Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2024-01-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Ha ha nej du, det gör det inte, för det enda du signalerar är att du inte begriper skillnaden mellan rondell och korsning. Du framstår som efterbliven, okunnig eller bara rädd och osäker med vb när du följer en fil.

Den som framstår som efterbliven är väl ändå du så uppenbarligen har så svårt att se och tolka enkla logiska signaler i trafiken….

Mm ser ju för sig en mängd olika situationer i trafiken där du väl också inte förstår vad blinkersen informerar om, utan feltolkar…..
2024-01-17, 13:35
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Den som framstår som efterbliven är väl ändå du så uppenbarligen har så svårt att se och tolka enkla logiska signaler i trafiken….

Mm ser ju för sig en mängd olika situationer i trafiken där du väl också inte förstår vad blinkersen informerar om, utan feltolkar…..
Ni Vb:are är känslostyrda - det är anledningen till att vi hånar er.

"Det känns som en korsning ju!" - alltså blinkar ni. Ni kan inte begripa skillnaden mellan en känsla och fakta. Faktan att korsningen har korsande vägar, tillskillnad mot rondellen där man byggt in en cirkulation mellan vägarna, och att det är en särskild väg med allmänna trafikregler och vanligt körbeteende som gäller - blinka där du viker av, inte för att "känslan säger det".
2024-01-17, 13:46
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Ni Vb:are är känslostyrda - det är anledningen till att vi hånar er.

"Det känns som en korsning ju!" - alltså blinkar ni. Ni kan inte begripa skillnaden mellan en känsla och fakta. Faktan att korsningen har korsande vägar, tillskillnad mot rondellen där man byggt in en cirkulation mellan vägarna, och att det är en särskild väg med allmänna trafikregler och vanligt körbeteende som gäller - blinka där du viker av, inte för att "känslan säger det".
Det finns bara två saker som styr hur jag blinkar

1) Om det kan få rättsliga konsekvenser
2) Om andra bilister kan ha nytta av det
2024-01-17, 17:07
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Och om nån HB som du skriver ovan, och du kör in i CP, och så fortsätter den bilen ändå och smäller med dig. Vem tror du har störst risk att få skulden….? Vad säger reglerna…? Att du har väjningsplikt mot allt och alla som redan är i CP….. Och det gäller i princip hur fan de än kör…. Dessutom finns den fina paragrafen som säger att du inte ska framföra ditt fordon i högre hastighet än att du kan stanna på den del av vägen du kan överblicka och de hinder eller faror du kan förutse. Gör du det om du kör in i en CP för att nån HB ut och så smäller ni i alla fall…?
Ditt svar visar bara att jag har rätt, eftersom du gör allt för att vrida och vända på det och letar överallt efter olika scenario.
Bara löjligt av dig
Men visst, fortsätt blinka vänster och direkt byt till höger och sväng samtidigt. Det hjälper ju väldigt mycket...
Go natt
2024-01-17, 17:09
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Jag förstår inte alls vad väjningsplikten har med saken att göra?
Det är ju ditt problem, och kan ju leda till att du skapar problem för andra.

Ingen ide'att förklara en så självklarhet, som man ska ha lärt sig i trafikskolan och under teorilektionerna.
2024-01-17, 20:52
Medlem
Ingen idé att argumentera eller förklara för folk som inte förstår vänsterblink i rondell. Samspel finns inte i deras begreppsvärld.

För dessa är trafiken en arena där man uppträder som individ, alla medtrafikanter är motståndare. Ett taktiskt spel där man utnyttjar trafikreglerna för att vinna företräden och blockera motståndarna. En blockerad motståndare ses som eliminerad och behöver inte ges mer uppmärksamhet eller respekt. Exempelvis en som stannat inför en cirkulationsplats och undrar när det ska öppnas en lucka, den är eliminerad och fokus kan istället riktas mot nästa motståndare. På sin höjd kan man blinka ut höger, men enbart för att bestämmelserna kräver det. Blinka vänster är uteslutet eftersom syftet enbart att underlätta för motståndarna. Dessa personer är minsann inte någon död fisk som bara följer strömmen, de ser sig som förare. Det klingar mer individualistiskt och tävlingsinriktat, bra för egot. Den absolut sämsta sorten kallar sig aktiv eller skicklig förare. Med förare i trafiken så uppstår proppar, köer och incidenter, som föraren dock tillskriver alla andra.

Vi andra förstår att trafikflödet är överordnat egot. Det som är bra för flödet är bra för mig, när det flyter så kommer alla fram smidigt och säkert. Alla trafikanter är medtrafikanter även när jag har företräde. Man följer bestämmelserna för att de faktiskt fyller ett gott syfte, inte bara för att man måste. Och man kan faktiskt bidra mer än bestämmelsernas minimikrav, vilket dock kräver lite högre kognitiv förmåga. Exempelvis blinka vänster i vissa rondeller, vilket underlättar för dem som väntar i ovisshet utanför. För en förare är detta helt obegripligt och kommer aldrig ske, men vi trafikanter fattar.
2024-01-18, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Ditt svar visar bara att jag har rätt, eftersom du gör allt för att vrida och vända på det och letar överallt efter olika scenario.
Bara löjligt av dig
Men visst, fortsätt blinka vänster och direkt byt till höger och sväng samtidigt. Det hjälper ju väldigt mycket...
Go natt

Jodå, det är uppenbart att du inte har trafikkunskaper nog att förstå att det jag skrev är fakta, så ditt svar visar att du inte är kapabel att dra nytta av andras signaler med blinkers för du förstår bara några av dem men inte alla, dessutom visar det att du har brister i risk- och konsekvens-analys.

Att förstå och dra nytta av blinkers i trafiken klarar normalt de flesta, men du och andra VB-motståndare visar ju med all tydlighet att ni inte klarar det och försöker dölja era tillkortakommanden med att tramsa som barnungar.

Du kan ju begrunda varför omröstningen i trådstarten visar en klar majoritet för VB i CP
Varför VB i CP fortfarande lärs ut av trafikskolor i Sverige, och i Norge, Frankrike, UK (fast HB där då de har vänstertrafik) och en rad länder till, samt att det uppmanas av trafikmyndigheter eller krävs enligt trafikreglerna i aktuellt land.
Du är såklart så egotrippad att du tror att alla de tusentals utbildade i trafiksäkerhet etc som formar och styr trafikskolorna utbildningsplanen etc är korkade och att en liten liten klick anonyma gossar på ett forum skulle veta mer och bättre än dem.
2024-01-18, 15:00
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Jodå, det är uppenbart att du inte har trafikkunskaper nog att förstå att det jag skrev är fakta, så ditt svar visar att du inte är kapabel att dra nytta av andras signaler med blinkers för du förstår bara några av dem men inte alla, dessutom visar det att du har brister i risk- och konsekvens-analys.

Att förstå och dra nytta av blinkers i trafiken klarar normalt de flesta, men du och andra VB-motståndare visar ju med all tydlighet att ni inte klarar det och försöker dölja era tillkortakommanden med att tramsa som barnungar.

Du kan ju begrunda varför omröstningen i trådstarten visar en klar majoritet för VB i CP
Varför VB i CP fortfarande lärs ut av trafikskolor i Sverige, och i Norge, Frankrike, UK (fast HB där då de har vänstertrafik) och en rad länder till, samt att det uppmanas av trafikmyndigheter eller krävs enligt trafikreglerna i aktuellt land.
Du är såklart så egotrippad att du tror att alla de tusentals utbildade i trafiksäkerhet etc som formar och styr trafikskolorna utbildningsplanen etc är korkade och att en liten liten klick anonyma gossar på ett forum skulle veta mer och bättre än dem.
Uj uj vad du har koll på allt från trafikskolor och vad trafikskolor i andra länder lär ut. *applåderar* din enorma kunskap, som är fullständigt irrelevant här.
Jag anser fortfarande att det är fullständigt meningslöst att blinka vänster eftersom det inte ger mig, som ska köra in, någon info. Jag vet att bilen är inne i rondellen, och det enda jag väntar på är att få komma in. Så om bilen inte blinkar höger står jag kvar.

Hur förklarar du att man ska , i god tid, signalera att man är på väg ut, om man blinkar vänster hela tiden fram till man ska svänga ut och först DÅ LÄGGER HÖGERBLINKA när du svänger? Då kan du ju lika väl ge fan i att blinka höger eftersom du INTE har förvarnat vad du ska göra!
Så tala om att vara egotrippad!
Så enligt du och alla andra, så blinkar ni vänster in och först när du kör ut blinkar du höger, alltså när du är vid 3 och redan har börjat svänga ut.
Tack för den jävla infon

https://cdn.korkortonline.se/images/...plats-rakt.svg
2024-01-18, 15:02
Citat:
Jag anser fortfarande att det är fullständigt meningslöst att blinka vänster eftersom det inte ger mig, som ska köra in, någon info.
Att det inte ger DIG någon info är inte samma sak som att det inte ger andra någon info.
2024-01-18, 16:21
Medlem
Citat:
Jag vet att bilen är inne i rondellen, och det enda jag väntar på är att få komma in. Så om bilen inte blinkar höger står jag kvar.
Då för du stå kvar halva dagen om du kör du i storstad. 99/100 av bilarna i cirkulationsplatsen kommer inte blinka höger innan dom slänger sig ur precis före din infart. Du börjar snart inse att du väntat i onödan, och det har hunnit bildas kö med tutande bilar bakom dig.

Efter att ha väntat där i onödan för 99 bilar så vill du komma vidare, så när den 100:e inte heller blinkar höger så chansar du på att den kommer följa de andras exempel. Trist, men det stämde inte utan den fortsatte rakt in i din vänstersida. Om den blinkat vänster så hade det undvikits.

Kontentan: Alla medtrafikanter gör inte som man ska. Att en bil inte blinkar höger betyder inte att den verkligen kommer fortsätta runt i cirkulationsplatsen. Det betyder bara att alla andra måste vänta som om den ska vidare runt. Blinkas det vänster så vet alla att den avser fortsätta runt. Och sen blinkar man höger innan man kör ut.

Men du kanske bor i obygden där man knappt möter andra bilar, och där finns inte den problematiken på samma sätt.
Senast redigerad av HasseKlasse 2024-01-18 kl. 16:24.
2024-01-18, 17:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Är det någon som har koll på rättsfall där bilister inte blinkar höger före utfart. Är mest nyfiken på fall för polisen delat ut böter men utan att någon olycka eller incident inträffat.
Jag använder normalt inte högerblink i mindre rondeller där jag ska ut i tredje, även om jag är öppen för det om någon som behöver det dyker upp i just den tredje.
2024-01-18, 19:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Uj uj vad du har koll på allt från trafikskolor och vad trafikskolor i andra länder lär ut. *applåderar* din enorma kunskap, som är fullständigt irrelevant här.
Jag anser fortfarande att det är fullständigt meningslöst att blinka vänster eftersom det inte ger mig, som ska köra in, någon info. Jag vet att bilen är inne i rondellen, och det enda jag väntar på är att få komma in. Så om bilen inte blinkar höger står jag kvar.

Hur förklarar du att man ska , i god tid, signalera att man är på väg ut, om man blinkar vänster hela tiden fram till man ska svänga ut och först DÅ LÄGGER HÖGERBLINKA när du svänger? Då kan du ju lika väl ge fan i att blinka höger eftersom du INTE har förvarnat vad du ska göra!
Så tala om att vara egotrippad!
Så enligt du och alla andra, så blinkar ni vänster in och först när du kör ut blinkar du höger, alltså när du är vid 3 och redan har börjat svänga ut.
Tack för den jävla infon

https://cdn.korkortonline.se/images/...plats-rakt.svg
När börjar du blinka höger då? Det är väl ingen skillnad på om man blinkar vänster eller om man inte blinkar alls, det går inte att påbörja högerblink förrän man passerat föregående avfart ändå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in