Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Shevchenko var bättre än Weah. Men han var inte från Afrika...
Weah var ju alltid bra har jag för mig. Verkade ha en mycket hög lägstanivå & var nästan komplett som spelare. Han hade antagligen ansetts vara större ifall han varit från ett europeiskt land. Man kan nästan säga att han är underskattad. Weah hade en eminent karriär i Frankrike & det var knappast hans fel att Milan sladdade när han var där.
Det blev en krånglig väg mot toppen att komma från ett litet afrikanskt land utan VM-plats. Sen var det lite fel tidpunkt i Milan då de drabbades av köphysteri i kölvattnet av upphävandet av utlänningskvoten. Milan var ju rikast då & köpte allt när begränsningen hävdes, vilket rubbade stabiliteten. Synd att han var 29 då & fick ett så rörigt lagbygge bakom sig. Jag tror att om Weah varit från ett europeiskt land & kommit till ett stabilare Milan så hade han ansetts som 90-talets främsta anfallare.
-----
Shevchenko var en lika bra anfallare men han hade en enklare väg fram till toppen än Weah om vi tittar på de tidiga förutsättningarna. Sovjet var välorganiserat & satsade stenhårt på att dominera idrotten. Utanför Moskva så blev Kiev den stora fotbollsregionen. Ofta var sport kopplat till militären. Shevchenko växte upp vid en av världens då främsta plantskolor som son till en militär.
När han sen debuterade så hade landet delats så motståndets kvalitet hade sjunkit samtidigt som hans lag fortfarande hade världsrykte. I den vevan startade CL med gruppspel & större exponering där Kiev kunde kvala in någorlunda enkelt. Dessutom öppnades landslaget upp då anfallarna Dobrovolskij & Yuran valde att fortsätta med Ryssland. Weah platsade såklart också i sitt landslag tidigt men då var landslaget inte samma skyltfönster.
----
Tar såklart inte ifrån Shevchenko något utan jag menar bara att han hade ett lättare skyltfönster för att komma till Milan så småningom. Milan hade fått mer ordning på sakerna när han kom också medan det var lite upp & ner där under Weahs tid.