Citat:
Ursprungligen postat av
HeltNormal
Jag tror att vi måste komma överens nu, innan det händer en olycka i rondellen...
Det funkar inte så bra om trafikanter beter sig på två olika sätt.
Vad jag har förstått, så blinkar man vänster i rondellen, om man inte skall av på närmaste utfart.
Det verkar vara en utmärkt ide, så jag föreslår att vi alla gör så. Ni som inte vill nöta på blinkreläet, kan vi starta en insamling till.
Då har du ju inte förstått…..
Dessutom finns det gott om andra situationer i trafiken där trafikanter kan, och får, bete sig på olika sätt. Så det handlar även om att alla ska kunna tolka aktuell situation utifrån hur andra trafikanter kan och får bete sig, med t ex signalgivning eller annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
toblemona
Jo, det var anledningen att rondeller började byggas. Och ja, bilskolor drivs inte direkt av intelligentian. Och ja igen, jag tillhör de smartaste 1 % av befolkningen.
Du förstod alltså inte vad jag skrev…
Du påstod att det var enda anledningen till att rondeller började byggas. Men du har fel för det var inte alls den
enda anledningen för det fanns flera andra anledningar.
De som är trafiklärare måste ha godkänd utbildning för detta, deras och körskolornas jobb liksom hela utbildningen styrs och kontrolleras löpande av de myndigheter som har övergripande ansvar för trafiksäkerheten. Och skulle körskolor lära ut fel så skulle de få för många som underkänns vid förarproven, och då kan de mista sin licens att bedriva körskola. Att du inte begriper det säger mig att det nog bara är 1% av din hjärna som är i drift…
Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Det verkliga problemet med VB är att de vilka tillämpar detta i cp mer sällan gör HB när de avser att lämna cp. Alternativt görs då HB så sent att det inte alls tillför något. Det finns således tre olika fel som kan uppstå när någon tillämpar VB:
1 När cp lämnas blinkas det fortfarande vänster.
2 När cp lämnas blinkas det inte alls.
3 När cp lämnas aktiveras HB troligen parallellt med att ratten vrids år höger.
Den som inte blinkar alls förväntas fortsätta runt rondellen.
Tror jag har frågat dig förut, men har du nån seriös statistik på det du skriver ovan….? Eller är det mest bara ditt eget tyckande som kan vara påtagligt påverkat av din konfirmationsbias….
Sen, kan man från alla positioner alltid se om en bil ”inte blinkar alls”….? Och om man inte kan det, av olika orsaker, skulle en VB då kunna ge mer info, en tydligare indikation, om vad den bilen har på gång eller inte ska göra. Skulle en VB då kunna ge mer info om just den bilen än om man inte kan om den blinkar eller inte åt nåt håll….?