Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-04-28, 20:21
Medlem
Qleos avatar
När man åker tåg kan man se ett högt torn/skorsten på ett berg någonstans mellan Långträsk och Älvsbyn.

Någon som sitter på info om vad detta kan vara?
Citera
2012-04-29, 15:07
Medlem
IkaGlens avatar
Gamla bränsledepån på vägen till sikfors från älvsbyn? Rätt vanligt ue ställe. Gillar man att klättra i höga stegar är det bara börja klättra.
Citera
2012-04-29, 19:56
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkaGlen
Gamla bränsledepån på vägen till sikfors från älvsbyn? Rätt vanligt ue ställe. Gillar man att klättra i höga stegar är det bara börja klättra.

Låst och förbommat sen något år tillbaka.
Citera
2012-04-30, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qleo
När man åker tåg kan man se ett högt torn/skorsten på ett berg någonstans mellan Långträsk och Älvsbyn.

Någon som sitter på info om vad detta kan vara?

Utanför Koler på Bänkerberget är ett högt betongtorn som används (användes??) för att länka tv-signal mellan Skellefteåsändaren och Älvsbysändaren.
Citera
2012-05-02, 01:38
Medlem
Finns ett coolt ställe utanför nattberg (2½ mil utanför Älvsbyn, mot Arvidsjaur)där man kan ta sig in till nå gamla byggnader, och även ta sig under byggnaden till ett stort rum, som står helt tomt, som dessutom har en öppning i väggen som är igenmurad av okänd anledning, nån kanske kan berätta mer om detta stället?

Känns som att det var här dom gjorde dynamiten till laver, men det kan ju vara fel, detta kan även vara den sk. "plantskolans gamla lokaler" på google maps så ser jag att det finns mer byggnader än denna stora, har bara varit där när det varit vinter & helt mörkt ute, så dom andra husen man ser där kanske också är värda å spana in!

http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=65.687773,20.380288&spn=0.002505,0.0 10568&t=w&z=17
Citera
2012-05-02, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mc70
Utanför Koler på Bänkerberget är ett högt betongtorn som används (användes??) för att länka tv-signal mellan Skellefteåsändaren och Älvsbysändaren.

Jag hittade en bild på tornet:
http://i49.tinypic.com/25gxtt1.jpg
Citera
2012-05-02, 18:21
Medlem
Qleos avatar
Citat:

Citat:
Jag hittade en bild på tornet:
http://i49.tinypic.com/25gxtt1.jpg

Tackar!
Citera
2012-05-03, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qleo
Tackar!
Citera
2012-09-01, 01:54
Medlem
Demon Hunters avatar
mc70, jag skulle behöva komma i kontakt med dig, skicka ett PM till mig.
Citera
2012-09-05, 19:02
Medlem
XsliteXs avatar
Hallå där!
Ny på denna sida, eller rättare sagt ny användare..
Jag tänkte höra lite om det finns någon mer i fyrkanten som håller på med UE? Pm:a gärna mig då.. har tips på en hel del ställen i Piteå och undrar även om någon är sugen på att åka upp till älvsbyn och besöka alla bergen där..
Citera
2013-01-30, 22:35
Medlem
MikeLitoriss avatar
bump

Död tråd. Dumt... finns ju mycket att se i Luleå mrd omnejd.
Finns det verkligen inte en enda kvarlämning på ormberget, nu när skidspåren tillkommigt?

Jag saknar tjusningen och spänningen, som var kring "Hell Hole",,
är det verkligen gammal historia nu?

Snart kommer ingen minnas eller tro att det ens funnits,
Mer än några pjäser på berget.
Citera
2013-07-30, 16:01
Medlem
Finns det verkligen ingen kvarglömd nödutgång kvar? Skulle någon som vet vars ingångarna ink nödutgångarna låg kunna markera dessa på en karta så kan jag ta med spaden kofoten och försöka ta mig in på ormbergets anläggning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in