2026-07-25, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Kommer den gamla filmen från då Björn var tonåring och debatterade med Christer Mattsson (den ökända debatten) nånsin att släppas eller publiceras tror ni? Hade varit intressant att se den gamla debatten och den finns på video men den har aldrig postats eller publicerats.

Var har du läst att den filmades? Låter väldigt osannolikt att man bemödar sig att filma en debatt mot en minderårig skolelev.
Citera
2026-07-25, 07:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Var har du läst att den filmades? Låter väldigt osannolikt att man bemödar sig att filma en debatt mot en minderårig skolelev.

Vet inte om det filmades, minns att Björn var med i media redan i unga år

En bild på vad jag antar är den omtalade debatten inför en skolklass:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/christer-mattsson-tog-debatten-anda-blev-eleven-nazistledare/

Betalvägg, men bilden får man ändå se.

Ur artikeln:
I dag, 22 år senare, måste jag mejla och sms:a honom flera gånger innan Christer Mattsson till sist motvilligt skickar över videoinspelningen från debatten. ”Glad om du destruerar eländet när du är klar”, skriver han i mejlet.
Senast redigerad av grodanskurt 2026-07-25 kl. 07:20.
Citera
2026-07-25, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt

https://www.dn.se/nyheter/sverige/christer-mattsson-tog-debatten-anda-blev-eleven-nazistledare/

Ur artikeln:
I dag, 22 år senare, måste jag mejla och sms:a honom flera gånger innan Christer Mattsson till sist motvilligt skickar över videoinspelningen från debatten. ”Glad om du destruerar eländet när du är klar”, skriver han i mejlet.

Det var som fan! Den vill man såklart se, men tvivlar på att den någonsin kommer göras offentlig.
Citera
2026-07-25, 12:38
Medlem
Citat:

I en längre artikel (tror hos DN?) om hela debatten så nämns det att Christer har/hade en film från debatten som reportern/journalisten/skribenten (vad han nu var) fick tillslut men att Christer då sagt att denne gärna kan destruera filmen efteråt. Tror Christer skäms för hur han betedde sig i debatten?
Citera
2026-07-25, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt

Ur artikeln:

Citat:
Det var som fan! Den vill man såklart se, men tvivlar på att den någonsin kommer göras offentlig.

Helvete ja, den vill man se. Lär aldrig ske att den publiceras men det vore väldigt intressant om så hände.
Citera
2026-08-11, 14:42
Medlem
gotets avatar
Björn Björkqvist är på gång i podden nationell reflektion. Han drar in enorma summor skattefritt från donationer som han förvaltar. Är det någon som vet om Björn Björkqvist fortfarande super? Själv har jag inte lyckats komma över någon information på sistone.
Citera
2026-08-11, 14:55
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
I en längre artikel (tror hos DN?) om hela debatten så nämns det att Christer har/hade en film från debatten som reportern/journalisten/skribenten (vad han nu var) fick tillslut men att Christer då sagt att denne gärna kan destruera filmen efteråt. Tror Christer skäms för hur han betedde sig i debatten?
Matsson var på föreläsningsturné, detta hände på Säveskolan Visby, efter föreläsningen frågade några elever om han kunde ta debatten med Björn, både ställde upp och den anordnades utanför skoltid men i lokalerna, den filmades av skolans elever.

Debatten fick blandat mottagande av eleverna, vissa tyckte att det var fegt av en proffsdebattör att trycka ner en 17åring på det sättet. Det var även journalister från de gotländska tidningarna där som refererade debatten.

Mattson har på senare år sagt att han ångrar det, eftersom det målade in Björn i ett hörn. Björn skriver bland annat om det i någon av sina böcker.

Jag har inte sett videon själv, men kände folk som var där.
Citera
2026-08-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Matsson var på föreläsningsturné, detta hände på Säveskolan Visby, efter föreläsningen frågade några elever om han kunde ta debatten med Björn, både ställde upp och den anordnades utanför skoltid men i lokalerna, den filmades av skolans elever.

Debatten fick blandat mottagande av eleverna, vissa tyckte att det var fegt av en proffsdebattör att trycka ner en 17åring på det sättet. Det var även journalister från de gotländska tidningarna där som refererade debatten.

Mattson har på senare år sagt att han ångrar det, eftersom det målade in Björn i ett hörn. Björn skriver bland annat om det i någon av sina böcker.

Jag har inte sett videon själv, men kände folk som var där.

Tack för svaret. Undrar om det på nåt sätt skulle gå att få tag på videoupptagningen.
Citera
2026-08-11, 16:00
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Tack för svaret. Undrar om det på nåt sätt skulle gå att få tag på videoupptagningen.
Filmskolan som filmade är nedlagd, så den vägen är körd. Näst bästa om du är intresserad är Gotlands tidningar / Gotlands Allehanda, det är dem som tog bilden och gjorde ett stort reportage som jag referera från, självklart fritt från minnet.
Citera
2026-08-12, 22:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Filmskolan som filmade är nedlagd, så den vägen är körd. Näst bästa om du är intresserad är Gotlands tidningar / Gotlands Allehanda, det är dem som tog bilden och gjorde ett stort reportage som jag referera från, självklart fritt från minnet.
Tittut, bilden kan du se här
Citera
2026-08-14, 22:39
Medlem
SYSTEMexes avatar
https://www.youtube.com/watch?v=AlCpkzLQx88&t=1

Denna kortvideo ger mig alltid ett gott skratt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem