Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2008-09-04, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DownPoison
Fel. Man KAN blinka vänster om man ska vänster. Inget fel med det.

Dock KAN man lura den som ligger i vänstra filen då denne KANSKE tror att du ska byta till hans fil.

Har aldrig och kommer nog aldrig se någon byta från höger till vänster fil i en c-plats iofs, förutom vid köbildning.
2008-09-04, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
För att vara riktigt petig... Hur f#n kommer man då in i den inre filen utan att använda sin blinkers??? (Blinka vid fil byte SKA man väl göra?)

Du har alldeles rätt käre vän. Dock behöver du inte blinka vänster om du fortsätter runt i högerfilen (eller vänsterfilen) i en c-plats.

Eller menar du när du ramlar in i c-platsen? Då ska man ju egentligen göra en vänsterblink om att man ska in till "innerfilen" (som egentligen är ytterfilen, hehe). Dock ska ju denna blinkning då göras EFTER det att man kört in. Alltså inte blinka vänster utanför c-platsen.
2008-09-04, 09:41
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
... fortsätter runt i högerfilen ...

Haha, tänker du dig ett helvarv i högerfilen då ?
2008-09-04, 09:49
Medlem
Jag förstår inte riktigt vad ert problem är, om man kör in i en rondell ska man först följa anvisningarna och sedan blinka åt det håll du ska, skrämmande att vissa härinne verkligen har körkort.
2008-09-04, 15:33
Medlem
Vägverket har ju tyvärr inte lyckats skriva lagarna så trafiksäkert som möjligt alla gånger. En korkad lag är ju det här med blinkers i rondell. Vänsterblink underlättar! En annan är att man får ligga i högerfil hur länge man vill i en rondell. Det är totalt fel! En tredje är ju zebralagen som fick olyckorna att skjuta i höjden när den infördes och det är fortfarande en högre andel olyckor än innan. Smart!
2008-09-04, 17:00
Medlem
här på Åland är de ingen som blinkar vänster i en rondell, de är ju helt idiotiskt!? Svenskarna brukar dock ha en tendens att göra det
2008-09-04, 18:01
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hard_as_a_razor
här på Åland är de ingen som blinkar vänster i en rondell, de är ju helt idiotiskt!? Svenskarna brukar dock ha en tendens att göra det
Hade vi haft 4 bilar i hela landet hade jag oxå gett fan i det...
2008-09-04, 18:30
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Hade vi haft 4 bilar i hela landet hade jag oxå gett fan i det...
Varför inte sträcka ut handen genom rutan också för att riktigt visa att du är en idiot när du kör in i c-platsen blinkandes, så jag får mig ett extra skratt bakom dig.

Hemmagjorda trafikregler borde bestraffas med indraget körkort
2008-09-04, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Okej, då är det din och den andre snubbens åsikt. Jag tycker att det gamla sättet känns säkrare och att man ska blinka vänster om man ska till vänster i en rondell och till höger när man ska ut ur den.
Jag kör å andra sidan mellan 12-15000 mil per år, hur många kör ni?
Hur kan det vara säkert när ingen annan bilist vet vart du ska svänga av? Man bara kör helt vanligt och helt plötsligt tvärsvänger bilen framför en utan att man är beredd - hur kan det kännas säkrare?

--------------------------------------------
Vad är zebraregeln som nån nämnde förnått?
2008-09-04, 19:13
Medlem
jagvillhas avatar
Beror På Hur Körskolan Lär Ut ! , Klaga På Körskolorna Ist!
2008-09-04, 19:19
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Ofta brukar vänsterblinkarna, vilka är mellan 65 och 150 år gamla, att glömma att blinka höger när de svänger ut ur c-platsen.

De fortsätter att blinka vänster när de kör ut, vilket sitter i deras ryggmärg, men blinkar inte höger, eller kanske i sista sekund.

Detta medför en säkerhetsrisk.
Ett stort skäl till att det ska förbjudas.
2008-09-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Haha, tänker du dig ett helvarv i högerfilen då ?

Du vet att det är okej att köra så sen 1nov -97 va? Och det alltså utan att blinka.

Och har du dessutom märkt att man sen en tid tillbaka börjat måla/målat om 2-filiga c-platser så att den sk mittlinjen går runt i en cirkel istället för att gå utåt vid varje utfart? (vissa c-platser finns den versionen kvar då det får trafiken där att flyta bättre, Uppsala tex med gigantiska c-platser).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in