Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
David Luiz? Tänker du på han som avgjorde VM-finalen 1986 mellan Chile och Argentina? Fan vilken jävla match det var.
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Say what? Inte många rätt där...
Chile var inte med i VM -86 och Argentina hade ingen spelare vid namn Luiz.
Jodå,
José Luis Brown som spelade libero för Argentina kanske inte satte det avgörande målet men väl 1-0 målet. Helt klart en underskattad spelare då många i Europa tror att han var en sådan som "dansade en sommar" eftersom han mest är känd just från VM-laget 1986. Målet i finalen var visserligen hans enda i landslaget men han hade en bra karriär, främst med Estudiantes.
Manchester United-legenden Bryan Robson gav 1989 ut någon sorts årsbok som skulle sammanfatta fotbollsåret 1989. Jag hittade boken på ett loppis. Han tar ut sitt drömlag & väljer då faktiskt José Luis Brown & Glenn Hysén som mittbackar!
Även
José Luis Cuciuffo spelade mittback i VM-finalen 86. Där har vi en till underskattad spelare. När man ska rabbla final-laget tror jag att många glömmer bort just Cuciuffo. Han spelade bara i landslaget under VM-86. Gjorde bara 8 landskamper. Men vilka landskamper!!
Tyvärr omkom han i en jaktolycka 2004. Vet inte vad de jagade men han blev skjuten i magen enligt Wiki. Sedan dess har jag vid flera tillfällen fått tänka till några sekunder för att komma på vem i guldlaget det var som blev skjuten under jakten. Han är helt enkelt underskattad & ett namn man lätt glömmer bort.
I Argentina har man ju traditionen att män får två namn, ofta skrivs bägge namnen ut också. Om Juan eller José är första namnet så används de ofta som dubbelnamn, som José Luis.
VM-finalen 1986 avgjordes av
Jorge Luis Burruchaga. I hans fall användes bara Jorge oftast, men i VM-albumet från 1990 så står det även Luis. En oerhört underskattad spelare som ständigt stod i Maradonas skugga. Burruchaga var en av sin tids främsta mittfältare men spelade man bredvid Maradona så blev det naturligtvis inte Burruchaga som det pratades om.
På den tiden så fick man inte använda mer än tre utlänningar i europeiska klubbar. Därför så kunde inte storklubbarna samla på sig alla de bästa spelarna. Dessa tre världsmästare lirade i mindre franska klubbar, Brown i Brest, Cuciuffo i Nimes & Burruchaga i Nantes. Detta tycker jag ytterligare förstärker bilden av att de var underskattade. Hade det varit idag så hade de såklart spelat i större klubbar & tjänat mer pengar.
EDIT: Var det Chile man mötte? Möjligt...man glömmer så lätt bort det förlorande laget.