Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-27, 23:02
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Okej, men hur gör ni då när fler och fler rondeller blir mer eller mindre igenväxta av buskage och annat?
Undrar varför Trafikverket låter rondeller bli mindre och mindre transparenta? 🤔

Eller som hestbice uttryckte sig tidigare idag.
Du behöver inte bekymra dig om hur vi gör. Ignorera bara alla vänsterblinkningar i cirkulationsplatser och låtsas som att vi inte blinkar alls när vi blinkar vänster.

I övrigt gör du nog helt rätt i att följa vad hestbice skrev, eftersom du verkar tycka att det här är så krångligt.

Det enda jag inte fattar är varför du tycker att det är så viktigt att alla ska sänka sig till din nivå.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-03-27 kl. 23:10.
2023-03-27, 23:13
Medlem
Citat:
Okej, men hur gör ni då när fler och fler rondeller blir mer eller mindre igenväxta av buskage och annat?
Undrar varför Trafikverket låter rondeller bli mindre och mindre transparenta? 🤔

Så, vad tror du är störst chans att upptäcka genom ett buskage, en blinkande gul signal eller ingen signal alls…..?

Trafikverket vill skapa viss osäkerhet i CP, det tenderar att sänka hastigheten något. Det är även anledning till att man börjat anlägga CP utan raka anslutningar.
2023-03-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hm…. Idkar min herre bruk av skygglappar månne, som gör att du ”missar” att svara på frågor som är svåra att svara på utan att du målar in dig….?

För viss hade jag några andra rätt tydliga frågor i mitt inlägg, som du valde att inte svara på….?

Några till och med? Vet faktiskt inte vad som missats.
Synligheten på blinkande bilar? Dessa syns denna årstid ändå inte förrän de kommit "runt hörnet", det ligger minst en halv meter snö på alla rondeller ännu ett tag.
2023-03-27, 23:27
Medlem
Största problemet anser jag vara alla som struntar i att köpa till blinkersfunktion till deras bilar.
2023-03-28, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Några till och med? Vet faktiskt inte vad som missats.
Synligheten på blinkande bilar? Dessa syns denna årstid ändå inte förrän de kommit "runt hörnet", det ligger minst en halv meter snö på alla rondeller ännu ett tag.

Det är väldigt tydligt att du helst inte vill svara på frågan utan lallar runt med sådana här ”ickesvar”…..

Men på ditt svar/påstående, så svarar jag, att det finns rondeller på fler platser i Sverige än bara i din stad, eller hur….?

Eller så kan du väl visa mig rondeller som har ”minst en halv meter snö” i Sthlm, Västerås, Örebro, Borås, Tranås, Kalmar, Uddevalla, Göteborg, Malmö……. Så får vi se om du försöker dölja nåt med ditt svar…

Och ja, det det finns väl dessutom fler årstider än vinter, och vilket syns lättast då i vimlet, blinkande gult ljus eller ingen signal alls…..?😉
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-03-28 kl. 05:14.
2023-03-28, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är väldigt tydligt att du helst inte vill svara på frågan utan lallar runt med sådana här ”ickesvar”…..

Men på ditt svar/påstående, så svarar jag, att det finns rondeller på fler platser i Sverige än bara i din stad, eller hur….?

Eller så kan du väl visa mig rondeller som har ”minst en halv meter snö” i Sthlm, Västerås, Örebro, Borås, Tranås, Kalmar, Uddevalla, Göteborg, Malmö……. Så får vi se om du försöker dölja nåt med ditt svar…

Och ja, det det finns väl dessutom fler årstider än vinter, och vilket syns lättast då i vimlet, blinkande gult ljus eller ingen signal alls…..?😉
Halva Sverige har nog snö i den nivå jag nämnde nu, men förhoppningsvis borde vintern upphöra snart.

Det är förstås en fråga med givet svar, men inget som i sig gör så stor skillnad eftersom VB-bilister ändå tillhöra de färre.
2023-03-28, 10:26
Medlem
När jag kör in i CP är det primära det faktiska trafikläget där jag ska köra in, hur folk blinkar är sekundärt. Hur folk blinkar på motstående sida i CP ointressant, först när de närmar sig där jag ska köra in kommer de i spel. När en bil kommer så nära att de kan påverka om jag kan köra in är det fråga om ett ögonblick innan det står klart om de ska fortsätta i CP eller ta avfarten till vänster om mig. Man kan inte lita på folks blinkande.
Ska jag köra in i en CP med 2 körfält ska det vara fritt i bägge körfälten, de som kör t.ex. i det inre kan när som välja att byta körfält.
2023-03-28, 11:27
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
När jag kör in i CP är det primära det faktiska trafikläget där jag ska köra in, hur folk blinkar är sekundärt. Hur folk blinkar på motstående sida i CP ointressant, först när de närmar sig där jag ska köra in kommer de i spel. När en bil kommer så nära att de kan påverka om jag kan köra in är det fråga om ett ögonblick innan det står klart om de ska fortsätta i CP eller ta avfarten till vänster om mig. Man kan inte lita på folks blinkande.
Ska jag köra in i en CP med 2 körfält ska det vara fritt i bägge körfälten, de som kör t.ex. i det inre kan när som välja att byta körfält.
Det står dig helt fritt att inte planera körningen i god tid och istället vänta till sista stund. Personligen tycker jag det är skönare att planera körningen och anpassa farten i förväg.
2023-03-28, 20:44
Medlem
Assbuster-cockburns avatar
Citat:
Du har aldrig funderat på att det är svårt för de som väntar på att köra in i cirkulationsplatsen att veta vad som är vänster för dig? Babbar eller ej (fjortisar har inte körkort).

Jasså, ja man kanske inte behöver körkort för a-traktor. Men vänster är väl vänster för alla, hur kan det vara svårt för någon som kör in att förstå det?
2023-03-28, 21:57
Medlem
Floskelsprutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assbuster-cockburn
Men vänster är väl vänster för alla
Tydligen inte för folk som blinkar vänster i en cirkulationsplats. De blinkar ju vänster fastän de ska svänga av åt höger...
2023-03-29, 06:45
Medlem
När jag kommer mot rondellen som i mitt fall ersätter en gammal T-korsning så blinkar jag först till vänster för bilisterna bakom och de som är till höger i korsningen för att sedan när jag nått toppen på T:et blinka höger för att byta fil och kunna köra ut ur rondellen vänster i T:et. Likadant i en rondell med dubbla filer med 5 avtagsvägar blinkar jag vänster tills jag når den avtagsväg jag ska välja för att sedan blinka höger för att svänga av.
2023-03-29, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Tydligen inte för folk som blinkar vänster i en cirkulationsplats. De blinkar ju vänster fastän de ska svänga av åt höger...
Du har inte körkort va?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in