Citat:
Ursprungligen postat av WhoAmI
Ja, det r ju nstan omjligt att resonera sig runt mjligheten av att motivet skulle vara den tillfredstllelse som vetskapen om den egna godheten ger.
Precis, jag tycker du har helt rtt dr. Bara fr att ngot r mer eller mindre omjligt att bevisa, behver det inte betyda att det inte finns.
Frmodligen tnker de flesta p alldeles fr stora saker nr de tnker p osjlviska handlingar. Om en handling r medvetet osjlvisk, dvs att man verkligen hinna tnka efter vilken osjlvisk handling man r i frd att gra, s hamnar man ltt i dilemmat ovan.
Lttare r att tnka p alla smhandlingar man gr hela dagarna som inte tillfrestller en sjlv det minsta, men som man gr p rutin pga av uppfostran och liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Jag har varit inblandad i stora hndelser vid tre tillfllen, och de glmmer jag aldrig. Men oftast handlar det bara om att hjlpa ngon med matkassarna eller dylikt, och sdant r inte direkt avgrande fr sjlvbilden eller vrldshistorien.
Jag slngde t ex skrp i en papperskorg idag sitllet fr p gatan. Sjlv gav det mig ingen som helst tillfredstllelse, jag tnkte inte ens p att jag gjorde det, trots det var det en osjlvisk tanke, gjord med strre (om n marginellt) mda n att ha slppt skrpet p gatan.
Det enklaste beviset fr att det finns osjlviska handlingar r nog att tnka p hur oerhrt liten sannolikhet det borde vara att precis alla handlingar i mnsklighetens historia skulle ha varit sjlviska.