Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-12, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Malmfickorna? Tell me more tell me more!

Citat:
Ursprungligen postat av Qleo
Malmfickorna består av 4 stycken sektioner som var och en är ca 60 meter långa, mellan varje sektion går det ett tågspår ovan jord. Jag har bara varit ner i delar av den första sektionen och den sektionen var uppdelad i rum av hela eller halva mellanväggar, förmodligen ser de andra sektionerna likadana ut. Tyvärr så kan jag inte säga så mycket mer om stället vid nuläget, jag ska försöka ta mig ner innan vintern och därefter kan ni få en ny rapport i form av text och bild.

Hjälpmedel för att hitta till stället är karttjänster och dylikt, ni vet var ni ska börja leta. Var försiktiga och lycka till!

Det finns även en del tomma byggnader i luleå av både större och mindre karaktär som antagligen väntar på rivning eller ny ägare.

Ut och se er omkring, det finns mycket att upptäcka!

Om jag tänker på samma ställe, så är det inte så mycket att hänga i granen. Det är just tre eller fyra plåtklädda gropar i backen. Ungefär intressant som ett dike.
Dessutom ligger de på en plats som kan vara livsfarlig att beträda om man har otur.
Jag trodde de var igenfyllda när man rev överbyggnaden?
Citera
2011-10-12, 15:28
Medlem
Qleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Om jag tänker på samma ställe, så är det inte så mycket att hänga i granen. Det är just tre eller fyra plåtklädda gropar i backen. Ungefär intressant som ett dike.
Dessutom ligger de på en plats som kan vara livsfarlig att beträda om man har otur.
Jag trodde de var igenfyllda när man rev överbyggnaden?

Fickorna är betongklädda men vi tänker förmodligen på samma ställe. Det kan nog stämma att de har försökt att fylla igen nedgångarna med jord för när man klättrar ner i den första sektionen hamnar man på en jordhög som ser ut att ha sjunkit ihop med åren. För ett par år sen låg det även en stålskiva över hålet men den har någon lyckats flytta och på så vis har det möjliggjort att man kan ta sig ner. Vilket år rev man överbyggnaden för när jag besökte det omkringliggande området 2004 så fanns det ingen byggnad där.
Citera
2011-10-15, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qleo
Fickorna är betongklädda men vi tänker förmodligen på samma ställe. Det kan nog stämma att de har försökt att fylla igen nedgångarna med jord för när man klättrar ner i den första sektionen hamnar man på en jordhög som ser ut att ha sjunkit ihop med åren. För ett par år sen låg det även en stålskiva över hålet men den har någon lyckats flytta och på så vis har det möjliggjort att man kan ta sig ner. Vilket år rev man överbyggnaden för när jag besökte det omkringliggande området 2004 så fanns det ingen byggnad där.

Det stämmer nog att de är i betong, med stålförstärkningar på utsidan (har varit där när anläggningen var i drift). Jag kommer inte ihåg vilket år som byggnaden revs, men det var flera år före resten på grund av behovet av viss infrastruktur.
Citera
2011-10-16, 14:59
Medlem
DYexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orremator
det finns inte nå "spök" ställen i Luleå?, skulle va riktigt kul att besöka

Är ett gammalt hotell mitt i centrum som sägs vara hemsökt....
Citera
2011-10-17, 04:00
Medlem
MikeLitoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYex

men det hotellet är aktivt? Personal och boende.

Du vet inget obebott och övergivet hus någonstans i stadens närhet?
Tänkte närmast på Gäddvik, Bergnäset, Karlsvik?
Citera
2011-10-17, 04:08
Medlem
MikeLitoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzapp
Hur långt från själva fortet ligger den?
De nödutgångar som ligger längst ut var ungefär vid kraftledningen mot skidbacken, ca 200m
Har varit till alla utgångar i anläggningen men känner inte igen den. Tror tyvärr att det är stängt för gott, men då kvarstår frågan vad det där är för nåt?

Vi de utgångarna du beskriver har två schaktmaskiner/grävskopor plattat nu i över två tre veckor. Du orkar inte ta dig dit och se vad som är kvar idag? Ta med kameran isf.

Det blir så fort mörkt nu och jag hinner isf bara dit på helgerna.
Min bild är tagen i närheten av långa ormbergstugevägen när man når högsta punkten på en.
Citera
2011-10-18, 23:38
Medlem
DYexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
men det hotellet är aktivt? Personal och boende.

Du vet inget obebott och övergivet hus någonstans i stadens närhet?
Tänkte närmast på Gäddvik, Bergnäset, Karlsvik?

Jo hotellet är aktivt och ser ganska nyrenoverat ut,, det är ett av de mer fina hotellen i Luleå det ligger inte långt från kyrkan i centrum på gågatan...kanske ett par hundra meter från kyrkan på gågatan...du kan inte missa det...
Citera
2011-10-28, 22:45
Medlem
FilMedKattsands avatar
Jag citerar mig själv från en annan ue i luleå tråd här:

"Nu är det många många år sen jag var vid detta ställe ( gick i 6:an då så det var en 14 år sen) men det fanns en övergiven skola ute i alviksträsk som jag och några klasskamrater var i en natt. Jävligt spännande händelse just då, det låg gamla skolböcker utspridda över hela skolan från 20-30 talet. Om skolan finns kvar är den värd ett besök."
Citera
2011-10-29, 19:21
Medlem
MikeLitoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYex

Comfort Hotel Luleå?
Du tänker på den där elektrikern som dog i ett av rummen?

Vet du vilket rum?
Citera
2011-10-29, 19:45
Medlem
MikeLitoriss avatar
Mjölkuddsberget ligger vidöppet.

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Bild 6
Bild 7
Bild 8
Bild 9
Bild 10
Citera
2011-10-29, 23:44
Medlem
Qleos avatar
Citat:
Mjölkuddsberget ligger vidöppet.

Vidöppet är kanske lite fel ord att använda för då lär du göra någon besviken vid ett besök. Men precis som dina bilder visar så är diverse dörrar och luckor på marknivå öppna och man tar sig mycket riktigt ner en bit i berget men sen är det tvärrstopp på samtliga ingångar, man tar sig inte in i själva fortet. Luckorna på marknivån brukar öppnas och stängas rätt frekvent men nu har de nog snart varit öppna i ett år om inte mer.

I dagsläget kanske det ser annorlunda ut för jag var senast där i våras och kollade läget. Kul att du är ute och utforskar iallafall.
Citera
2011-10-30, 01:03
Medlem
DYexs avatar
Citat:
Comfort Hotel Luleå?
Du tänker på den där elektrikern som dog i ett av rummen?

Vet du vilket rum?

Jo precis, vet inte vilket rum dock,, ska höra mig för...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in