2020-04-17, 13:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Nu när allting är inställt så har jag kollat lite på filmer av gamla storspelare. Arjen Robben som lade av för ett par år sen var en som jag fastnade för. Var inte han jävligt skicklig på att utföra otroligt svåra mål? Det var ju så typiskt honom att trippa in från vänsterkanten på samma sätt gång på gång och lägga in den i bortre hörnet men det man måste komma ihåg är hur unika hans mål var. Han stod ju inte i straffområdet och petade in bollar likt Inzaghi eller så utan han placerade in bollar från distans så sjukt ofta. Tekniskt sett väldigt svåra mål. Hans mål borta mot Man Utd är ju ett mästerverk.

https://www.youtube.com/watch?v=5gxh6v0H9kw

Sjukt fin spelare. Varje mål ser nästan likadant ut, och upptakten också.

OfT: Babel känns som han är 100 år, hur fan kan han spela fortfarande?
Senast redigerad av Organtjuven7 2020-04-17 kl. 13:33.
Citera
2020-04-17, 20:36
Medlem
En klar majoritet är överskattade..

Det finns många duktiga, vilket många kan tränas till.

Dock finns det få med talang.

Och ändå bland de med talang, så uppvisar de ofta en väldigt påtaglig brist.

De främsta fotbollsspelare med talang brukar vara målskyttar, men bristen här
är att de inte träffar mål så ofta. Om de skjuter 10 ggr på mål, kanske 5 träffar mål och
av dessa 5, så kanske 2 är placerade. Det är alldeles för dåligt, för det betyder att oftast
så chansar skytten. Det är vämjeligt att kolla på spelare som klagar på sin tur efter att ha chansat...ex. skjutit RAKT på målvakten eller missa HELA målet pga bristfällig skjutteknik.

En genuin målskytt placerar ALLTID bollen INNAN man skjuter...man chansar INTE.

För mig är den främsta spelaren någonsin...målfarliga Romario...bättre än Pele. Messi, Maradona...alla...enligt mig.
Citera
2020-04-17, 21:08
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desperatodeluxe
En jag tycker var alldeles för överskattad.
Andrea Pirlo.
Lite underskattad i Milan, lite överskattad i Juventus skulle jag säga.
Citera
2020-04-17, 22:10
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Lite underskattad i Milan, lite överskattad i Juventus skulle jag säga.

Kanske, fast skulle nog hellre säga tvärtom. Pirlo var väl i stort sett samma spelare sen han fick flytta ner i banan, levde aldrig på fysiken. I Milan hyllades han och i Juventus togs han rätt mycket för givet men räknades väl inte riktigt som den yppersta världsklasspelaren han var, utan mer som lite gammal och på väg ner i karriären?
För mig är tendensen att tycka att de flesta större namnen är lite överskattade, vore de underskattade skulle man inte prata om dem...

Såg att jag inte svarade på ditt tidigare inlägg om Kaká. Jag tycker ändå att han är en klar bit under Ronnie, och vet inte om jag tycker att han bör hållas på en nivå högre än Robben, Giggs, Figo, Beckham, Riquelme, Totti eller vilka andra stora namn man kan lista runt den tidsperioden. Svårt att jämföra olika spelare och spelstilar, men att plocka fram titlar eller highlightsvideos 15 år senare blir lätt skevt, hur man än gör, eftersom det man minns mest blir spelarens bästa stunder. Beckham, som säkert skär i vissa ögon att lista som jag gjorde, var en spelare som alltid gjorde ett gediget jobb, och dessutom hade en fot som avgjorde många matcher...

Men de underskattade är de man inte skulle komma ihåg att lista... Damien Duff? Joe Cole? Valeron? Aimar? Deco? Nej inte de heller, utan de vars namn man inte ens kommer ihåg... De som fallit i glömska, och kanske var lite sämre än de vi tar upp, men knappast så mycket sämre. Och de som blev felanvända av tränare, eller gjorde fel klubbval. Anders Svensson dominerade lite i tysthet i Allsvenskan, hade han gått till en annan klubb eller land när han gick utomlands skulle han ha kunnat vara internationellt rankad som en stor mittfältare, men inte många italienare vet idag vem han var. Det finns sådana i andra länder också.

Att Ronaldinho lyfts över många andra beror på den totala förändringen han gjorde i en klubb som var i superkris. Många spelare kan glänsa i ett lag som funkar, men Ronaldinho var på en nivå över det under en period, det var så uppenbart när man såg matcherna på den tiden att det inte fanns något som kunde mäta sig.

Ronaldo skulle jag vilja kalla lite underskattad i efterhand, han var på en nivå som bara Ronaldinho (kanske) och Messi varit nära sen dess, samtidigt har han väl totalt gjort färre CL-mål än hans namne kan göra på en säsong...

Det går alltid att hitta något att anmärka på, finns ju t.o.m de som hittar saker som fattas hos Messi. Det går att argumentera i evighet och i slutändan handlar det mycket om smak. Att ha tycke för Kaká tycker jag är ett tecken för god smak, trots allt
Citera
2020-04-17, 23:57
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Kanske, fast skulle nog hellre säga tvärtom. Pirlo var väl i stort sett samma spelare sen han fick flytta ner i banan, levde aldrig på fysiken. I Milan hyllades han och i Juventus togs han rätt mycket för givet men räknades väl inte riktigt som den yppersta världsklasspelaren han var, utan mer som lite gammal och på väg ner i karriären?
För mig är tendensen att tycka att de flesta större namnen är lite överskattade, vore de underskattade skulle man inte prata om dem...

Såg att jag inte svarade på ditt tidigare inlägg om Kaká. Jag tycker ändå att han är en klar bit under Ronnie, och vet inte om jag tycker att han bör hållas på en nivå högre än Robben, Giggs, Figo, Beckham, Riquelme, Totti eller vilka andra stora namn man kan lista runt den tidsperioden. Svårt att jämföra olika spelare och spelstilar, men att plocka fram titlar eller highlightsvideos 15 år senare blir lätt skevt, hur man än gör, eftersom det man minns mest blir spelarens bästa stunder. Beckham, som säkert skär i vissa ögon att lista som jag gjorde, var en spelare som alltid gjorde ett gediget jobb, och dessutom hade en fot som avgjorde många matcher...

Men de underskattade är de man inte skulle komma ihåg att lista... Damien Duff? Joe Cole? Valeron? Aimar? Deco? Nej inte de heller, utan de vars namn man inte ens kommer ihåg... De som fallit i glömska, och kanske var lite sämre än de vi tar upp, men knappast så mycket sämre. Och de som blev felanvända av tränare, eller gjorde fel klubbval. Anders Svensson dominerade lite i tysthet i Allsvenskan, hade han gått till en annan klubb eller land när han gick utomlands skulle han ha kunnat vara internationellt rankad som en stor mittfältare, men inte många italienare vet idag vem han var. Det finns sådana i andra länder också.

Att Ronaldinho lyfts över många andra beror på den totala förändringen han gjorde i en klubb som var i superkris. Många spelare kan glänsa i ett lag som funkar, men Ronaldinho var på en nivå över det under en period, det var så uppenbart när man såg matcherna på den tiden att det inte fanns något som kunde mäta sig.

Ronaldo skulle jag vilja kalla lite underskattad i efterhand, han var på en nivå som bara Ronaldinho (kanske) och Messi varit nära sen dess, samtidigt har han väl totalt gjort färre CL-mål än hans namne kan göra på en säsong...

Det går alltid att hitta något att anmärka på, finns ju t.o.m de som hittar saker som fattas hos Messi. Det går att argumentera i evighet och i slutändan handlar det mycket om smak. Att ha tycke för Kaká tycker jag är ett tecken för god smak, trots allt
I Juventus blev han en grej. "Sköna Pirlo". Det var en massa fokus på hans livsstil och foton från vingårdar och annat. I Milan så var det bara spelaren man bedömde. Jag tycker att han var som bäst 03-07. Han var sämre defensivt efter det och lite långsammare. Sen hade han en peak runt em 2012, men jag tycker inte att det väger upp.

Jag håller med om Figo och Totti. Men de är också absoluta legender. Och Robben är nog den offensiva spelaren de senaste 25 åren efter Ronaldo och Messi som jag helst hade haft i ett lag sett till hela karriären.

Highlightsvideos är viktiga tycker jag. Annars blir det så som du beskriver med Zidane. Man minns mest vm finaler och absoluta drömmål i champions league finaler. Jag tycker det är intressant att försöka jämföra vad de gjorde i övrigt och speciellt i viktiga matcher. Det blir kanske en tävling i de 30,40 eller 50 bästa stunderna, men det är trots allt det som räknas(för de offensiva spelarna). Tillsammans med statistik.

Jag tycker inte man behöver vara okänd internationellt för att vara underskattad. Ofta följer det ett mönster. Vara dålig i de internationella mästerskapen, framförallt när några år har gått sen peaken. Spela i ett lag som tar sig till semifinaler i champions league eller ofta kommer högt upp i ligan men inte vinner. Spela i en liga som inte är den populäraste för tillfället, tyska ligan i dagsläget exempelvis. Lewandovski är ett exempel(även om bayern alltid vinner).
Citera
2020-04-18, 00:09
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakYuToo
En klar majoritet är överskattade..

Det finns många duktiga, vilket många kan tränas till.

Dock finns det få med talang.

Och ändå bland de med talang, så uppvisar de ofta en väldigt påtaglig brist.

De främsta fotbollsspelare med talang brukar vara målskyttar, men bristen här
är att de inte träffar mål så ofta. Om de skjuter 10 ggr på mål, kanske 5 träffar mål och
av dessa 5, så kanske 2 är placerade. Det är alldeles för dåligt, för det betyder att oftast
så chansar skytten. Det är vämjeligt att kolla på spelare som klagar på sin tur efter att ha chansat...ex. skjutit RAKT på målvakten eller missa HELA målet pga bristfällig skjutteknik.

En genuin målskytt placerar ALLTID bollen INNAN man skjuter...man chansar INTE.

För mig är den främsta spelaren någonsin...målfarliga Romario...bättre än Pele. Messi, Maradona...alla...enligt mig.

Jo Romario var nog något annat. Har alltid gillat sådana pyttesmå kraftpaket till anfallare som kan förvandlas till speedkulor på en sekund. Fast Marco van Basten var hela motsatsen och fantastisk anfallare han med, som borde ha fått spela längre och inte ha fått sina ben söndersparkade i Italien.
Citera
2020-04-18, 09:47
Medlem
OleYellers avatar
Här snackas det såklart världsspelare..

Christian Wilhelmsson. "Chippen". Underskattad.

En riktig energispelare som alltid gick framåt och utmanade. Mönsterbrytare. Dribbler. Jobbig att möta då han aldrig slutade utmana sin försvarare. Bra en mot en. Fin teknik och bra fantasi. Tyckte han gjorde det bra även i större klubbar även om det blev kort. Udda karriär. Tråkigt att han aldrig hittade sin klubb eller förbundskapten och kunde få en gedigen klubb- eller landslagskarriär.

Fjantig jävla person, dock.. Tumringar, armband, örhängen och blonderingar. Lär hänga ihop. Ingen rimlig människa vill väl ha men en sån fjant att göra...

Underskattad.
Citera
2020-04-30, 21:25
Medlem
Covington89s avatar
Chippen tycker jag var överskattat, snabb och hade teknik men vägde för lite och förlorade många närkamper och hade inget riktigt avslut.
Citera
2020-05-26, 23:11
Medlem
Vill väcka lite liv i den här tråden.

I brist på fotboll senaste månaden har jag kollat igenom gamla matcher, oftast på youtube.

Efter att ha sett bland annat Barcelonas 5-0 vinst mot Real Madrid 2010 och Spaniens framgångssaga 2008-2012 slår det mig vilken fantastisk fotbollsspelare David Villa var. Spaniens bäste målskytt genom tiderna, en riktigt oförutsägbar anfallare som ställer problem för de flesta backlinjer. Visst är han inte jätte-underskattad men tycker han förtjänar mycket mer uppmärksamhet, särskilt när man talar om de bästa anfallarna i modern fotbollshistoria.

Ferguson själv sa att Barcelona 2011 är det bästa lag han mött, enligt mig kanske det bästa klubblaget i historien. Villa var en viktig del i deras framgång också, synd att han inte kunde hålla den nivån längre.
Citera
2020-05-26, 23:43
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khimiya
Vill väcka lite liv i den här tråden.

I brist på fotboll senaste månaden har jag kollat igenom gamla matcher, oftast på youtube.

Efter att ha sett bland annat Barcelonas 5-0 vinst mot Real Madrid 2010 och Spaniens framgångssaga 2008-2012 slår det mig vilken fantastisk fotbollsspelare David Villa var. Spaniens bäste målskytt genom tiderna, en riktigt oförutsägbar anfallare som ställer problem för de flesta backlinjer. Visst är han inte jätte-underskattad men tycker han förtjänar mycket mer uppmärksamhet, särskilt när man talar om de bästa anfallarna i modern fotbollshistoria.

Ferguson själv sa att Barcelona 2011 är det bästa lag han mött, enligt mig kanske det bästa klubblaget i historien. Villa var en viktig del i deras framgång också, synd att han inte kunde hålla den nivån längre.
Så snabbt åren gått sedan Villa var i Barcelona, och ännu snabbare sedan han lämnade Europa...

Om han eller någon annan var underskattad eller överskattad blir alltid en smakfråga och beror så mycket på hur man uppfattar att andra skattar spelaren. Villa var hur som helst den optimala anfallaren för det Barcelona som var det bästa lag jag sett, och den bäste att utnyttja Messi från den vänsteranfallsrollen.

I Valencia var han ju storstjärna tillsammans med några andra, innan dess hade han varit i Sporting några år och ledde också Zaragoza till cupseger ett år... Minns hur han sprang som en galning i en match, måste varit det cupåret, och hur exalterad Robert Perlskog och jag var över det I Barcelona var han väl mer av en rollspelare, han och Pedro tog 20 löpningar för varje bollkontakt, och när de väl fick den så var de ofta kliniska. Jag tycker att det är stort att kunna bära flera roller, även om han alltid hade samma spelstil så funkade den lika bra när han var största stjärnan som när han kanske var den minst spektakulära spelaren i laget.
Citera
2020-05-27, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Så snabbt åren gått sedan Villa var i Barcelona, och ännu snabbare sedan han lämnade Europa...

Om han eller någon annan var underskattad eller överskattad blir alltid en smakfråga och beror så mycket på hur man uppfattar att andra skattar spelaren. Villa var hur som helst den optimala anfallaren för det Barcelona som var det bästa lag jag sett, och den bäste att utnyttja Messi från den vänsteranfallsrollen.

I Valencia var han ju storstjärna tillsammans med några andra, innan dess hade han varit i Sporting några år och ledde också Zaragoza till cupseger ett år... Minns hur han sprang som en galning i en match, måste varit det cupåret, och hur exalterad Robert Perlskog och jag var över det I Barcelona var han väl mer av en rollspelare, han och Pedro tog 20 löpningar för varje bollkontakt, och när de väl fick den så var de ofta kliniska. Jag tycker att det är stort att kunna bära flera roller, även om han alltid hade samma spelstil så funkade den lika bra när han var största stjärnan som när han kanske var den minst spektakulära spelaren i laget.

Håller absolut med, slet hårt oavsett vilket motstånd och var inte heller någon diva eller ego att tala om, gjorde sina medspelare bra.

Tycker att han är lite bortglömd när man talar om 2000-talets bästa anfallare. I min mening är han minst lika bra som Raul, Shevchenko och Van Persie.
Citera
2020-05-27, 02:08
Medlem
Lär väl ha nämnts i den här tråden ett antal gånger redan, orkar inte leta igenom sidjungeln. Men tidernas mest överskattade spelare måste väl ändå vara Mario Balotelli. Maken till överhajp över en spelare finns det ingen som kommer i närheten av. Rubrikerna efter hans turliga mål i EM-semin 2012... jag tror aldrig någonsin jag varit så frustrerad över en hajp förut.

Fine att det finns andra otroligt överhajpade spelare genom tiderna, där tex Michael Owen ligger bra till. Men i de fallen har det åtminstone funnits några högklassiga spetsegenskaper att peka på. Balotellis överdrivna position i fotbollsvärlden har ju dessutom en väldigt tydlig förklaring = Roberto Mancini.

Mancini (som i sin tur får ses som en överskattad tränare) fick bevisligen fattning för Balotelli i Inter där han som tonåring gavs överdrivet med förtroende. Då började hajpen, som dessutom byggdes på extra av hans "bad guy"-image och för sin afrikanska bakgrund i Italien.

När han sedan fick problem direkt när Mourinho blev ny tränare tog Mancini över honom till sitt Manchester City och gav honom återigen en mycket större roll än vad han klarade av. Då byggdes stjärnstatusen ännu mer, trots att han nästan aldrig sportsligt levererade (förutom på straffar).

På grund av sin status fick han sedan diverse jätteroller i flera storklubbar, men lyckades aldrig sportsligt leva upp till sitt namn. Lyckades han dessutom med något nån gång (som exempelvis i EM-semin 2012) så drog överhajpen ofta iväg till oproportionerliga nivåer.

Balotelli var en spelare byggd på image och en överhajp, men inte så mycket talang. Övriga världen kom till insikt om allt det här lite senare i hans karriär.
Senast redigerad av Faleralera 2020-05-27 kl. 02:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in