Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-12, 14:46
Medlem
Kommer vara i Luleå i helgen och undrar om det finns nå häftiga ställen att besöka? Har läst lite i tråden och det mesta verkar vara igensvetsat/larmat.. Nån som har tips på nå ställe man kan ta sig in i?
Citera
2011-08-12, 19:43
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masgask
Kommer vara i Luleå i helgen och undrar om det finns nå häftiga ställen att besöka? Har läst lite i tråden och det mesta verkar vara igensvetsat/larmat.. Nån som har tips på nå ställe man kan ta sig in i?

Åk till Boden istället, mycket häftigare.
Citera
2011-08-14, 21:55
Medlem
Någon som kan beskriva var ormbergsbunkern ligger?
Citera
2011-08-14, 23:17
Medlem
Qleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masgask
Någon som kan beskriva var ormbergsbunkern ligger?

Ormbergsfortet har varit plomberat sedan ett par år tillbaka, man tar sig inte in där helt enkelt. Det ända som finns kvar på berget är ett par skyttevärn men inget av intresse.

Lyft på lite brunnslock och luckor istället så hittar du mer än bara sten och jord.
Citera
2011-09-29, 22:24
Medlem
det finns inte nå "spök" ställen i Luleå?, skulle va riktigt kul att besöka
Citera
2011-10-07, 22:32
Medlem
MikeLitoriss avatar
Ormberget Luleå

Under en vandring hittade jag denna dörr, som ser ut att vara en nödutgång till fortifikationen med tanke på placeringen. Fastsvetsad, men säkert enda kvarvarande vägen till "Hell Hole".

Bild

De nya skidspåren. idag elljuspår av olika längd på berget har nu gjort att nästan allt är tillplattat. Lite vattenfyllda skyttevärn finns kvar dock.
Citera
2011-10-08, 19:46
Medlem
Qleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
Ormberget Luleå

Under en vandring hittade jag denna dörr, som ser ut att vara en nödutgång till fortifikationen med tanke på placeringen. Fastsvetsad, men säkert enda kvarvarande vägen till "Hell Hole".

Bild

De nya skidspåren. idag elljuspår av olika längd på berget har nu gjort att nästan allt är tillplattat. Lite vattenfyllda skyttevärn finns kvar dock.

Jag var och kände på den där dörren för ett par veckor sedan utan något vidare resultat. Känns dock lite tveksamt att den skulle ha något samband med själva fortet, men man vet ju aldrig.
Citera
2011-10-08, 21:52
Medlem
Hur långt från själva fortet ligger den?
De nödutgångar som ligger längst ut var ungefär vid kraftledningen mot skidbacken, ca 200m
Har varit till alla utgångar i anläggningen men känner inte igen den. Tror tyvärr att det är stängt för gott, men då kvarstår frågan vad det där är för nåt?
Citera
2011-10-08, 22:57
Medlem
Qleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzapp
Hur långt från själva fortet ligger den?
De nödutgångar som ligger längst ut var ungefär vid kraftledningen mot skidbacken, ca 200m
Har varit till alla utgångar i anläggningen men känner inte igen den. Tror tyvärr att det är stängt för gott, men då kvarstår frågan vad det där är för nåt?

Den ligger ca 600m norrut (mot sinksundet), troligtvis är det bara en bunker likt de som finns på lulsundsberget. Dörren är inte svetsad på utsidan och man skulle kunna prova att öppna den med en spärrnyckel, se bild nedan.

http://imageshack.us/photo/my-images/69/dsc0134pm.jpg/

Annars finns ju malmfickorna i luleå, om man nu vill gå underjord det vill säga.
Citera
2011-10-09, 02:29
Medlem
MikeLitoriss avatar
jo, den är ju en bit bortom kraftledningarna.

Här är högsta punkten på berget, man har tydligen gjutit betong där.
Bild 2
Alldeles nedanför ligger alla dessa stenar, verkar som någon då och då försökt ta undan en del av dem från de stora i mitten.
Bild 3
Citera
2011-10-09, 10:01
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qleo
Den ligger ca 600m norrut (mot sinksundet), troligtvis är det bara en bunker likt de som finns på lulsundsberget. Dörren är inte svetsad på utsidan och man skulle kunna prova att öppna den med en spärrnyckel, se bild nedan.

http://imageshack.us/photo/my-images/69/dsc0134pm.jpg/

Annars finns ju malmfickorna i luleå, om man nu vill gå underjord det vill säga.

Malmfickorna? Tell me more tell me more!
Citera
2011-10-09, 13:26
Medlem
Qleos avatar
Malmfickorna består av 4 stycken sektioner som var och en är ca 60 meter långa, mellan varje sektion går det ett tågspår ovan jord. Jag har bara varit ner i delar av den första sektionen och den sektionen var uppdelad i rum av hela eller halva mellanväggar, förmodligen ser de andra sektionerna likadana ut. Tyvärr så kan jag inte säga så mycket mer om stället vid nuläget, jag ska försöka ta mig ner innan vintern och därefter kan ni få en ny rapport i form av text och bild.

Hjälpmedel för att hitta till stället är karttjänster och dylikt, ni vet var ni ska börja leta. Var försiktiga och lycka till!

Det finns även en del tomma byggnader i luleå av både större och mindre karaktär som antagligen väntar på rivning eller ny ägare.

Ut och se er omkring, det finns mycket att upptäcka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in