2018-08-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Jag har testat typ alla generiska imovane (zopiklon) som finns på svenskt apotek och de fungerar inte. Zopiklon Pilum fungerar ibland, alla andra är helt overksamma. Riktiga Imovane fungerar dock som de ska.

Imovane är bara ett fabriksnamn, beroende på vem som tillverkar preparatet. Innehållet heter Zopiklon. Det är den kemiska substansen som gäller, sen kan läkemedlet ha olika namn beroende på vad läkemedelsbolaget kallar preparatet för.

Jag har erfarenhet av detta medel då jag har fått det utskrivit på recept under lång tid. Det trista med detta sömnmedel är att det slutar verka efter ett tag. En månads användning sen tar inte pillret längre vilket läkaren upplyste mig om. Att dubbla dosen hjälper heller inte.
Rena skiten att börja inta preparat som zopiklon och zolpidem, enär man inte kan använda dessa regelbundet som många verkar tro. Tre veckor högst en månad sen hjälper inte preparatet mot sömnsvårigheter.
Citera
2018-08-13, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Imovane är bara ett fabriksnamn, beroende på vem som tillverkar preparatet. Innehållet heter Zopiklon. Det är den kemiska substansen som gäller, sen kan läkemedlet ha olika namn beroende på vad läkemedelsbolaget kallar preparatet för.

Jag har erfarenhet av detta medel då jag har fått det utskrivit på recept under lång tid. Det trista med detta sömnmedel är att det slutar verka efter ett tag. En månads användning sen tar inte pillret längre vilket läkaren upplyste mig om. Att dubbla dosen hjälper heller inte.
Rena skiten att börja inta preparat som zopiklon och zolpidem, enär man inte kan använda dessa regelbundet som många verkar tro. Tre veckor högst en månad sen hjälper inte preparatet mot sömnsvårigheter.

Jag har ätit dom i flera år och dom funkar! Fast det är ju mer för att man är torsk på dem och att det förstört den naturliga insomnings förmågan.. och det finns en magisk gräns på 15mg man inte ska överstiga för hålla toleransen under kontroll.
Citera
2018-08-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Jag har ätit dom i flera år och dom funkar! Fast det är ju mer för att man är torsk på dem och att det förstört den naturliga insomnings förmågan.. och det finns en magisk gräns på 15mg man inte ska överstiga för hålla toleransen under kontroll.

Då tillhör du det fåtal som kan bruka medicinen under en längre tid med bibehållen effekt. Rekommenderat är annars att man skall avsluta behandlingen efter tre månader. För min del så avtog effekten efter bara någon månad, precis som den förskrivande läkaren sa åt mig.
Jag har gjort uppehåll på ett halvår och det har inte hjälpt att ta till pillret igen. Höll mig ändå på låg dos 5 mg och ibland 7,5, men aldrig mer än så.
Tycker att både zopiklon och zolpidem är klart övervärderade som insomningsmedel. Har testat båda på recept, och har inga problem att få pillren utskrivna.
Citera
2018-08-13, 20:09
Medlem
Citat:
Då tillhör du det fåtal som kan bruka medicinen under en längre tid med bibehållen effekt. Rekommenderat är annars att man skall avsluta behandlingen efter tre månader. För min del så avtog effekten efter bara någon månad, precis som den förskrivande läkaren sa åt mig.
Jag har gjort uppehåll på ett halvår och det har inte hjälpt att ta till pillret igen. Höll mig ändå på låg dos 5 mg och ibland 7,5, men aldrig mer än så.
Tycker att både zopiklon och zolpidem är klart övervärderade som insomningsmedel. Har testat båda på recept, och har inga problem att få pillren utskrivna.

Givetvis funkar dom inte som dom gjorde i början då man bara blunda och somnade! Jag måste kombinera med propavan eller melatonin så där har du rätt. och jag har kronisk smärta vilket omfrånkomligt ger en hel del ångest speciellt när man slappnar av och ska försöka somna då är den hypnotiska effekten guld värt i jämförelse med stess,ikto mm
Citera
2018-08-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Givetvis funkar dom inte som dom gjorde i början då man bara blunda och somnade! Jag måste kombinera med propavan eller melatonin så där har du rätt. och jag har kronisk smärta vilket omfrånkomligt ger en hel del ångest speciellt när man slappnar av och ska försöka somna då är den hypnotiska effekten guld värt i jämförelse med stess,ikto mm

Propavan har jag testat och det funkar, bara att man blir så jävla seg dagen efter när man vaknar upp. Skall fråga efter melatonin nästa gång jag går till vårdcentralen. Har aldrig provat såna piller.
Citera
2018-08-13, 22:53
Medlem
Vad är en recreationell dos på (zopiklon)

7.5 mg - inget märktbart
15 mg - det känns i kanske 90 minter, lite flum och försvirring.
22.5 mg nu händer inte fingrarna med i cybervärlden.
30mg+ - kan inte svara på den här, vågar inte gå hit än.

Är 30+ mg alldeles för mycket?

Hälsningar, DrMattan
Citera
2018-08-16, 21:20
Medlem
15 Mg imovane och 30 mg oxascand 4h innan...Påverkar benso imovanens verkan ?
Citera
2018-08-17, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pawel1966
15 Mg imovane och 30 mg oxascand 4h innan...Påverkar benso imovanens verkan ?
Är det till sömn eller flummetri som du ska ta dessa substanser?
Citera
2018-08-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Är det till sömn eller flummetri som du ska ta dessa substanser?

Egentligen terapeutiskt syfte...dödsfall i familjen så mycket ångest och svårt att sova. Lite flummeri känner jag hjälper mig dock att fly lite.
Citera
2018-08-17, 17:38
Medlem
Citat:

Har tagit Imovane 7,5 mg i över två år och för mig funkar det fortfarande. Kan inte sova utan men på andra sidan har aldrig tagit mer än en på kvällen.
Citera
2018-08-17, 18:26
Bannlyst
----
Citat:
Ursprungligen postat av Pawel1966
Egentligen terapeutiskt syfte...dödsfall i familjen så mycket ångest och svårt att sova. Lite flummeri känner jag hjälper mig dock att fly lite.
Om du har Oxazepam och de fungerar så ta dessa och inget annat. Har du svårt att sova och kan somna på Imovane, så ta detta och inget annat. Jag förstår din situation, men ändå inte. Jag har varit där.

PMa om du vill snacka.
Citera
2018-08-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maimiitang
Har tagit Imovane 7,5 mg i över två år och för mig funkar det fortfarande. Kan inte sova utan men på andra sidan har aldrig tagit mer än en på kvällen.

Du ligger lite i överkant med 7,5. Försök att gå ned till 5 mg. Försök sedan att fasa ut preparatet helt. Vid tillfälligt bruk kan preparatet fungera. Men förr eller senare så upphör effekten nästan helt.
De tre första månaderna funkade Imovane för mig. Gäspade och somnade, men nu får jag vänta i flera timmar innan verkan, och den är mycket kortvarig, somnar till någon timme på morgonkvisten.

När du var hos läkaren och fick dina Imovane, antar att du fick dom på recept, blev du inte upplyst om att det är ett medel som man skall ta under kort tidsperiod?

Det finns en del kommentarer i tråden som menar att man skall sitta och softa framför TV-n och må bra. Dom har fel inställning till Imovane. Har man tagit ett piller skall man omedelbart gå och lägga sig, annars är det ingen mening med ett insomningspiller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in