2007-07-24, 03:48
Medlem
Tjenare alla glada där ute.

Nu är det så här att jag och polarna har fått upp ögonen för det här med Urban Explorasion. Vi bor då i Luleå och har Varit och Kikat på Ormberget samt Mjölkuddsberget.

På Mjölkuddsberget tog vi oss en bit ner faktiskt och fann några shyssta gångar.
Men på Ormberget har det inte gått så bra då dom har svetsat igen alla dörrar, men jag undrar finns det några andra gångar som nån här vet som inte är igensvetsade? Vi går inte ner för att förstöra eller liknande, utan bara titta.

Sedan undrar jag ifall det finns någon som kan tipsa om några andra shyssta ställen runt om i Norrbotten, till boden och sanatorium i sandträsk ska vi till.
Fick ett annat tips av en polare att det finns en gammal by för gruvgrävare i Älsbyn som ska stå folktomt och det lät faktiskt grymt.
Giev tips nu!
Citera
2007-07-30, 08:47
Medlem
Garnaals avatar
För ett antal år sedan sprang jag omkring i de övergivna lokalerna i sävastklinten (tror att det var där). Är dock inte säker på om de är bemannade nu med öppningen av Laser Dome där...

Hur som helst så fanns det ett antal båtar, en gammal amazon och någon typ av elcentral där

Mycket intressant var det!
Citera
2007-07-30, 10:35
Medlem
NostradamusJRs avatar
Det går att ta sig ner i en av kloakerna på smedjegatan om man har en kofot. Inte så intressant dock och det luktar apa där nere
Citera
2007-07-30, 15:05
Medlem
Mambos avatar
Tror det finns mer saker i Luleå än folk vet om. I ormberget finns det ju som sagt någon gammal militäranläggning, förresten har jag alltid undrat varför det finns ett stängsel på ormberget. Vid elljusspåret när man går efter gula sträckan (5,4:an) så kommer man strax till ett 1-2 meter högt stängsel som avskärmar en del av skogen.

Nån som vet nåt?
Citera
2007-07-30, 23:35
Medlem
NostradamusJRs avatar
Finns väl bara ett sätt att ta reda på det?

Nejfan, det finns säkert flera MEN för alla urban explorers så är väl det bästa tillvägagångssättet att hitta ett hål för att ta sig igenom eller bara klättra över det.
Citera
2007-09-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mambo
Tror det finns mer saker i Luleå än folk vet om. I ormberget finns det ju som sagt någon gammal militäranläggning, förresten har jag alltid undrat varför det finns ett stängsel på ormberget. Vid elljusspåret när man går efter gula sträckan (5,4:an) så kommer man strax till ett 1-2 meter högt stängsel som avskärmar en del av skogen.

Nån som vet nåt?

Du har aldrig funderat på att du besvarat din egen fråga? Ja varför är det stängsel där? Det kan ju aldrig ha med militäranläggningen att göra...
Citera
2007-09-17, 11:32
Medlem
Gångarna på ormberget är väl inte igensvetsade? Jag har för mig att det är skitlätt att komma in i dom, var där redan i typ 10-årsåldern och min lillebrorsa är där rätt ofta:P
Citera
2007-09-25, 12:18
Medlem
henkeTs avatar
på ormberget så är det bara att hoppa över stängslet och knalla in, sist jag var där var det då bara att knalla ner genom kanonerna, går nå trappor där, är rätt stort där inne med 2-3 våningar har jag för mig... var i fyllan när jag var där så är lite luddigt
Citera
2007-09-26, 23:56
Medlem
Jag och några stycken ska ner i kullen bakom industriområdet. Finns ett torn med en utsliten dörr som leder neråt. Var ner där på fyllan, var någon som redan varit där och sågat upp ett galler som höll folk borta tidigare. Vi planerar på att gå ner och utforska lite längre in än ingången.

Någon som varit ner tidigare eller har en aning om storlek på anläggningen?
Citera
2008-01-16, 14:10
Bannlyst
Nån som vet hur det är med ormberget nu för tiden? är alla ingångar blockerade eller går det att komma in nånstans?
Nåt annat intressant ställe i norr?
Citera
2008-01-18, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roland Järverup
Nån som vet hur det är med ormberget nu för tiden? är alla ingångar blockerade eller går det att komma in nånstans?
Nåt annat intressant ställe i norr?

Var någon månad sen vi var på mission. Dock siktar vi också på Ormberget, men hell hole sägs vara igensvetsad så det blir väl till att gå runt och scouta lite.
Citera
2008-01-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkeT
på ormberget så är det bara att hoppa över stängslet och knalla in, sist jag var där var det då bara att knalla ner genom kanonerna, går nå trappor där, är rätt stort där inne med 2-3 våningar har jag för mig... var i fyllan när jag var där så är lite luddigt

Ja eller så gör man det enkelt för sig och går in genom den öppna dörren i stängslet eller genom en av dom öppna grindarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in