• 1
  • 2
2004-05-18, 17:34
Medlem
Pjxs avatar
Jag hamnade i en diskussion hromdagen gllande om altruism, dvs osjlviska handlingar, verkligen existerar. Vad sger ni andra?

Jag anser personligen att det inte gr det. Enligt mina tankegngar syftar allt vi gr till ngot positivt fr oss sjlva - antingen fr vi ta del av gldjen hos den som blir hjlpt, eller s undviker vi en negativ tanke om oss sjlva.

Exempel: Din vn har brutit tummen och ber dig byta dck p hans bil. Antingen lter du bli, eller s hjlper du till fr att vnnen kommer visa dig uppskattning, eller s gr du det fr att du har empati med vnnen och skulle f negativa knslor eller tankar om dig sjlv utifall du sa nej. Om detta stmmer s skulle alla vra hjlpande handlingar istllet styras av egoism, och d kanske man snarare ska diskutera huruvida ordet egoism br ha den negativa klang det har. Tankar, ider ngon?

/P
Citera
2004-05-18, 18:06
Moderator
impieteers avatar
Problemet med frgestllningen r att med ett visst resonemang gr det alltid att pst att handlingen r sjlvisk. Det vill sga att den ger "en inre tillfredstllelse" eller liknande.

Det nrmaste man skulle kunna komma en osjlvisk handling enligt de hrda premisserna vore vl om du stod i en situation dr valde mellan att hjlpa en mnniska elelr inte hjlpa en mnniska och du visste fljande:

a) Personen kommer att bli hjlpt.

b) Ingen person kommer ngonsin att f reda p att du hjlpt ngon.

c) Du vet om att du kommer att bli utsatt fr "glmskepiller" eller motsvarande direkt efter att du hjlpt henne, vilket gr att du i framtiden inte kan f ngon tillfredstllelse ver att ha agerat osjlviskt.

Svaret r vl att det inte gr att utesluta att det finns personer som skulle agera ven under de omstndigheterna.

Det var bara mina hobbytankar, sedan fr folk fylla p med de riktiga teorierna.
Citera
2004-05-18, 18:17
Medlem
Pjxs avatar
Jag frstr precis vad du menar, det r exakt det hr jag menar. Kan man verkligen sga att ngon begr helt osjlviska handlingar? Borde inte klangen hos "egoism" eller "sjlvisk" snarare revideras?

Diskuterade dessutom det hr igr med en polare som r fd Jehovas och vi snackade lite om bibliska vinkeln. Om man kollar p de som figurerar i bibeln, som exempel, s r det ingen dr som verkar gra altruistiska handlingar (enligt vad mitt ngot derfrkalkade 15-r-sen-konfirmationen-minne sger mig), snarare s utlovas belningar frn Gud eller att de ska slippa straff. Helt i linje med min teori allts

/P
Citera
2004-05-18, 18:23
Medlem
Ursas avatar
Det finns mnga aspekter av detta.... hr r den jag har valt;
Mitt jag och min vrldsbild r oundvikligen sammanblandade. Om man vljer en 'altruistisk' grning, vljer man att leva i en vrld dr altruism r en nrvarande och aktiv faktor. Drfr belnar min handling sig sjlv, genom att jag slipper leva i en vrld av egoistiska handlingar.

Altruism r bara ett ord bland andra. Om altruism existerar eller inte, bestms av ens definition av ordet.

Jag gillar impieteers lilla tankeexperiment. Dock handlar hjlp till andra oftast inte om s stora saker att man kommer ihg dem srskilt lnge eftert... Jag har varit inblandad i stora hndelser vid tre tillfllen, och de glmmer jag aldrig. Men oftast handlar det bara om att hjlpa ngon med matkassarna eller dylikt, och sdant r inte direkt avgrande fr sjlvbilden eller vrldshistorien.
Citera
2004-05-18, 18:27
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer

c) Du vet om att du kommer att bli utsatt fr "glmskepiller" eller motsvarande direkt efter att du hjlpt henne, vilket gr att du i framtiden inte kan f ngon tillfredstllelse ver att ha agerat osjlviskt.

Ja, det r ju nstan omjligt att resonera sig runt mjligheten av att motivet skulle vara den tillfredstllelse som vetskapen om den egna godheten ger.

ven om du gr ett tappert frsk med "glmskepillret", s kan man nd hvda att motivet r den omedlebara knsla av godhet som sjlva beslutet omedelbart ger.

Sjlv tycker jag helt enkelt att det enklaste blir att betrakta vissa handlingar som altruistiska, och lpa en viss risk fr att ha fel. Ngot man i alla fall i praktiken aldrig kan konstatera, eftersom det just nu inte finns ngon bra metod att inspektera en mnniskas bevekelsegrunder i ett givet beslutsgonblick.
Citera
2004-05-18, 18:30
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Det finns mnga aspekter av detta.... hr r den jag har valt;
Mitt jag och min vrldsbild r oundvikligen sammanblandade. Om man vljer en 'altruistisk' grning, vljer man att leva i en vrld dr altruism r en nrvarande och aktiv faktor. Drfr belnar min handling sig sjlv, genom att jag slipper leva i en vrld av egoistiska handlingar.

Ja, genom att bestmma sig fr att det existerar altruistiska handlingar och leva drefter ger man sig sjlv rtt i frgan.
Citera
2004-05-18, 18:30
Medlem
Pjxs avatar
Jovisst, jag hller egentligen med om att vi i grunden bara diskuterar etiketter och att det r rtt ovsentligt. Det viktigaste r ju trots allt att man hjlper varandra, oavsett skl. Men det r nd ett intressant mne att fundera kring.

/P
Citera
2004-05-18, 18:36
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoAmI
Ja, det r ju nstan omjligt att resonera sig runt mjligheten av att motivet skulle vara den tillfredstllelse som vetskapen om den egna godheten ger.

Precis, jag tycker du har helt rtt dr. Bara fr att ngot r mer eller mindre omjligt att bevisa, behver det inte betyda att det inte finns.

Frmodligen tnker de flesta p alldeles fr stora saker nr de tnker p osjlviska handlingar. Om en handling r medvetet osjlvisk, dvs att man verkligen hinna tnka efter vilken osjlvisk handling man r i frd att gra, s hamnar man ltt i dilemmat ovan.

Lttare r att tnka p alla smhandlingar man gr hela dagarna som inte tillfrestller en sjlv det minsta, men som man gr p rutin pga av uppfostran och liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Jag har varit inblandad i stora hndelser vid tre tillfllen, och de glmmer jag aldrig. Men oftast handlar det bara om att hjlpa ngon med matkassarna eller dylikt, och sdant r inte direkt avgrande fr sjlvbilden eller vrldshistorien.

Jag slngde t ex skrp i en papperskorg idag sitllet fr p gatan. Sjlv gav det mig ingen som helst tillfredstllelse, jag tnkte inte ens p att jag gjorde det, trots det var det en osjlvisk tanke, gjord med strre (om n marginellt) mda n att ha slppt skrpet p gatan.

Det enklaste beviset fr att det finns osjlviska handlingar r nog att tnka p hur oerhrt liten sannolikhet det borde vara att precis alla handlingar i mnsklighetens historia skulle ha varit sjlviska.
Citera
2004-05-18, 19:51
Medlem
Lechonians avatar
Nog existerar altruism alltid. I min mening r sann altruism ngot man gr av krlek till sin nsta och Gud (omjligt att frst fr de som inte upplevt, och omjligt att frklara), utan ngra som helst egoistiska motiv bakomliggande. Knslan av tillfredsstllelse r endast en bieffekt.
Citera
2004-05-18, 22:27
Medlem
Sturms avatar
Jag tror inte p altruism.
En handling som man inte fr ut ngot av vore totalt meningsls, s varfr skulle man slsa tid och energi p att utfra den? (naturen r som bekant lat av sig)
Citera
2004-05-18, 23:11
Medlem
Polluxs avatar
Har lekt med samma tankegngar och har kommit fram till att altruism r ett begrepp som enbart existerar som ett begrepp och inte som en handling.
Jag tror att det r omjligt fr en mnniska att beg en handling som inte gynnar personen ifrga p ngot stt, fysiskt eller knslomssigt. En mnniska r en egoistisk varelse men det variera frn individ till individ vad som ger personlig tillfredstllelse. En s.k god mnniska fr tillfredstllelse genom att utfra handlingar som gynnar andra medans en klassisk egoist fr tillfredstllelse genom handlingar som direkt gynnar den sjlv. Man kanske kan dra liknelser att en god mnniska fr tillfredstllelse av handlingar som direkt utlser positiva knslor medans en klassik egoist r mer inriktat p fysiska belningar. Inte alltid att detta stmmer men om man generaliserar lite s ligger det nog mycket i detta.
Citera
2004-05-20, 05:38
Medlem
Bleeps avatar
Hromdagen sg jag en frtvivlad gammal dam som inte tog sig in i porten till huset dr hon bodde. Hon lyckades inte f in nyckeln i lset. Jag frgade om jag kunde hjlpa till och strax drefter var hon hjlpt.

Detta gjorde jag fr hennes skull. Inte fr min. Ni som hvdar att jag gjorde det fr att sjlv f en altruistisk egotripp tror jag rligt talat lider av bristande insikt i nedanstende.

Alla mnniskor r altruistiska en del av tiden. En del av mnniskorna r altruistiska hela tiden. Men alla mnniskor r inte altruistiska hela tiden. Och hrav fljer givetvis ven det omvnda: Alla mnniskor r inte egoistiska hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in