Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2008-12-30, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge
Menar du att du kör in i rondellen när personen åker med sin bil in i rondellen mittemot dig?
Då är det absolut ingen fara, så gör väl alla.
Vad trodde du var normalt?
Vänta tills hela rondellen är tom eller?

Har du missat hela idén med rondeller...?

De har ju tillkommit för att öka flytet i trafiken, och samtidigt öka trafiksäkerheten för att man svårligen kan frontalkrocka i dessa då bilarna åker åt i stort sett samma hål och en krock sker med liten vinkel och relativt låg fart.

Men, det är absolut inte tänk att ma i alla rondeller ska stå och vänta tills hela rondellen är tom, vad är det för jäkla trams du kommer med?

Man ska lämna företräde till de i rondellen ja, men det är inte det samma som att man måste vänta tills rondellen är helt tom, då försvinner ju nästan hela iden med rondellen vad gäller trafikflödet.

Man ska däremot inte köra in i rondellen så att man hindrar de som redan är i rondellen.

Men fundera nu noga på detta.

Om du vill in en rondell och en bil kommer från motsatt sida i rondellen. Du inser då att om han nu ska vidare runt och inte rakt över, så måste du vänta för annars hinner du inte in utan att bli ivägen och hindra honom. Du stannar för du han blinkar inte och då ska han enligt de nya reglerna vidare runt, skitenkelt va...?

Men efter att ha stått still ett några sekunder så ser du att han HB och kör ut på avfarten bredvid dig, lurad!! Kanske vinkeln till den bilen är sådan att du inte ens ser hans HB, kanske är den skymd av andra bilar. Vilket som så är du lurad.

Men, om nu bilen istället hade använt VB redan på påfarten och sen vidare i rondellen, så hade du mycket tidigare VETAT att han INTE skulle rakt på, och då hade du fått stanna helt riktigt. Men om han skulle köra efter de nya reglerna så kan du bara ANTA att han NOG ska vidare runt, ända tills du EVENTUELLT (kan ju vara skymd då den är på bortsidan från dig sett) ser han tända HB när han passerar sista avfarten föra den han ska av på.

I detta läge så kan alltså VB tillföra att man tidigare blir varse vad andra bilar ska göra, vilket gör att man själv har lättare för att planera sin egen körning.

Skulle nu alla använda VB som man det var krav på förr, så skulle man vid avsaknad av VB kunna åka in i en rondell för då ska den andra bilen inte vidare runt. En klar fördel i många fall.

Dr Tinnitus
2008-12-30, 00:36
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Men hon hade ingen plikt att visa för dig vart hon skulle i cirkulationsplatsen som du hade väjningsplikt inför? Förstår herr <orvaren> att han i och med det här har bevisat sitt uppsåt samt sitt brådmodiga handlande då han förorsakat <52-åriga sprutludret/virrpannan/fittdjurets> död?

Typ något sådant lär det ju låta i rätten.
Jamen då har jag ju bara gjort en god gärning då!

Istället för att ta livet av 4-9 stycken unga fjärt-skallar,som åker rakt fram i vänterfilen-Rätt in under bussen och dör!

Hellre tar jag ju död på en idiot,än ett tio-tal!
Det förstår nog till och med rätten...
(men jag kanske inte hinner med att få död på så många som 10 om dagen,för det tar ju lite tid med varje kollision..)
2008-12-30, 00:39
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Jag tycker att du bör göra precis så som det står i vägverkets broschyr.
Tänk om NÅGON annan än jag också skulle göra det då? Vad bra det skulle bli i trafiken!

För hur många har du sett som kör så? (har du koll på hur fort du BÖR köra vid ett möte i mörker utan gatubelysning???)
2008-12-30, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Jamen då har jag ju bara gjort en god gärning då!

Istället för att ta livet av 4-9 stycken unga fjärt-skallar,som åker rakt fram i vänterfilen-Rätt in under bussen och dör!

Hellre tar jag ju död på en idiot,än ett tio-tal!
Det förstår nog till och med rätten...
(men jag kanske inte hinner med att få död på så många som 10 om dagen,för det tar ju lite tid med varje kollision..)

Men de har ju väjningsplikt vid det filbyte som de gör när de kommer på att de skall över i högerfilen för att komma ur rondellen? Sådana måste du ju se dagligen? Det skall väl en hel del till för att ta sig in under en buss med?
2008-12-30, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Tänk om NÅGON annan än jag också skulle göra det då? Vad bra det skulle bli i trafiken!

För hur många har du sett som kör så? (har du koll på hur fort du BÖR köra vid ett möte i mörker utan gatubelysning???)

Jag har helt ärligt ingen som helst koll på hur fort man skall köra i mörker utan gatubelysning om det nu finns någon sådan lag. Det enda jag vet är att man skall anpassa farten till rådande omständigheter. Spelar dock mindre roll, jag följer reglerna till punkt och pricka och kör i övrigt som ett svin. Sålänge jag inte blir dömd så bryr jag mig inte för rent lagmässigt är det rätt.
2008-12-30, 00:45
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

I detta läge så kan alltså VB tillföra att man tidigare blir varse vad andra bilar ska göra, vilket gör att man själv har lättare för att planera sin egen körning.

Skulle nu alla använda VB som man det var krav på förr, så skulle man vid avsaknad av VB kunna åka in i en rondell för då ska den andra bilen inte vidare runt. En klar fördel i många fall.

Dr Tinnitus
Att något som är så enkelt,ska vara så svårt att förstå...
2008-12-30, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fakta är att fortfarande lär de flesta körskolor ut att man ska vara flitig med blinkersen, och att man ska blinka vänster i rondeller trots att det alltså inte är ett lagkrav att man ska göra det. Moiveringen de har är att man genom att använda blinkersen flitigt tydligare kan visa vad man ämnar göra, vilket an underlätta för andra trafikanter och därmed göra många situationer säkrare. Detta gäller alltså även VB i rondell.

Och då det inte är olagligt, utan fullt tillåtet att använda VB i rondell, så gör de heller inte fel när de lär ut detta. Utan de ger helt enkelt körkortseleverna en bra utbildning i det avseendet, för att de ska bli bättre förare med bra trafikkunskap.

Ja, folk som ligger i högerfil/yttern och svänger vänster kan irritera ja, men de gör inget olagligt för man får köra så vilket man kan diskutera i många fall.

Dr Tinnitus

Att det ska vara så J-v svårt att fatta trafikreglerna. Nu börjar jag fatta varför ingen blinkar rätt.

Svänga till höger (första avfarten): Du blinkar HÖGER direkt
Köra rakt fram(2:a avfarten): Du blinkar INTE vänster men HÖGER direkt när du "svänger av" i 2:a avfarten.
Svänga vänster (3:e avfarten): Du blinkar till VÄNSTER så att du visar 1 och 2:a avfartens bilister som ska in att du tänker passera deras påfart.
Lämpligt att ligga i vänstra körfältet här och hör och häpna därmed slipper du problemet med "körfälts byte i rondellen"

Ska du av på 3:e avfarten BYTER DU TILL HÖGER-BLINK när du har passerat avfart NR 2.

Att det inte är ett krav med vänster blinka fattar jag inte ärligt talat.

"Folk som ligger i höger/yttern:" Man FÅR inte ligga i höger filen om du ska svänga i 3:e avfarten. Dvs Höger fältet är enbart till för svänga höger eller köra raktfram dvs 1:a och 2:a avfarten
Senast redigerad av estone 2008-12-30 kl. 00:51.
2008-12-30, 00:48
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Jag har helt ärligt ingen som helst koll på hur fort man skall köra i mörker utan gatubelysning om det nu finns någon sådan lag. Det enda jag vet är att man skall anpassa farten till rådande omständigheter. Spelar dock mindre roll, jag följer reglerna till punkt och pricka och kör i övrigt som ett svin. Sålänge jag inte blir dömd så bryr jag mig inte för rent lagmässigt är det rätt.
Kör du som ett svin? Då tycker jag du bör lämna ifrån dig körkortet,för varken höns,eller svin har i trafiken att göra!!!

Ang.hastighet vid ett "nattligt" möte.. Du BÖR inte köra fortare än ca 40 km/h. Men det finns ingen LAG,men man BÖR....
2008-12-30, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
Jag gav mig sjutton på att inte ge mig tillbaka in i den här soppan, ett återfall tar jag, sen får det vara bra:

Du är hjärtligt välkommen, ska bli intressant att se om du har nått välgenomtänkt att komma med.

Citat:
Bilen i ditt exempel som ska ut på tredje avfarten och ligger i högerfil (vilket är tillåtet men kanske inte helt lämpligt) ska INTE signalera med sin vänsterblinkers då detta visar att han vill byta fil till vänsterfilen. Det om något skulle skapa oreda och onödiga manövrer i cirkulationen eftersom då du i din lastbil har att underlätta filbytet, genom att t ex minska farten - men det verkar vara tabu för dig.

Nej det hade du tydligen inte nej...

Har du verkligen använt klotet på axlarna nu inför det du skriver ovan? Jag tvivlar nämligen...

Låt se nu. Om bilen i yttern INTE VB, vad kan då hända? Ja i värsta fall kanske inte bilen i innern som ska ut på kommande avfarts vänsterfil hinner uppfatta att han i yttern INTE svänger av där han förväntades svänga av, och kollision kan vara ett faktum.

Om bilen i yttern VB, så kan det helt riktigt uppfattas som om han vill bya till innerfil, vad ska då bilen i innern göra? Jo han ska ge plats och underlätta för bilen i yttern att göra detta förväntade filbyte. Vad sker i praktiken då? Jo bilen i innern lär antagligen sakta farten och ge plats. Om nu detta filbyte ändå inte sker utan bilen i yttern fortsätter vidare i yttern, vilka problem skapar det som är värre än om han inte VB och det blivit som i första exemplet?

Som jag ser det så har ju VB i den situationen hjälp till att skapa mer tid och plats oavsett om filbytet sker eller inte. Vilket har minskat eller helt undanröjt risken för att dessa bilar skulle ha stött ihop enligt första exemplet. Så var är problemet?

Citat:
Du borde med din extensiva trafikerfarenhet och extrema kunskap veta att du är skyldig att framföra ditt fordon på ett sådant sätt att du kan undvika varje förutsägbar fara. Eftersom du verkar vara medveten om att folk inte alltid gör som du vill i en cirkulation så är det bara att bita i det sura äpplet och SÄNKA hastigheten för att skapa mer tid. Och ja, jag vet att det är surt att göra det med en tung lastbil (tänka sig, jag har också kört sådana) men trafiksäkerheten går före din tidsplan eller miljöhänseendet.

Jodå, jag är helt klar över hur man ska köra ja, men vi lever inte i en perfekt värld och då vi är människor kan vi alla göra fel ibland.

Nu kör jag inte fort i rondeller när det är andra fordon där, jag är tro det eller ej mycket mån om om trafiksäkerheten och att själv köra just omdömmesgilt ansvarsfullt och säkert. För min egen och andras säkerhet. Mitt skadefacit under alla år och en herrans massa mil i allehanda fordon säger att jag i alla fall inte misslyckats med det.

N
Citat:
u förväntar jag mig inget konstruktivt eller givande svar så jag nöjer mig med att kasta in ett inlägg och sen luta mig tillbaka och fortsätta att läsa eländet!

Jag tycker att de flesta svar jag gett verkligen varit både inående vettiga och konstruktiva, vilket jag tyvärr inte kan säga om många inlägg från "våga vägra VB-sidan"

Dr Tinnitus
2008-12-30, 00:53
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Men de har ju väjningsplikt vid det filbyte som de gör när de kommer på att de skall över i högerfilen för att komma ur rondellen? Sådana måste du ju se dagligen? Det skall väl en hel del till för att ta sig in under en buss med?
Ja,visst,men JAG har hellre ETT liv på mitt samvete än 10,även om LAGEN säger att jag hade rätt.

Jag ser många som åker rakt fram i vänster fil,ja.

Men inte många som blinkar höger när de åker ut!

Svårt att komma under..
"En händig karl,fixar det mesta! Sa bonden som hugg sig själv i arslet med yxan.."
2008-12-30, 01:01
Medlem
orvarens avatar
ÖVERKURS!!!!

OM det innan rondellen finns FILMARKERINGAR som talar om tydligt att höger fil går till höger+rakt fram och vänster fil går också rakt fram och vänster(givetvis).

Får jag åka högervarv,för vänstersväng??

OM jag är pantad och GÖR det och smäller! Blir jag då vållande?

Sådana "rondeller" åker jag dagligen i...så de finns...

2008-12-30, 01:16
Medlem
Citat:
Därför att vi har ny lagstiftning så det är omdefinierat. Förstår du? NY, inte gammal, NY LAGSTIFTNING. Det är bara att du sätter dig i skolbänken igen.

Lagstiftningen om rondeller är inte alls särskilt ny, kom väl redan -99 har jag för mig? Och det faktum att vi fotfarande har mer eller mindre kaos om hur man ska köra och ge tecken eller inte i rondeller tyder ju bara på attdet verkligen finns ett problem med de nya reglerna. Det vore alltså kanske önskvärt att VV och regering tar tag i saken på nytt och reder ut och klargör det bättre, och kanske frisserar om krav och lagar lite.

Citat:
Ja men som jag redan förklarat för dig så är det lag på att blinka höger när du skall ut ur rondellen. Det är inte lag på att blinka på övriga vis. Varenda rondell i hela provinsen sverige är ålagd att följa denna lagstiftning och skulle det finnas en rondell som inte passar in i den här lagstiftningen så skall den byggas om. Vad tror du trafiklagstiftningen är till för? Tror du att vägar byggs helt på måfå?

Ja det händer att vägar och annat byggs på måfå, jag har faktiskt ett helt färskt exempel på detta här från stan. Man hade plötsligt slagit upp en pampig refug med övrgångsställe och alltpå en elativt smal infartsväg, md redig granitbumlingar till kantsten. Den kan inte har varit biligt att bygga. Detta skedde sent på hösten och ett par veckor senare så kom plogbilen farandes PANG, det var för smalt mellan trottoarkanten och refugen för att plogen skulle komma emellan. Någon smartskalle hade alltså inte tänk på att plogbilen skulle komma fram, så någon dag efter denna incident så var refugen bortplockad igen. Många sköna skattekronor åt helvete för att man just byggt på måfå....

En sak till. Jag har otaliga gånger sagt i tråden, och även visat lagtext och länkt till denna, att det kan uppstå situationer i en rondell som gör att lagen om att man skall ge tecken med blinkers inför varje sidoförflyttning eller annan manöver av väsentlig art som kan överraska eller skapa fara/hinder för andra trafikanter. Läser du inte ens vad jag skriver? Varför tar du inte till dig denna information? För att den går mot dina åsikter eller? Ska vi inte följa lagarna sa du?

Citat:
Om du tar och tänker ett par steg längre så är det lika korkat att blinka vänster inne i en rondell som det är att folk tror att en lastbil i högerfil på motorväg och som blinkar höger innebär "KÖR OM!!! DET ÄR FRITT FRAM, JAG HAR KOLLAT ÅT DIG, DET ÄR KLART, DU KAN KÖRA, INGET MÖTE". Det är precis samma sak som man åstadkommer med vänsterblink i rondell, en falsk trygghetssignal som inte stämmer med verkligheten alltid och som är direkt farlig så fort någon gör misstag.

Detta har jag ingående förklarat och gett många exempel på att VB verkligen kan underlätta och hjälpa, samt öka säkerheten. Kan du inte begripa detta så är det bara att beklaga. Andra som har nått en högre trafikerfarenhet och kunskapsnivå förstår utan minsta problem vad jag menar.

Kanske du bara behöver mer tid för att nå denna högre nivå?

Citat:
Det är ganska intressant att du anser dig ha "en tämligen gedigen trafikkunskap" när det teoriprov du avlagt i ämnet gick att passera med hjälp av en tipstärning vid den tidpunkten då du gjorde teoriprovet. Om du nu har så fina kunskaper som du påstår dig ha, hur kommer det sig att du inte kände till innehållet i vägverkets broschyr om cirkulationsplatser ovan?

Snacka inte skit nu, det gick definitivt INTE att klara teoriproben med tipstärning när jag tog dem. Det var ett rätt digert manfall då många kuggades både en och flera gånger. Det jag sett av dagens prov så tycker jag de ser förvillande lika ut som de som jag tagit tidigare.

Hur i helvete kan du komma och påstå att jag inte känner till innehållet i VV broschyr om cirkulationsplatser när jag gång på annan klart har skrivit att JAG HAR LÄST DEN EN MASSA GÅNGER!!!! Är du blind eller dum? Jag har läst den broschyren så lägg ner påståendena att jag inte vet vad det står i den!!

Dr Tinnitus

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in