2014-01-15, 13:56
Medlem
Cambijaos avatar
Oleguer var väl Barcelonas svar på Raul Bravo?
Citera
2014-01-15, 14:28
Medlem
ConnorMcDavids avatar
Vet inte om han direkt är underskattad men Isco får alldeles för lite rubriker, magisk i sina bästa stunder och en av mina persnoliga favoriter sen Malaga tiden, helt rätt och satsa på honom, han kan bli hur bra som helst.
Citera
2014-01-16, 11:32
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Oleguer var väl Barcelonas svar på Raul Bravo?

Jupp, ungefär så var det, men Raul Bravo var bättre.

Tycker det egentligen är ganska charmigt när det mitt bland alla stjärnor och genier finns en utpräglad medelmåtta. Lite som Ringo Starr i Beatles, en som vi vanliga dödliga kan identifiera oss med eller skälla på när det går eller låter illa.
Citera
2014-01-16, 17:26
Medlem
Skulle inte kalla Özil för överskattad, däremot är han den typen av spelare som alltid blir hyllad egentligen oavsett hur han presterar. Vissa spelare behöver göra mer för att få beröm, andra inte. Özil kan vara helt anonym en hel match och sedan slå en riktigt bra passning i 87e minuten och då får man liksom en bekräftelse på hans kvalitet och räknar det som en bra match. Det ska dock sägas att detta är något man har gjort sig förtjänt av pga tidigare prestationer. Vilken spelare som helst kan inte komma undan med det, utan bara spelare av absolut toppklass. Nu låter det som om jag tycker att Özil oftast latar sig på plan och slår några fina passningar, vilket såklart inte stämmer. Allt som oftast är han fenomenal, dock som sagt bara en av många stora spelare som skaffat sig ett så bra rykte inom fotbollen att även mindre bra matcher hamnar inom kategorin "bra".

Många härinne har dock klagat på Özil på ett väldigt märkligt sett, det där med avgörande mål i stormatcher etc köper jag inte. Hur många av Ronaldos avgörande mål i stormöten var exempelvis assisterat av honom? Dennis Bergkamp behövde inte göra avgörande mål när han tog positionen bakom Henry för att räknas som en av fotbollens största genier under 90 och 00-talet. På samma sätt behöver inte spelare som Xavi och Özil göra det heller.

-

Angående Rosicky så är det enormt roligt att han kommer avsluta sin karriär på topp. Såg länge mörkt ut och tyvärr missade han ju sina förmodligen bästa år i karriären pga skador. Nu verkar han bara bli bättre och bättre och att som 34-åring gå in och dominera i Arsenal som han gör då och då är mycket imponerande. Känns väl dock som att han försvinner direkt ur folks minne så fort han är borta några veckor, och direkt hypas en aning när han väl kommer tillbaka. Så skulle säga att han både kan ses som underskattad och överskattad beroende på vem du frågar.
Citera
2014-01-16, 21:13
Medlem
Överskattad: Daniel Anderson. Förstod aldrig varför han fick spela vare sig i Italien eller Sveriges landslag. Inte kvick nog för att täcka ytor. Inte kraftig nog för att kunna dominera närkampsspelet. Inte duktig nog med boll för att kunna hitta vinklar eller spela sig ur tighta situationer. Mer eller mindre noll förmåga att slå avgörande pass eller hota i djupled. En ok defensiv mittfältare, som bara kunde slå pass i sidled.

Överskattad: Jamie Redknapp. Fick ryktet om sig att vara en sån där playmaker, men förutom ett bra tillslag så kan jag inte säga att jag är jätteimponerad av någonting i hans spel.

Överskattad Flamini: Jag tycker det finns ganska mycket liknelser med Daniel Anderson. Jag tycker Flamini är en vattenbärare, som har en obefintlig offensiv och en rätt överskattad defensiv. Inte någon mästare på positionsspel och har nu dessutom blivit långsam och förlorat tempo. Måste finnas ett helt gäng med duktiga, defensiva vattenbärare, som både har bättre bolltempo och som kan sköta defensiven bättre.

Underskattad: Agger. Fått otroligt mycket skit senaste åren, trots att han var den enda spelaren i Liverpools defensiv som faktiskt klarade av det mer dynamiska positionsspelet som krävdes när Brendan Rodgers försökte använda sig av hög backlinje. Det finns en anledning till varför Barcelona var på jakt efter honom.
Senast redigerad av Drubas 2014-01-16 kl. 21:16.
Citera
2014-01-16, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Överskattad: Daniel Anderson. Förstod aldrig varför han fick spela vare sig i Italien eller Sveriges landslag. Inte kvick nog för att täcka ytor. Inte kraftig nog för att kunna dominera närkampsspelet. Inte duktig nog med boll för att kunna hitta vinklar eller spela sig ur tighta situationer. Mer eller mindre noll förmåga att slå avgörande pass eller hota i djupled. En ok defensiv mittfältare, som bara kunde slå pass i sidled.

Överskattad: Jamie Redknapp. Fick ryktet om sig att vara en sån där playmaker, men förutom ett bra tillslag så kan jag inte säga att jag är jätteimponerad av någonting i hans spel.

Överskattad Flamini: Jag tycker det finns ganska mycket liknelser med Daniel Anderson. Jag tycker Flamini är en vattenbärare, som har en obefintlig offensiv och en rätt överskattad defensiv. Inte någon mästare på positionsspel och har nu dessutom blivit långsam och förlorat tempo. Måste finnas ett helt gäng med duktiga, defensiva vattenbärare, som både har bättre bolltempo och som kan sköta defensiven bättre.

Underskattad: Agger. Fått otroligt mycket skit senaste åren, trots att han var den enda spelaren i Liverpools defensiv som faktiskt klarade av det mer dynamiska positionsspelet som krävdes när Brendan Rodgers försökte använda sig av hög backlinje. Det finns en anledning till varför Barcelona var på jakt efter honom.

Jo, han har bra fötter. Det är anledningen...

Agger är verkligen inte underskattad och har väl stundtals varit petad i ett mediokert Liverpoolförsvar.
Citera
2014-01-16, 22:37
Medlem
Överskattad: Nani. Tar felbeslut hela tiden, tappar mycket boll och det lilla kreativa han gör hade gått mycket bättre med en enkel sidledspassning.

underskattad; Diaby. Kan vara en av världens bästa centrala mittfältare. Den kontrollen och kreativiteten är det väldigt få som besitter. Säger detta trots att jag inte är GOONER.
Citera
2014-01-16, 22:43
Medlem
För riktig bra possession måste man ha ett tight lag och överbelasta med spelare runt bollen. Man måste ha snabb förstapress, som i sin tur kräver att backar om DM ligger nära anfallet för att man skall klara av att stoppa spel förbi förstapressen.

För att få det tighta laget måste man kunna flytta upp backlinjen och ha spelskickliga backar. Det svåra är att du aldrig har samma utgångssituation eller utgångsposition. Du ställs inför svåra val om att falla, styra eller bryta. Du ställs inför många en mot en situationer där du måste kunna hänga med. Spelförståelsen i defensiven är minst lika avgörande.

Att tro att det enda som krävs för att spela back i Barcelona är att kunna slå en passning, är på gränsen till okunskap. Att däremot ligga i en låg backlinje och alltid ha samma utgångsposition, kräver inte lika mycket "fotboll", utan är mer att lära sig rutinerna och reglerna.

För övrigt har han varit skadad stora delar av säsongen.
Citera
2014-01-16, 22:49
Medlem
Tycker Moussa Sissoko i Newcastle är aningen underskattad. Han känns som en blandning av Diaby och Yaya Toure när han tar sin älgkliv. Har avgjort ett par stormöten redan för Newcastle. Han hade lätt kunnat gå in och prestera bra i samtliga klubbar i ligan. Samma sak gäller för Yohan Cabaye. Synd att de spelar i en av Europas mest ojämna klubbar.
Citera
2014-01-16, 22:53
Medlem
Överskattad: Seb Larsson, Xavi (är inte TOTY klass längre överhuvudtaget)

Underskattad: Sergio Busquets, Vidal, Müller
Citera
2014-01-16, 23:27
Medlem
Kafferastens avatar
Zinedine Zidane

Gjorde typ tre bra matcher i VM under karriären och var inte så jäkla het i Juventus som en del vill få det till. Väldigt elegant spelstil och bäst i världen under en period absolut men rent historiskt ser jag inte att han kvalar in på en topp 10 lista över dom bästa någonsin. Överskattad bland den yngre generationen.

Michael Laudrup

Bättre målsnitt i både klubb (Juve, Barca, Real) och landslag än Zidane och säkerligen fler assister också från passningsgeniet. Gjorde lika många mål för Danmark som Henke Larsson gjorde i Sverige på färre matcher trots att han var mittfältare. En av dom bästa spelarna någonsin men som ofta glöms bort i debatten. Kanske för att han kom från lilla Danmark? Underskattad.

Zico

Stört bra under karriären i landslaget med bla 48 mål på 71 matcher och nyckelspelaren i Flamengo under deras bästa period. Förnedrade Europacupvinnarna Liverpool 1981 i Intercontinental Cup. Spelade en period i Serie A och Udinese och många höll Zico som den bäste i världen före Platini, men debatten gick ganska varm och påminde lite om dagens Messi vs CR. Trots hans fantastiska karriär vill vissa bara minnas hans frisparkar Var en fröjd att skåda honom när man fick se han på tv. Han glöms också bort när man talar om dom främsta någonsin. Underskattad.
Citera
2014-01-17, 01:22
Medlem
Stauppforpatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huehue123
Överskattad: Nani. Tar felbeslut hela tiden, tappar mycket boll och det lilla kreativa han gör hade gått mycket bättre med en enkel sidledspassning..

Nani var dock mycket lovande ett tag och inte alls överskattad. Sedan vad som hände är en fråga man kan ställa sig.
Senast redigerad av Stauppforpatchen 2014-01-17 kl. 01:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in