Jag tycker inte att godhet och själviskhet har något med varandra att göra.

Godhet är enligt min mening att göra något med uppsåt att andra ska kunna dra nytta av det och själviskhet är att utföra handlingar med uppsåt att gynna sej själv. Dessa båda behöver inte utesluta varandra utan man kan ha flera uppsåt med samma handling, bara det att de ligger på olika plan.

Att hjälpa en annan människa är godhet i den mån att man gör något gott för denne, men samtidigt själviskhet eftersom (enligt min övertygelse) man gör det för att känna någon form av tillfredsställelse själv. Att handlingen är 100% självisk ändrar inte på det faktum att det är en god handling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in