Citat:
Ursprungligen postat av
Ikkik
Nej, när har jag påstått det?
Förhindra missförstånd gör man nog genom att agera logiskt och konsekvent och inte på känslor.
Tänker över vad du har framför dig för situationer kring rondellen som kräver VB (och utgå då inte från tankefelet att det är en korsning, för det är ju en särskild väg med av- och påfarter enligt TF och domslut.)
Bryter eller korsar du några filer åt vänster som i en korsning? Brukar man blinka i vänsterkurvor? Vilken info ger VB för bakomvarande i en rondell som det inte ger på en "vanlig rak väg"? (för jag antar att du inte VBar varje gång du INTE "svänger höger" på andra vägar och istället fortsätter)
En liten rondell kan "kännas" som en korsning, men det gör den ändå inte till en. Det är bara en känsla, men du borde veta med förståndet att skyltarna bestämmer vad det är för nåt.
Jag har inga hard feelings mot VBare, jag ser er bara som lite känslodrivna och småkorkade 🙂. Jag är en tänkande och analytisk person som gillar att dissekera och plocka isär för att se vad som egentligen finns där bakom.
Motvilligt kan jag ha förståelse när långtradare blinkar vänster eftersom de är långa och svårhanterliga i trånga rondeller med trafik. Men för bilar finns inget svårt som skulle behöva kräva att man ligger i två filer med hjulparen
Som sagt så lär jag mig teorin, jag kör inte så det är du som gör några tankefel här.
Det som antagligen finns bakom är förmågan att lära och ta in information medan du kanske kört bil i 30-40 år utan att förstå att saker förändrtas. Numera försöker man bygga fler cirkualtionsplatser just för att det ska gå smidigare och fungera säkrare. De som vänsterblinkar försöker underlätta.
Det är förbjudet att ligga med hjulen i två filer samtidigt och de som kör i vänsterfilen ska såklart in i högra helst när de ska blinka höger och köra ut. Smidigt, men inte åka runt i två filer samtidigt.
Exempel på hur saker kan förändras
Citat:
Nya trafikregler 2023 kommer att omfatta en rad olika typer av regler och bestämmelser för att skapa en tryggare och mer hållbar trafikmiljö1. Några av de nya reglerna är2:
Det är inte längre tillåtet för bilar och motorcyklar att överskrida hastighetsgränsen vid omkörning.
Det är nu obligatoriskt att bära hjälm för den som färdas på elskoter samt förbud att färdas på trottoaren.
Alkoholhalten sänks till 0,0 g per liter blod hos minderåriga (under 18 år) och gäller alla typer av fordon såsom mopeder, motorcyklar upp till 125cc, cyklar och elskotrar.
Ett annat exempel
Citat:
Den 1 februari 2018 ändras trafikförordningen. Enligt den får du som förare inte använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning om du håller den i handen när du kör ett motordrivet fordon. Regeln är till för att skydda dig och andra i din omgivning.
Det är måhända inte en regel idag men det innebär inte att det i framtiden inte kan bli det att man ska vänsterblinka för att förtydliga vart man ska i en cirkulationsplats. Så ibland lär vi oss av andra det vi själva inte lärt oss och att vi inte kan, innebär inte att de har fel.