2020-05-27, 21:45
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Shevchenko var bättre än Weah. Men han var inte från Afrika...
Men Weah hade de härligaste fotbollsskorna på 90 talet . Röda Diadora.

https://www.footballhistory.org/player/george-weah.html

Själv kommer jag från ett konservativt hem så jag fick bara de blåa.
Citera
2020-05-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Men Weah hade de härligaste fotbollsskorna på 90 talet . Röda Diadora.

https://www.footballhistory.org/player/george-weah.html

Själv kommer jag från ett konservativt hem så jag fick bara de blåa.

Ha ha lysande! Och när han var bra var han jävligt bra.
Citera
2020-05-27, 21:54
Medlem
Citat:
Han hade behövt spela i Barcelona ett par år tidigare för att kunna jämföras med Shevchenko. Han var trots allt 29 år innan han kom till en riktigt superklubb. Samtidigt är det häftigt att kunna prestera så när man är över 30.

Jag vet inte om det har gått för kort tid, men jag tycker att anfallare födda på 60 talet har fått mycket mer uppmärksamhet. Kan det bero på att stjärnorna var mer utspridda eller vad beror det på?

Batistuta, Bergkamp, Klinsman, Geroge Weah, Cantona, Suker, Stoichkov och Romario är alla megalegender.

David Villa, Etoo, Shevchenko, Kaka och Drogba ses mest som väldigt bra. Var verkligen Ronaldos, Rauls, Ronaldinhos och Zidanes 10 bästa säsonger så mycket bättre än de förstnämnda?

Tror också nostalgi spelar in, om 20 år kommer nog många spelare ihågkommas som mycket bättre än de egentligen var. Jag är också för ung för att ha sett dem live, så mycket av den uppfattning jag har om äldre spelare är från statistik och highlights, vilket inte alltid visar hela bilden.

Sen är jag övertygad om att nivån på fotboll höjs hela tiden. Exempelvis Luis Suarez är antagligen en mycket bättre spelare än vad Bergkamp eller Cantona var.
Citera
2020-05-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av khimiya
...
Sen är jag övertygad om att nivån på fotboll höjs hela tiden. Exempelvis Luis Suarez är antagligen en mycket bättre spelare än vad Bergkamp eller Cantona var.
Försvararna var större stjärnor förr. Och reglerna gynnade inte anfallarna som de gör idag.

Maradona vann Skytteligan en gång i Serie A. Med 15 mål...

Higuaín gjorde 36 mål.

Allt handlar om ett sammanhang. Samspel mellan spelsätt, regler och motståndare. Finns ingen anledning att tro att stora stjärnor då inte hade varit stora stjärnor idag.
Senast redigerad av Brille68 2020-05-27 kl. 22:12. Anledning: la till Higuaín...
Citera
2020-05-27, 22:10
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Maicon är en spelare som måste nämnas. Tyvärr slog han igenom lite sent. När han verkligen peakade i kändisskap så var han närmare 30 år , runt 2010. Konkurrensen i landslaget var dessutom stenhård med Dani Alves och just 2010 så var det ett uselt lag som Brasilien hade.
Som underskattad? Jag tyckte alltid han var lite överskattad, att Dani Alves inte var solklar i landslaget under hela sin karriär förbryllar mig. Fan om det inte var han som hypades under ett för-VM och sen värvades av Real Madrid som gick före ett tag också, ett perfekt exempel på en överskattad spelare, som jag inte ens minns namnet på nu.

Maicon var jättebra några säsonger men inte en i närheten lika bra spelare som Alves, som jag däremot tycker underskattas, det är nog den bästa högerbacken jag sett. Han ägde hela högersidan av planen varje match med Sevilla, var en av få som kunde stoppa Ronaldinho individuellt på den tiden, och sen kom han till Barcelona och var den som kombinerade bäst med Messi.

Självklart ligger det lätt till hands att säga att jag överskattar Alves då...

Angående tidigare generationers spelare så finns det också sådana spelare som drar nytta av sin period, som är svåra att tänka sig skulle vara bra en annan era.
Citera
2020-05-27, 22:11
Medlem
Citat:
Försvararna var större stjärnor förr. Och reglerna gynnade inte anfallarna som de gör idag.

Maradona vann Skytteligan en gång i Serie A. Med 15 mål...

Allt handlar om ett sammanhang. Samspel mellan spelsätt, regler och motståndare. Finns ingen anledning att tro att stora stjärnor då inte hade varit stora stjärnor idag.

Självklart är det så. Men till viss utsträckning ser man att fotbollen kräver mer hjärna, teknik och fysik än tidigare.

Sen kan man bara spekulera i hur äldre spelare hade anpassat sig till dagens fotboll, på samma sätt som man kan fråga sig hur många gånger Suarez hade nätat om han spelade i Serie A på 80 eller 90-talet.
Citera
2020-05-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Som underskattad? Jag tyckte alltid han var lite överskattad, att Dani Alves inte var solklar i landslaget under hela sin karriär förbryllar mig. Fan om det inte var han som hypades under ett för-VM och sen värvades av Real Madrid som gick före ett tag också, ett perfekt exempel på en överskattad spelare, som jag inte ens minns namnet på nu.

Maicon var jättebra några säsonger men inte en i närheten lika bra spelare som Alves, som jag däremot tycker underskattas, det är nog den bästa högerbacken jag sett. Han ägde hela högersidan av planen varje match med Sevilla, var en av få som kunde stoppa Ronaldinho individuellt på den tiden, och sen kom han till Barcelona och var den som kombinerade bäst med Messi.

Självklart ligger det lätt till hands att säga att jag överskattar Alves då...

Angående tidigare generationers spelare så finns det också sådana spelare som drar nytta av sin period, som är svåra att tänka sig skulle vara bra en annan era.

Den enda högerbacken som kommer nära Dani Alves i modern fotboll är Philip Lahm, enligt mig var han kanske snäppet vassare, men då uppskattar jag en bra försvarare.
Citera
2020-05-27, 22:16
Medlem
Citat:
Självklart är det så. Men till viss utsträckning ser man att fotbollen kräver mer hjärna, teknik och fysik än tidigare.

Sen kan man bara spekulera i hur äldre spelare hade anpassat sig till dagens fotboll, på samma sätt som man kan fråga sig hur många gånger Suarez hade nätat om han spelade i Serie A på 80 eller 90-talet.

Jag tror tvärtom att man gjort det lättare för för de stora stjärnorna. Vilket kräver framförallt mindre hjärna än tidigare. Numera är det mer springa fort och sparka hårt... Tyvärr.

Att stora stjärnor ska ha teknik är nog oförändrat.

Men där kan vi såklart tycka olika.
Citera
2020-05-27, 22:27
Medlem
Citat:
Jag tror tvärtom att man gjort det lättare för för de stora stjärnorna. Vilket kräver framförallt mindre hjärna än tidigare. Numera är det mer springa fort och sparka hårt... Tyvärr.

Att stora stjärnor ska ha teknik är nog oförändrat.

Men där kan vi såklart tycka olika.

Jag förstår precis din poäng. Med nivåhöjning menar jag över hela planen, inte endast storstjärnorna. Förutom Messi och Ronaldo som är en klass för sig har jag svårt att se en enskild spelare vinna mästerskap idag, som exempelvis Maradona gjorde på 80-talet, det är ju en bragd i sig.

Fotbollen är i mina ögon en mer laginsats idag där taktik, ekonomi och spelsätt är centrala. Jag säger inte att Maradona skulle bänkas i Liverpool 2020, snarare motsatsen. Men han skulle definitivt få träna mer kondition och taktik med tränare anställda för en så specifik roll.
Citera
2020-05-27, 22:34
Medlem
Citat:

Kan det vara Cicinho du syftar på?

Annars värvade ju Real Madrid Danilo 2015 (brasiliansk högerback) och han har ju inte direkt imponerat.
Citera
2020-05-27, 22:53
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Kan det vara Cicinho du syftar på?

Annars värvade ju Real Madrid Danilo 2015 (brasiliansk högerback) och han har ju inte direkt imponerat.

Just precis! Han var hiskeligt överskattad en period, men ofta jämnar det ut sig till slut och de flesta får en mer normal bild av spelaren.

Guidetti var så klart överskattad på samma sätt ett tag, och är så fortfarande av vissa, inte minst utomlands. Såg någon ha med honom i en svensk all-time trupp för några dagar sedan på ett annat forum... Det gäller att kunna skilja på en bra säsong (som ofta kan bero på gynnsamma förutsättningar på olika sätt) och inneboende klass.
Citera
2020-05-27, 23:00
Medlem
Citat:
Guidetti var så klart överskattad på samma sätt ett tag, och är så fortfarande av vissa, inte minst utomlands. Såg någon ha med honom i en svensk all-time trupp för några dagar sedan på ett annat forum... Det gäller att kunna skilja på en bra säsong (som ofta kan bero på gynnsamma förutsättningar på olika sätt) och inneboende klass.

Man undrar ju vad han rökt om Guidetti kniper en plats i Sveriges bästa elva när Ibra, Henke och Nordahl existerar. Isak är ju snart en mer etablerad spelare även utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in