Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-08, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Detta lärs ju ut på körskolor numera att blinka vänster om du ska runt i rondellen. Jag tror din ilska mot de som blinkar vänster riskerar ge dig en hjärtattack eller hjärnblödning på lång sikt, för det lär inte minska i trafiken.
2023-03-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MongoTorsten
Ni som tycker att det ger någonting att blinka vänster i en cirkulationsplats.
För att jag ska veta vad vänster betyder för dig så måste jag ju också veta var du körde in i cirkulationsplatsen.
Visst, det kanske funkar i Blomstermåla och den trafikmängden och storleken på cirkulationsplatser som (eventuellt) finns där.

Men står du utanför cirkulationsplatsen vid t.ex. Brommaplan i Stockholm så kan jag lova att du inte har en jävla aning om vad den där vänsterblinkersen betyder. Således helt överflödigt.

Det hela är ju inte svårare än att den som står utanför cirkulationsplatsen har väjningsplikt och väntar till dess att det finns en lagom stor lucka för att köra in i cirkulationsplatsen.
Den som befinner sig i cirkulationsplatsen blinkar höger när han/hon passerar utfarten INNAN den utfart han/hon planerar att köra ut ur cirkulationsplatsen via.

Den som står utanför cirkulationsplatsen vet då att en bil som inte blinkar har för avsikt att fortsätta sin färd inne i cirkulationsplatsen.

Och för dubbelfiliga cirkulationsplatser så tillkommer naturligtvis ett moment till då det (oftast) blir fråga om ett filbyte.
DOCK är det ju så att skyltar respektive vägmarkeringar kan rättfärdiga olika sätt att ta sig igenom cirkulationsplatsen beroende på vad som är bäst lämpat för just den cirkulationsplatsens trafikflöde.

Det hela är så otroligt enkelt och det viktigaste av allt är den där högerblinken när det är dags att ta sig ut ur cirkulationsplatsen.

Nja.
Eftersom att inte alla blinkar ens när de ska ur så är det lika trevlig signal åt andra hållet. Dvs att blinka om du ska vidare förbi den avfart där jag står och väntar på att köra ut. Precis som om du svänger vänster i en korsning och blinkar, kan det alltså vara relevant att blinka vänster i rondellen, så att de som står vid (t.ex) infart till höger och rakt fram, vet att du ska vidare. När du sedan kommer till den "vänstra" avfarten blinkar du självfallet höger, för att signalera att du ska ut.
2023-03-08, 10:04
Citat:
Ursprungligen postat av pung-kula
Alla trafikskolor lär inte ut det, men många säger att det kan vara bra eftersom det ökar tydligheten i små cirkulationsplatser.
Om de skulle hävda att det är obligatoriskt (som t.ex. högerblink) så skulle de lära ut fel.

Tveksamt att Trafikverket skulle kugga folk för ett moment som man inte måste utföra.
Tvärtom så kuggar man folk som inte förstår vad de håller på med. Om de tydligt visar att de inte förstår vad en cirkulation är, så kan man bli kuggad pga det. Den frågan hör egentligen till teoriprovet, men det spelar ingen roll, för agerar man eller förklarar fel på uppkörningen så ligger man risigt till. Man måste kunna motivera vad man gör och varför, om han ex frågar under körningen. Finns ingenstans i regelverket som kräver VB vid annat än filbyten i en cirkulation, så du kommer aldrig bli kuggad för utebliven sådan givetvis. Större risk att bli kuggad OM du använder den. Beror på vem du kör upp med och vilka krav han ställer där och då på förståelsen.
2023-03-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Tvärtom så kuggar man folk som inte förstår vad de håller på med. Om de tydligt visar att de inte förstår vad en cirkulation är, så kan man bli kuggad pga det. Den frågan hör egentligen till teoriprovet, men det spelar ingen roll, för agerar man eller förklarar fel på uppkörningen så ligger man risigt till. Man måste kunna motivera vad man gör och varför, om han ex frågar under körningen. Finns ingenstans i regelverket som kräver VB vid annat än filbyten i en cirkulation, så du kommer aldrig bli kuggad för utebliven sådan givetvis. Större risk att bli kuggad OM du använder den. Beror på vem du kör upp med och vilka krav han ställer där och då på förståelsen.

Blir du aldrig trött på att konstant överbevisas med att du har fel….?

Jag har redan serverad dig fakta som säger att VB i CP inte alls endast har med filbyte att göra, utan att det faktiskt kan och får ges VB även för annat, samt att det i vissa situationer faktiskt kan anses vara så viktigt att vara extra tydligt för att förhindra fara för sig själv och andra att man kan riskera att kuggas om man inte VB i CP.
2023-03-08, 15:40
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Blir du aldrig trött på att konstant överbevisas med att du har fel….?

Jag har redan serverad dig fakta som säger att VB i CP inte alls endast har med filbyte att göra, utan att det faktiskt kan och får ges VB även för annat, samt att det i vissa situationer faktiskt kan anses vara så viktigt att vara extra tydligt för att förhindra fara för sig själv och andra att man kan riskera att kuggas om man inte VB i CP.
Du har aldrig överbevisat nån att VB skall användas vid rondellkörning. Sluta med din genomskinliga lobbying. Du har inte lagen på din sida även fast du har starka åsikter om saken, men det är också det enda du har - åsikter, som du sen stöder med att "körskolorna minsann lär ut det, så det så". Om de körskolor du syftar till hade haft rätt så hade nog fler ägnat sig åt det och ffa så hade myndigheterna ändra reglerna för hur man ska köra om VB haft nån relevans i CP.
2023-03-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Du har aldrig överbevisat nån att VB skall användas vid rondellkörning. Sluta med din genomskinliga lobbying. Du har inte lagen på din sida även fast du har starka åsikter om saken, men det är också det enda du har - åsikter, som du sen stöder med att "körskolorna minsann lär ut det, så det så". Om de körskolor du syftar till hade haft rätt så hade nog fler ägnat sig åt det och ffa så hade myndigheterna ändra reglerna för hur man ska köra om VB haft nån relevans i CP.

Du påstod för inte så länge sedan att VB i CP endast skulle göras om man bytte fil. Det överbevisade jag dig att det var fel…

Visa mig var i TF det står att man i CP är undantagen för att ge signal (med signalhorn ljussignal vilken kan vara blinkers) för att förebygga eller avvärja fara…

Det är du som är så infernaliskt begränsat att du inte kan begripa, inte vill begripa, att blinkers, VB/HB kan/bör/skall (beroende på aktuell situation) för att upplysa, förebygga, avvärja, fara, och det spelar ingen roll om det är runt eller i en CP eller annorstädes i trafiken. Men du påstår att VB endast kan användas för filbyte i CP…. Och det bevisade jag för dig att det var helt fel, direkt från en trafikinspektör. Du vet en sådan som åker runt och kontrollerar uppkörningar…
Men du menar att du vet bättre än sådana som jobbar professionellt med detta…?
2023-03-10, 02:53
Medlem
Jag tror att vi måste komma överens nu, innan det händer en olycka i rondellen...

Det funkar inte så bra om trafikanter beter sig på två olika sätt.

Vad jag har förstått, så blinkar man vänster i rondellen, om man inte skall av på närmaste utfart.

Det verkar vara en utmärkt ide, så jag föreslår att vi alla gör så. Ni som inte vill nöta på blinkreläet, kan vi starta en insamling till.
2023-03-10, 03:11
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Detta bevisar verkligen att det finns gott om dumskallar i trafiken.

Bilister som inte blinkar till vänster i rondeller är de största idioterna. För när man ska in i rondellen själv så tror man att mötande bil ska åka rakt fram, men så svänger de till vänster och passerar ens körfält så att man måste bromsa in hastigt. Då stoppar man bakomliggande trafik helt i onödan.

Det är förmodligen samma idioter som inte blinkar till vänster när de ska byta till vänstra körfältet. Vilket man har sett flera gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av GrisPattePatrik
Detta lärs ju ut på körskolor numera att blinka vänster om du ska runt i rondellen. Jag tror din ilska mot de som blinkar vänster riskerar ge dig en hjärtattack eller hjärnblödning på lång sikt, för det lär inte minska i trafiken.
Han tror nog att hela solsystemet kretsar kring honom.
Senast redigerad av SuspiciusMind 2023-03-10 kl. 03:21.
2023-03-10, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MongoTorsten
Ni som tycker att det ger någonting att blinka vänster i en cirkulationsplats.
För att jag ska veta vad vänster betyder för dig så måste jag ju också veta var du körde in i cirkulationsplatsen.
Visst, det kanske funkar i Blomstermåla och den trafikmängden och storleken på cirkulationsplatser som (eventuellt) finns där.

Men står du utanför cirkulationsplatsen vid t.ex. Brommaplan i Stockholm så kan jag lova att du inte har en jävla aning om vad den där vänsterblinkersen betyder. Således helt överflödigt.

Det hela är ju inte svårare än att den som står utanför cirkulationsplatsen har väjningsplikt och väntar till dess att det finns en lagom stor lucka för att köra in i cirkulationsplatsen.
Den som befinner sig i cirkulationsplatsen blinkar höger när han/hon passerar utfarten INNAN den utfart han/hon planerar att köra ut ur cirkulationsplatsen via.

Den som står utanför cirkulationsplatsen vet då att en bil som inte blinkar har för avsikt att fortsätta sin färd inne i cirkulationsplatsen.

Och för dubbelfiliga cirkulationsplatser så tillkommer naturligtvis ett moment till då det (oftast) blir fråga om ett filbyte.
DOCK är det ju så att skyltar respektive vägmarkeringar kan rättfärdiga olika sätt att ta sig igenom cirkulationsplatsen beroende på vad som är bäst lämpat för just den cirkulationsplatsens trafikflöde.

Det hela är så otroligt enkelt och det viktigaste av allt är den där högerblinken när det är dags att ta sig ut ur cirkulationsplatsen.

Jag började blinka vänster av en simpel anledning: massvis med bilar som kört rätt ut då de tror att jag ska av. Så, jag vet inte, ger det mig något? Ja. Väjningsplikten stoppar inte mig från att köra in i sidan på någon...
2023-03-10, 05:46
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Normalt skapligt hyfsat, men kan påverkas hur folk skriver…

Så som du skrev om VB så kunde det tolkas annorlunda…

Kalas, jag med…

Låter ju bra, men vi får bara leva med att folk av olika anledningar ibland gör fel. Det är trots allt inte en godtagbar anledning att helt skippa nåt som t ex VB i CP

Kan du citera var jag givit de signalerna…? Om inte… din halmgubbe, lek du med den…

Ok, jag kan ha blandat ihop dig med nån annan, my bad…

Så varför tror du att utbildat folk i trafikskolor fortsätter att lära ut VB i CP….? För att de är korkade och du mycket smartare….?

Och jo, det finns tillfällen där det kan vara lämplig att VB om vägen svänger…

Jaså, varför tror du då att körskolor etc fortsätter lära ut VB i CP…? Liksom att detta sker i många andra länder. För att de är korkade trots utbildning etc, och du mycket smartare…?

VB skapar mer oklarhet…? Hur då…?
Om en bil inte VB så kan det betyda att den ska vidare runt, eller kanske påväg ut på kommande utfart (du vet, man kan inte alltid se om en bil HB eller inte….)
Om den VB då ger det tidigare ej tydligare signal att bilen högst sannolikt inte ska ut på kommande utfart.

Det är inte enda anledningen

Märkligt då att så mp ta säger tvärt om, att det hjälper dem när de ska in i CP…

Jag kan även upplysa om att jag kan ha nytta av att bilar bakom mig på väg in i CP VB….

Då är det nog i spegeln du finner det största problemet…

Efter över 40 år i trafiken så håller jag inte alls med dig…
Du generaliserar på ett galet korkat sätt….

Att folk kan klanta sig med signalgivning i CP är sant, men det verkar ju synnerligen korkat att utifrån det mena att VB i CP inte gör nytta. Då skulle vi ju skippa all blinkning, därför att folk i alla tider gjort och tyckt fel, och länsman fick kolla upp ungdomarna.

Jo, det var anledningen att rondeller började byggas. Och ja, bilskolor drivs inte direkt av intelligentian. Och ja igen, jag tillhör de smartaste 1 % av befolkningen.
2023-03-10, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Detta bevisar verkligen att det finns gott om dumskallar i trafiken.

Bilister som inte blinkar till vänster i rondeller är de största idioterna. För när man ska in i rondellen själv så tror man att mötande bil ska åka rakt fram, men så svänger de till vänster och passerar ens körfält så att man måste bromsa in hastigt. Då stoppar man bakomliggande trafik helt i onödan.

Det är förmodligen samma idioter som inte blinkar till vänster när de ska byta till vänstra körfältet. Vilket man har sett flera gånger.

Han tror nog att hela solsystemet kretsar kring honom.

Det verkliga problemet med VB är att de vilka tillämpar detta i cp mer sällan gör HB när de avser att lämna cp. Alternativt görs då HB så sent att det inte alls tillför något. Det finns således tre olika fel som kan uppstå när någon tillämpar VB:
1 När cp lämnas blinkas det fortfarande vänster.
2 När cp lämnas blinkas det inte alls.
3 När cp lämnas aktiveras HB troligen parallellt med att ratten vrids år höger.

Den som inte blinkar alls förväntas fortsätta runt rondellen.
2023-03-10, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Jag tror att vi måste komma överens nu, innan det händer en olycka i rondellen...

Det funkar inte så bra om trafikanter beter sig på två olika sätt.

Vad jag har förstått, så blinkar man vänster i rondellen, om man inte skall av på närmaste utfart.

Det verkar vara en utmärkt ide, så jag föreslår att vi alla gör så. Ni som inte vill nöta på blinkreläet, kan vi starta en insamling till.

Då har du ju inte förstått…..

Dessutom finns det gott om andra situationer i trafiken där trafikanter kan, och får, bete sig på olika sätt. Så det handlar även om att alla ska kunna tolka aktuell situation utifrån hur andra trafikanter kan och får bete sig, med t ex signalgivning eller annat.

Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Jo, det var anledningen att rondeller började byggas. Och ja, bilskolor drivs inte direkt av intelligentian. Och ja igen, jag tillhör de smartaste 1 % av befolkningen.

Du förstod alltså inte vad jag skrev…
Du påstod att det var enda anledningen till att rondeller började byggas. Men du har fel för det var inte alls den enda anledningen för det fanns flera andra anledningar.

De som är trafiklärare måste ha godkänd utbildning för detta, deras och körskolornas jobb liksom hela utbildningen styrs och kontrolleras löpande av de myndigheter som har övergripande ansvar för trafiksäkerheten. Och skulle körskolor lära ut fel så skulle de få för många som underkänns vid förarproven, och då kan de mista sin licens att bedriva körskola. Att du inte begriper det säger mig att det nog bara är 1% av din hjärna som är i drift…

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det verkliga problemet med VB är att de vilka tillämpar detta i cp mer sällan gör HB när de avser att lämna cp. Alternativt görs då HB så sent att det inte alls tillför något. Det finns således tre olika fel som kan uppstå när någon tillämpar VB:
1 När cp lämnas blinkas det fortfarande vänster.
2 När cp lämnas blinkas det inte alls.
3 När cp lämnas aktiveras HB troligen parallellt med att ratten vrids år höger.

Den som inte blinkar alls förväntas fortsätta runt rondellen.

Tror jag har frågat dig förut, men har du nån seriös statistik på det du skriver ovan….? Eller är det mest bara ditt eget tyckande som kan vara påtagligt påverkat av din konfirmationsbias….

Sen, kan man från alla positioner alltid se om en bil ”inte blinkar alls”….? Och om man inte kan det, av olika orsaker, skulle en VB då kunna ge mer info, en tydligare indikation, om vad den bilen har på gång eller inte ska göra. Skulle en VB då kunna ge mer info om just den bilen än om man inte kan om den blinkar eller inte åt nåt håll….?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in